Společnost

Voices of Ukrajina: Chceme, aby svět znal pravdu 

Pro události, které se dějí u našich ukrajinských sousedů, nenacházíme slov. Tým Vogue Czechoslovakia je v intenzivním kontaktu s ukrajinskou redakcí i dalšími spolupracovníky. Přinášíme slova těch, kterých se situace přímo dotýká. V dalším dílu série rozhovorů věnujeme svědectví Natashy Kamenski a Marii Gavryliuk, zakladatelek love brandu GUNIA. 
Foto: Getty Images
„Ruské rakety vyhazují do povětří domy, a zatímco Ukrajina a její civilisté jsou pod těžkým útokem, ruská propaganda stále šíří lži. Lidé si myslí, že nepřítel vede oprávněnou válku. Uvádějí, že Ukrajinci se sami bombardují, aby vyprovokovali Rusko. To není pravda. Žít v nepravdě je těžké. I tak ale zůstáváme. Náš PR tým se přeorientoval a teď shromažďuje všechny spolehlivé a oficiální informace o událostech na Ukrajině. Poskytujeme odkazy a fotografie.“
Natasha a Maria jsou kurátorky a designérky interiérových a módních doplňků. Jejich styl se promítá do značky GUNIA project, komunikující ukrajinské tradice. Svým neotřelým způsobem dokazují, že tradiční folklor je cool. Najednou se ale jejich role dramaticky mění a ony se svým týmem posilují sebevědomí okolí a stvrzují odhodlání. Rozhodly se totiž, že zůstanou doma, v zemi, kde se odehrává válka, a že přispějí tím, že budou blokovat fake news, podporující Putinův režim, který vystavil nebezpečí i jejich životy.    
„Část našeho týmu je spolu s rodinami, další je oddělena, kilometry daleko. Je to velmi těžká doba. Navzdory všem událostem nadále podporujeme naši vlast, pomáháme dobrovolníkům, ale hlavně shromažďujeme všechny falešné informace z ruského tisku a blokujeme kanály propagandy, která mohou demotivovat náš lid. Chceme, aby svět znal pravdu!“
Obě designérky také rozhodně odpovídají na to, jakou roli by v celé situaci měli hrát hlavní aktéři módního průmyslu, jejichž strategie je mnohdy ovlivněna přáními ruské klientely. „Podle našeho názoru by měla móda, stejně jako ostatní průmyslová odvětví, reagovat. Referovat k událostem, podpořit Ukrajinu a nabídnout potřebné zdroje. Válka není vtip a už vůbec by její mašinérie neměla být podporována nebo zneužívána.“ 
Samy proto neváhají a snaží se skrze svou značku zprostředkovat finanční pomoc. Spustily prodej tradičních čajových svíček ve tvaru ptáčků. Symbol míru? Kdo ale potřebuje symboly. Stejně jako ostatní potřebují tyto designérky naději. A tu zajistí jen skutečný příspěvek. Veškerý výtěžek z prodeje ptačích svíček poputuje na konto Return Alive Foundation, kde může donátor podpořit ukrajinskou armádu, a UA Animals Foundation starající se o opuštěná zvířata. Sami si můžete vybrat. Aktuálně jsou k dostání na tomto odkazu za cenu třicet dolarů. Designérky však upozorňují: „Zatím vám bohužel nemůžeme zajistit dodání.“ Snad se tohle brzy změní.