Společnost

Daphne Guinness jako haute couture chameleon v novém videu Hip Neck Spine

Módní ikona, sběratelka haute couture, hudebnice, modelka a producentka Daphne Guinness, která mimo jiné jako dítě trávila prázdniny v domě Salvadora Dalího, byla múzou Alexandra McQueena a kterou k hudbě přivedl David Bowie, přizvala do studia v Londýně československý kreativní tým.
Foto: Benedikt Renč
Šéfredaktorku VOGUE CS Danicu Kovářovou s nabídkou nafocení exkluzivní reportáže a zprostředkování rozhovoru s Daphne oslovil slovenský producent Milosh Harajda, aby zopakovali svůj „recept na úspěch“, který už v minulosti použili v případě Davida LaChapella. 
Výběr momentek od Bena Renče i samotný rozhovor s Daphne Guinness najdete v aktuálním zářijovém vydání VOGUE CS.
Naše zvědavost ovšem neznala mezí, takže jsme — souběžně se zpracováváním materiálu — vyzpovídali i Miloshe, jako korunního očitého svědka.

Popíšeš mi, prosím, moment, kdy ti zazvonil telefon a zazněl návrh od Daphne Guinness, aby se MILOSH STUDIO podílelo na výrobě videoklipu Hip Neck Spine?

Ten telefonát mě zastihl na Miami tři dny před Vánocemi. To mi Daphne oznámila, že natáčení je naplánováno na 5. ledna. Vzhledem k timingu mi můj instinkt velel odmítnout, ale jelikož nabídce předcházelo naše listopadové setkání přímo v Abbey Road Studios, kde jsme uskutečnili plánovací brainstorming, cítil jsem, že její důvěra ke mně posílila, a nechtěl ji zklamat. Řekl jsem „ano, budu tam“, na Lincoln Road jsem si objednal kávu a začal bookovat tým. Bylo mi jasné, že chci dát prostor talentům z našeho prostředí.
Video in collaboration with Vogue CS

Jak jste s Daphne navázali kontakt?

Jde o vtipnou shodu náhod, protože právě Daphne byla u toho, když jsme v roce 2011 s Davidem LaChapellem a Jozefem Pavleyem podepisovali kontrakt na výstavu v Rudolfinu. O pár týdnů poté jsi portrét Daphne z kampaně Maybach použila na legendární obálku Dolce Vity, což odstartovalo celou produkci jeho retrospektivy v Rudolfinu. Na můj podnět jsme její portrét zařadili i do kurátorského výběru výstavy. Je to krásný příklad toho, jak mnoho může takový počin (cover v českém magazínu) znamenat směrem k zahraničním partnerům. Tehdy jsme díky obálce dokázali postavit jednu z nejúspěšnějších výstav v historii Galerie Rudolfinum a budovat si důvěru. Dnes mám opačný cíl: ukázat v zahraničí talenty českých autorů, kameramanů, producentů a také redakci VOGUE CS.

Já osobně jsem se setkala s Daphne v roce 2018, kdy jste v Bratislavě otevírali výstavu QUEEN OF THE NIGHT, kde na mě působila velmi introvertně. Jak probíhalo natáčení videa Hip Neck Spine?

Velice si vážím, že jste tehdy s Milenou (nová fashion director VOGUE CS, poznámka redakce) cestovaly do Bratislavy „na otočku“ kvůli vernisáži. Natáčení videa Hip Neck Spine trvalo tři dny a ve studiu jsme trávili 18 hodin denně. Set byl minimalistický, a navzdory fascinujícím scénám, komparzu i produkci, byl pro mě obrovský zážitek čas strávený v jejím archivu, kde jsme měli na dosah haute couture díla sbírky Isabelly Blow nebo objekty a modely McQueena, které na výstavě Savage Beauty vystavovalo Metropolitan Museum of Art.
Foto: Benedikt Renč
Náš tým dostal „access all areas“, takže jsme během celé produkce měli neomezený vstup do šatny, make-up roomu. Bylo fascinující pozorovat, jak se persona Daphne nijak zásadně nemění, ať už je zrovna on stage, nebo off stage. Haute couture nosí pravidelně i v civilu, a proto excentrické až muzejní modely, na ní nepůsobily kostýmově, ale jako přirozená součást její osobnosti. Existuje jen velmi málo lidí na světě, kteří dokážou v couture působit autenticky, bez ohledu na kontext situace.

Kdo se na backstage videu podílel?

Fotografický report pro Daphne vytvořil Ben Renč, který má za sebou fantastický trénink z festivalu v Karlových Varech. Shodou okolností stihl zachytit i portrét Isabelly Blow, což byla velmi blízká přítelkyně Daphne. Daphne Benova práce nadchla natolik, že rovnou zakoupila práva na nový vizuál pro její parfém. Portrét, který Ben zachytil v backstage, se stal klíčovým vizuálem singlu na Spotify. Video a postprodukci měli v rukou David Markovič a Michal Krumpár, kteří pravidelně (pod vedením Jakuba Jahna) dokumentují backstage na Mercedes-Benz Prague Fashion Week.

Který moment z natáčení byl pro tebe nejemotivnější?

Režisér videa Nick Knight, a je to vidět i v záběrech našeho Behind-the-scenes videa, pracuje jako dirigent orchestru. Je stoicky klidný, distingovaný, má jasnou představu a osobně dohlíží na každý detail. Můj nejemotivnější zážitek byla překvapivě scéna s baletními tanečníky, která se natáčela hned ráno: ve studiu vládlo klinické ticho, celá crew byla hypnotizována čistotou jejich pohybů a krásou lidského těla... a mně v hlavě vířily vzpomínky na roky strávené na turné se Sergejem Poluninem. Ale to už je jiný příběh...