Vogue Daily

Nejúžasnější výstava (nejen) pro milovníky parfémů se dnes otevírá

Pokud přemýšlíte, že byste se podívali na svátky do Paříže, nebo jen milujete vůně a vše kolem nich, vaše kroky by měly vést do Grand Palais Éphémère, kde můžete objevovat úchvatný svět ikonických vůní Chanel a podívat se na slavné parfémy z nového úhlu. Výstava začíná pro veřejnost dnes a končí 9. ledna 2023.
Foto: archiv Chanel
Výstava Le Grand Numero de Chanel
Ať už se jedná o přehlídku, knihu, nebo film, tým módního domu Chanel mistrně ovládá umění přenést do světa snů a ukazovat oblečení, líčení a vůně nečekaným způsobem a objevovat nové příběhy i tam, kde jste si mysleli, že vás už nic nemůže překvapit. Stejné to je s výstavami, které nezastavila ani pandemie. Gabrielle Chanel: Fashion Manifesto přilákala v roce 2020 a 2021 návštěvníky z celého světa, dnes otevírá Chanel třítýdenní expozici věnovanou pěti parfémům – No. 5, Chance, Bleu, Coco Mademoisselle a řadě Les Exclusifs. 
Le Grand Numéro de Chanel představuje pomyslný reset, během nějž zapomenete na všechno, co jste si o slavných parfémech mysleli, a na konci epické výstavy o nich (i o sobě) začnete přemýšlet jinak. Po otevření impozantních černobílých dveří se skrze těžký zlatavo-béžový závěs ocitnete uprostřed galaxie vůní s monogramem nejslavnější návrhářky všech dob. „Le Grand Numéro de Chanel je emocionální cestou, příležitost objevovat všechny aspekty vůní a rolí, které hrají,“ říká vedoucí kreativních oddělení pro parfémy, beauty, šperky a hodinky Thomas du Pré de Saint Mauer. Celá cesta plná lákadel pro všechny smysly začíná uprostřed obrovského náměstí se zrcadlovým pódiem s barem uprostřed, z nějž vedou cesty do pěti různě velkých prostor věnovaných výše jmenovaným vůním.
Aniž bychom odhalili příliš mnoho detailů, jedno je jasné. Le Grand Numéro de Chanel v Grand Palais Éphémère je bezesporu nejlepší výstava věnovaná parfémům. Velkolepá instalace obsahuje všechno, co byste od ambiciózního projektu čekali, a minimálně sto procent aspektů navíc, o kterých jste nikdy nepřemýšleli. Ať už jde o silné propojení na aktuální společenské a politické klima, hudbu, emoce, psychologickou stránku vůní. Místnosti reprezentující pět zcela rozlišných parfémů představují různé světy.
Pro naprosté lajky i odborníky tým módního domu připravil ucelený zážitek směřující na všechny smysly a plno informací a asociací, které vám přiblíží nejen geniální dílo v podobě No. 5, ale i hravost kulatých vůní Chance stejně jako rebelského ducha slečny Coco. 
Výstava, na kterou je vstup zdarma, představuje zážitkovou cestu v čase a prostoru. Proměňující se styly protikladných emocí mapují různorodé charaktery, na které jednotlivé vůně cílí. Největší prostor samozřejmě dostalo číslo pět. Legendární pětka, která loni oslavila sto let, se tu ukazuje v mnoha podobách. K vidění jsou historické flakony, nejrůznější produkty, které se už dávno nevyrábí, kresby a fotografie klíčových umělců daného období. Projdete se cestou v čase od první reklamní kampaně otištěné v americké Vogue po současnost s Marion Cotillard, uvidíte umělecká díla od Andyho Warhola, Erika Salina, Burtona Morrise, Bryana El Castillo, Salvatora Dalího a dalších. Nahlédnout můžete do samotné přísně střežené receptury nejznámější vůně všech dob, přivonět si k májové růži a jasmínu z Grasse, vyzkoušet si na vlastní kůži, která podoba vůně je vám nejbližší.
V prostoru Chanel Chance se přenesete do zákulisí módní přehlídky a kasina, kde si můžete zahrát ruletu, zkusit štěstí v kostkách a dalších hrách, na konci si pak vítězné žetony vyměníte za merch. Bleu de Chanel vás vtáhne do stylového velkoměsta, kde nechybí voňavý bar a DJ pult. Prostory věnované butikové kolekci vůní sází na psychoterapii a charakteristiku povah. Během terapeutického sezení se vydáte do vlastní hlavy a následně k osobní vůni, která vás nejlépe vystihuje. Coco Mademoiselle je o cestě do temných, rebelských světů, kde grafiky a vintage doplňky hrají stejně zásadní roli jako umělá inteligence a nejnovější trendy. Souhra barev, textur, interaktivních instalací stejně jako hudba a celková atmosféra jednotlivých sekcí jasně vypovídá o parfémech a pro koho byly vytvořeny. Po této výstavě budete mít zcela jasno, čím byste se měli vonět a hlavně proč. 
Tím, že všechny vůně v historii Chanel vznikly přímo v samotné značce, která zároveň vlastní všechny receptury a výrobní tajemství, což nebývá tak obvyklé, jak by se mohlo zdát, mohla se zrodit výjimečná událost a koncept výstavy, která není pouhou reklamní aktivitou, ale plnohodnotnou expozicí do historie a současnosti moderního parfémářství. „Ve světě parfémů má Chanel zvláštní historii. Víme přesně, jak získat každou složku pro každý vzorec. Například jsem se mohl setkat s výrobcem jasmínu v Egyptě, který si pamatoval návštěvu mého otce před 40 lety, a také výrobcem citrusů, který již spolupracoval s Henrim Robertem (parfemář Chanel v letech 1955 a 1978, pozn. red.), předchůdcem mého otce. Takto jsme v průběhu času pracovali na našich dodavatelských řetězcích a rozvíjeli vlastnosti našich vlastních surovin, které přispívají k vyjádření jedinečné identity,“ říká in-house parfémář Olivier Polge.
„Parfém je víc než jen název, flakon nebo vůně; je to také vše, co se nám vybaví, když k němu přičichneme, a vše, co vyvolá, když jej nosíme. Je to velkolepý a výjimečný výtvor,“ říká Thomas du Pré de Saint Mauer. „Mnoho lidí se domnívá, že vůně je doplňkem nebo závěrečnou tečkou na vzhledu, ale je mnohem víc než to. Vůně má skutečný vliv na naše pocity, sebevědomí, náladu, touhy, a to chceme, aby každý zažil.“
Výstava Le Grand Numéro de Chanel probíhá od 15. prosince 1922 do 9. ledna 2023 v Paříži. Vstup je zdarma, jen se musíte předem zaregistrovat na speciální stránce grand-numero.chanel.