Vogue Daily

Listopadová Vogue CS propojuje módu a umění v jeden obraz

Listopadová Vogue CS pojednává o umění… Ne o tom, které visí na stěnách, ale o umění, které se skrývá v každém okamžiku. Všechno nové začíná totiž stejně – myšlenkou, zárodkem, pocitem.
Sevdaliza pro Vogue CS, listopad 2025
Foto: Colin Solal Cardo

Sevdaliza pro Vogue CS, listopad 2025

Móda a umění už dávno nejsou oddělenými vesmíry. Značky dnes neslouží jen jako výrobci oděvů, ale také jako aktivní kulturní hybatelé. Vytvářejí prostory, vydávají knihy a budují platformy, v nichž se móda potkává s designem, architekturou i výtvarnem. Kurátorovaný obsah věnující se průnikům, které se najednou rýsují jako jeden obraz, přestože jde o různé stopy na mnoha pauzácích, nabízíme i my v listopadovém vydání, které držíte v ruce. 
Stačili jsme do něj vyzpovídat české kurátorky věnující se ženskému umění. S návrhářkou Monikou Drápalovou jsme mluvili o prohloubení její spolupráce s výtvarníkem Františkem Matouškem. Vzájemné vlivy a inspirace v rozhovoru odhalili Krištof Kintera a jeho dcera Maya, nadějná herečka. 
Podívali jsme se i na rčení „trpět pro umění“, které stále platí ve světě baletu, od špiček po paty. Navštívili jsme nové umělecké Fondation Cartier v Paříži, před sbírkou obrazů Janji Prokić si povídali s herečkou Marthou Issovou a představujeme také ikonické kabelky Lady Dior, formou pořád stejné, přesto vizuálně zase úplně nové, protože se na nich už podesáté vyřádila jiná skupina umělců. 
Co jsem v čísle chtěla mít, ale už se do něj nevešlo, je skutečnost, že belgický návrhář Dries Van Noten nedávno odkoupil benátský palác Pisani Moretta, stavbu z patnáctého století, aby ho proměnil v otevřené kulturní centrum. Podobně ambiciózní posun sledujeme u Acne Studios. Značka nejprve využila brutalistní budovu bývalého československého velvyslanectví ve Stockholmu jako sídlo, kde se administrativa potkává s výstavním prostorem a současným designem. Pak otevřela galerii Acne Paper Palais Royal, která navazuje na její vydavatelskou činnost a rozšiřuje její dialog se světem designu, fotografie i uměleckého řemesla. A nejnověji představila nové pařížské ústředí v bývalé laboratoři. Z módního domu se tak stala silná kulturní instituce. 
Také Maison Margiela už přepisuje normy nad rámec oděvu. Line 2 je platformou pro kulturní projekty a spolupráce. První instalace Elsewhere, Rhema, Open Torso vznikla ve spolupráci s vizuální umělkyní Heemin Chung a zvukovou designérkou Joyul a byla uvedena během mezinárodního veletrhu Frieze v Soulu. Audiovizuální prostředí proměnilo vlajkový obchod značky v imerzivní džungli, metaforický prostor, kde se potkává člověk, příroda a technologie. Margiela tak rozšířila svůj číselný systém o zcela nový, nemódní zápis. 
Také stránky Vogue CS jsou místem, kde společně sledujeme vznik nových souvislostí a srůstů v místech, kde by je ještě včera nikdo nehledal. Nejenom na těchto 176 stranách, ale v každém vydání přinášíme mnoho důkazů, že světy módy a umění se propojují způsobem, který už nelze oddělit. Jedno jsou. Jedno jsme. 
Danica Kovářová
Editor-in-Chief