SpolečnostNedokonalost jako nový ideál. Kult autenticity nastavuje zrcadlo době
Natálie Debnárová4. 11. 2025
V éře, kdy se dá dokonalost naprogramovat, vyretušovat i vygenerovat, se nám na trhu objevuje překvapivý luxusní artikl, a tím je opravdovost. Nedokonalost, dříve synonymum pro slabost či chybu, se stává novým měřítkem krásy, originality i opravdovosti. Módní i psychologický svět se shoduje, že být autentický je dnes víc než být dokonalý.
Foto: Cameron Postforoosh pro Vogue CS
Po dekádách, kdy jsme se snažili přiblížit ideálům z reklamních kampaní a sociálních sítí, začíná být 
estetika bezchybné dokonalosti únavná. Lidé s vysokou potřebou dokonalosti vykazují vyšší míru úzkosti, stresu a nižší spokojenost se životem. Zatímco dokonalost se snaží svět uhladit, autenticita ho rozvíjí. V módě i kultuře se proto stále častěji objevuje pojem
 perfectly imperfect, tedy dokonale nedokonalý.
Když si vezme dokonalost dovolenou
Nedokonalost se stala znakem důvěryhodnosti. Ukazuje, že za dílem stojí člověk, ne algoritmus. Podle už starší studie Harvard Business School z roku 2020 se spotřebitelé lépe ztotožňují se značkami, které otevřeně přiznávají své nedostatky. Působí totiž „lidsky“, a tím pádem důvěryhodněji. Ovšem mladí lidé toto vše potvrzují i nyní. „Pokud ke mně značka nebo influencer nijak nepromlouvá, nepouští mě do své komunity a necítím, že bych se reálně mohla stát jednou její součástí, zájem ztratím velmi rychle," říká Sára (19) v článku 
Co od slova luxus očekává a chce generace narozená po roce 2010. A v módě to platí dvojnásob. Viditelné švy, mačkané materiály, asymetrické střihy, to vše jsou vědomé znaky individuality. Lidé už nehledají dokonalý produkt, ale kus, který má příběh. A ten prodává více než vyretušovaná kráska s dokonalou postavou.
Wabi-sabi, ale po našem
Japonská filozofie wabi-sabi staví na myšlence, že krása tkví v pomíjivosti a nedokonalosti. Podobný přístup dnes rezonuje i evropskou módní scénou. 
Lidé stále více oceňují ruční práci a stopy po procesu tvorby."
Z 
výzkumu na Univerzitě v Leedsu vyplývá, že zákazníci stále více oceňují ruční práci, nepravidelnost a stopy po procesu tvorby. Považují je za důkaz autenticity a etického přístupu. Na přehlídkách se to odráží ve výběru materiálů, popularitě se těší lněné látky s přirozenou texturou, šperky s nepravidelným tvarem, obuv s viditelným šitím. Estetika chyby se stává symbolem sebevědomí.
Psychologie „nedokonalého já“
Kult autenticity není jen vizuální trend, ale hluboký kulturní posun. Podle výzkumu americké psycholožky 
Brené Brown z University of Houston zvyšuje přijetí vlastní nedokonalosti pocit vnitřní spokojenosti, empatie a odolnosti. Ti, kteří se nebojí ukazovat své chyby, bývají podle ní vnímáni jako důvěryhodnější a charismatičtější. „Autenticita nás baví zkrátka víc, zatímco dřív jsme obdivovali ty, kteří dokázali své nedostatky skrýt." Dnes obdivujeme ty, kteří je umějí přijmout a přetavit ve styl, který nás baví. V důsledku toho se pak nebojíme ty své nedokonalosti ukázat také. „Například náplasti na pupínky. Dneska je to už běžná součást naší skin care rutiny. Nedokážu si představit, že bych je třeba před pěti lety nosila normálně ven mezi lidi a kryla bych to nedoléčené akné make-upem dodnes," říká studentka Nela (23).
Opravené je krásné
Změna vnímání nedokonalosti se promítá i do praxe, ať už jde o koncept 
visible mending (viditelných oprav), nebo o recyklaci látek a patinované doplňky. Výzkumy z oblasti udržitelnosti (např. 
Journal of Consumer Research) dokládají, že zákazníci si k věcem, které sami opraví nebo přetvoří, vytvářejí silnější emocionální vztah a nosí je déle. Móda tak znovu získává to, co ztratila v éře masové výroby: vztah, intimitu a dotek lidskosti.
Oceňte krásu nedokonalosti
- Zvolte příběh, ne trend. Hledejte věci, které v sobě nesou stopu času a ruční práce.
 - Nebraňte se patině. Lesk se dá koupit, ale charakter vzniká nošením.
 - Přijměte asymetrii. Věci, které nejsou přesné, bývají nejživější.
 - Upravujte, nevyhazujte. Oprava může být tvůrčím gestem, ne nutně kompromisem.
 - Buďte upřímní. Nejen k sobě, ale i ve stylu, který reprezentujete.