Společnost

Voices of Ukrajina: Dnes je hlavním plánem odolat tlaku a udržet se nad vodou

Zpěvačka Adele si v jejích šatech došla na Brit Awards pro cenu za nejlepší album a Dua Lipa má kousků od této ukrajinské návrhářky plný šatník. Když ale vypukla válka, Marianna Senchina, designérka a zakladatelka stejnojmenné značky, začala tvořit místo hedvábných šatů polštáře pro uprchlíky. Jak se válka podepsala na stavu jejího brandu a po čem aktuálně touží nejvíce? To zjistíte v dalším rozhovoru ze série #VoicesofUkrajina.
Foto: Romy Arroyo Fernandez/NurPhoto via Getty Images
Na seznamu jejích klientů byste vedle Adele nebo Duy Lipy našli také Rihannu, Coco Rochu, Evu Cheng, Caroline Vreeland, Charlie XCX, Maye Musk a plno dalších. Šaty s visačkou Marianna Senchina můžete zahlédnout v seriálu Dynasty od Netflixu, na stránkách magazínu Vogue nebo na Instagramu. Za značkou stojí sestry Marianna a Natalia (a zatímco první jmenovaná se stará o navrhování nových modelů, druhá má pod palcem byznys jako takový). Jak začaly? 
Rodiče jejich nápad založit vlastní módní brand původně nebrali moc vážně, když se ale Marianna za ušetřené peníze vydala do Milána, ustoupili a pomohli dceři zaplatit tříleté studium na prestiží škole Istituto Marangoni. Měli však podmínku: Že se oboru bude věnovat vážně a dlouhodobě. A to ukrajinská dívka, která na začátku studia ani neuměla italsky, splnila do puntíku. Měla totiž jasnou vizi a cíl. Jejího talentu si na škole brzy všimli a Marianna se dostala mezi deset nejlepších studentů, kteří získali šanci prezentovat svou práci veřejnosti a módnímu tisku. Právě tady si ji vyhlédli lidé z Jil Sander. 
První kolekci představila v Kyjevě, následovala Paříž, kdy si její originální věci začaly vybírat hvězdy street stylu a stylisté celebrit. Nejvíce klientů si pak našla ve Spojených státech, Arabských emirátech nebo postkomunistických zemích, kde, jak sama říká, ženy a dívky milují ženskost a eleganci. Dva pilíře, na nichž staví celou značku. Značku, jež se až do února 2022 prezentovala zářivými odstíny, puntíkatými vzory a látkovými 3D květinami. To vše se ale ze dne na den změnilo. 
Foto: archiv značky
Adele v šatech Marianna Senchina
Foto: archiv značky
Marianna Senchina
Foto: archiv značky
Marianna Senchina se svou sestrou Natalií
„Skutečná pozemní válka v Evropě 21. století se zdála být naprosto nemožná. Vojenská zpravodajství z jiných zemí nás sice před možnou eskalací varovala, ale my byli přesvědčeni, že jde pouze o hrozbu ze strany agresora s cílem kontrolovat a mít vliv na Ukrajinu,“ přiznává Marianna Senchina, která již deset let žije v Miláně. „První den války byl totálním šokem,“ říká Ukrajinka, kterou zpráva o válce na rodné Ukrajině zastihla právě v Itálii. Sestra Natalia, která se stará o veškeré obchodní záležitost spojené se značkou, byla tou dobou spolu s rodinou v samém epicentru — v Kyjevě. „Mnoho mých přátel se rozhodlo zde zůstat a schovat do protileteckých krytů, sklepů nebo stanic metra. Natalii a její malé dceři se z toho pekla naštěstí povedlo dostat a odcestovaly již za několik dní do Francie,“ popisuje známá návrhářka. 
Všední život se změnil i Marianně, ač ji od Kyjeva dělí přes dva tisíce kilometrů. Každý den zahajuje čtením zpráv a vzkazů. „Mám mnoho přátel a příbuzných po celé Ukrajině. Moje rána začínají SMS typu: Jak se máš? Kde jsi? Jsi v bezpečí?“ První měsíc války designérka zpětně popisuje jako psychicky velmi náročný. „Bylo těžké vzít věci do svých rukou. Snažím se vrátit ke každodenní práci, už jen kvůli svému týmu.“ Nejvíce jí přitom pomáhá podpora ze stran rodinných příslušníků, pozitivně laděné informace o rodné zemi i práce samotná. „To vše mi umožňuje zůstávat v náročných dnech alespoň trochu v klidu.“
Vše, co teď chci, je vidět a obejmout své příbuzné, abych věděla, že jsou v bezpečí.
Před pár dny se značce dokonce povedlo obnovit produkci, aby mohla svým lidem nadále vyplácet mzdy. „Naše dílna se nachází v západní části Ukrajiny, kde vládne oproti jiným městům relativně klid. Část týmu z Kyjeva byla nucena odejít do zahraničí." Než se však vyřešila logistika, místo luxusních šatů určených pro celebrity šili polštáře pro uprchlíky. „Když byly všechny cesty zablokované, bylo těžké cokoliv plánovat," vysvětluje Marianna. „Po téměř dvou měsících války se nám však podařilo otestovat různé typy logistických řešení a najít to nejvhodnější. U dalších společností, s kterými spolupracujeme, samozřejmě dál narážíme na drobné problémy, ale obecně je situace přehlednější a práce snazší.“ I díky tomu mohl její tým začít znovu šít šaty. Na webu MariannaSenchina.com si můžete objednat celou kolekci jaro-léto 2022 (ceny se pohybují mezi 5 a 20 tisíci korunami). Zásilky míří do celého světa, jen dodací lhůty mohou být kvůli uzavřenému vzdušnému prostoru nad Ukrajinou delší než obvykle, balíčky musí putovat po zemi. 
Většinu energie v současnosti věnuje Marianna Senchina rozvoji své značky a jejímu vstupu na mezinárodní trhy, což zaručí budoucnost nejen samotnému brandu, ale především všem, kdo se na něm podílí. Od marketérů až po švadleny. „Dnes je hlavním plánem odolat tlaku a udržet se nad vodou. Po pandemii se už nebojíme žádných překážek — takže nyní je naším plánem jít dopředu, jen dopředu!“
Kdy se Marianna vrátí na Ukrajinu netuší. "Do 24. února jsem přijela, kdy jsem chtěla. Ráda jsem cestovala, navštěvovala rodinu, pracovala. Teď tam nemůžu, je to nebezpečné, takže pracuji online ze svého milánského domova."
Řada ukrajinských návrhářek a značek, kterým se v současnosti dostává velké pozornost, se spojují a organizují prodejní akce ve Francii, Německu, Velké Británii. Mariannina značka připravuje vlastní charitativní projekt. "Za symbolickou cenu si lidé budou moci koupit věc s ukrajinskými symboly a ikonickými motivy značky," prozrazuje plány na nejbližší budoucnost návrhářka. "Část výtěžku z prodeje těchto předmětů půjde na charitu ve fondu „Vraťte se živí“.