Společnost

Voices of Ukrajina: Den, kdy se budeme moct bezpečně vrátit a zůstat, bude pro celou rodinu tím nejšťastnějším

Než přivedla na svět vlastní značku a se svojí první kolekcí debutovala v Paříži, provozovala Diana Stavnitser concept store s pobočkami v Kyjevě a Oděse. K roli podnikatelky, matky a nově migrantky si nedávno přidala další: designérky takzvaného vintage-to-be projektu, kterým aktivně ukazuje možnost recyklace a udržitelnosti, avšak elegantním způsobem. V novém díle exkluzivních rozhovorů Voices of Ukrajina, v nichž od začátku války na Ukrajině zpovídáme nejen návrháře, mluvila zakladatelka Di Stavnitser a Apartment 13 o obavách, sebevědomí a motivaci začínat opět a znovu.
Kolekce podzim - zima 2023, DI STAVNITSER

Jak se za posledních 13 měsíců změnila vaše práce a život?

Úplně. Tento rok byl neuvěřitelně těžký a plný smutku, ale také mě hodně naučil. Ztratit domov a být nucen vybudovat si zbrusu nový život jinde je stresující zážitek, a když provozujete několik podniků, situaci vám to neusnadňuje. Naštěstí moje rodina a tým jsou stále nablízku, zdá se, že pro nás není nic nemožné. Jsem vděčná za každý den, kdy se probouzíme v bezpečí a pokračujeme v práci na pomoc Ukrajině.

Řídit firmu ve válce musí být nesmírně obtížné a stresující. Jak se s tím vyrovnáváte? Co vám dodává sílu? 

Myslím, že zůstat silný i přes zničující zážitky je něco, co se Ukrajinci ani nemusejí učit, prostě jsme se tak narodili. Mou hlavní motivací k další práci a rozvoji je skutečnost, že každý člověk může přispět ke společnému cíli, a tím je mír na Ukrajině. Platím daně, přispívám na četné vojenské i civilní projekty, vytvářím pracovní místa pro ukrajinské uprchlíky, pomáhám všemi možnými způsoby. Zůstat součástí komunity a snažit se ji co nejvíce podpořit je to, co mě nejvíce motivuje, pomáhá mi zůstat optimistou. 

Kde nyní žijete? 

Mám nezletilé děti a je mou povinností zajistit jejich bezpečí. Jejich fyzické a psychické blaho považuji za jasnou prioritu, proto jsme delší dobu pobývali v Kapském Městě, aby mohly chodit do školy a prožívat normální dětství.  Ukrajinu a své domovy v Kyjevě a Oděse se ale snažím pravidelně navštěvovat. Den, kdy se budeme moci bezpečně vrátit a zůstat, bude pro celou moji rodinu tím nejšťastnějším.

Jste s celou rodinou, nebo jste se museli rozdělit? 

Zůstáváme spolu, což pro mě znamená celý svět; je těžké vydržet výzvy sám, nemluvě o tak těžkých časech, jako je válka. Právě moje rodina je pro mě největším zdrojem podpory a inspirace. Držíme při sobě, ať se děje cokoliv, snažíme se pomáhat všemi možnými způsoby, myslím, že je to prostě součást naší společné ukrajinské mentality. Můj manžel navíc tráví hodně času na cestách na Ukrajinu a do Polska, kde pracuje na projektu Superhumans zaměřeném na válečné hrdiny, kteří potřebují fyzickou a psychickou rehabilitaci. Má i další projekty, které jsou zaměřené na pomoc Ukrajině, ale snažíme se scházet co nejčastěji.

A co váš tým?

Zatím jsme roztroušeni po celém světě. Náš tým je ryze ukrajinský, což znamená, že se spousta lidí přestěhovala na bezpečnější místa. Experimentální dílna, kde se odehrávají všechna tvůrčí kouzla, se nachází v Polsku. Tam naše švadleny mohou pracovat bez dalšího stresu z hromadných raketových útoků, výpadků proudu a leteckých poplachů. Pro mě coby ukrajinskou podnikatelku je zásadní vytvářet pracovní místa pro spoluobčany. Pomáháme si za všech okolností, vytváříme podpůrné komunity, zajišťujeme dobře placená pracovní místa — to je další způsob, jak přispět k našemu boji za nezávislost.
Foto: archiv DS
Diana Stavnitser

Co vás inspirovalo k založení značky Di Stavnitser

Ten nápad visel vždycky ve vzduchu. Coby znalec módy mám bohaté zkušenosti, takže mě k této myšlence v průběhu let dotlačilo mnoho přátel a známých. Všechny mé další projekty jako concept store Apartment 13 mi pomohly objevit ty nejvizionářštější návrháře, jejichž tvorba ve mně po léta kumulovala kreativní energii. Vytvořila jsem si tak pevnou vizi toho, o čem by měla být moje vlastní módní značka. Bylo jen otázkou času (a odvahy), abych hledala způsob, jak své vnímání krásy proměnit v hmotné předměty. Neskonale mě inspirují ukrajinské ženy, náš styl a výdrž, způsob, jakým objevujeme krásu. Di Stavnitser je o pocitu vlastní hodnoty a elegance, o který jsem se chtěla podělit se světem.

Můžete popsat tvůrčí proces u vaší značky? 

Jedná se o kolektivní práci, u které každý dostane šanci přidat ruku k dílu. Obcházíme vintage trhy po celém světě, hledáme, co nás nejvíce inspiruje, načež se do toho prostě pustíme. Nejlepší na vintage je, že vás motivuje ke kreativitě a objevování nových účelů pro již dobře známé formy, přičemž nově nalezený předmět se může stát základem celého vzhledu. Vybíráme a někdy vymýšlíme způsob, jak obrobek k výrobku připevnit. Totéž platí třeba pro kravaty, které vyhledáváme a vybíráme pro dekoraci každého jednotlivého výrobku. 

S jakými ohlasy se setkáváte?

Nedávno jsme v Paříži předvedli naši debutovou kolekci — a tolik pozitivních ohlasů a upřímného zájmu jsme ani nečekali. Byl to pro nás milník, který dodává sebevědomí pokračovat. Ačkoli jsem zkušená podnikatelka, přece jen jsem ze spuštění vlastní značky měla obavy. Módní komunita a zákazníci mi však poskytli zpětnou vazbu, za kterou jsem neskonale vděčná. Proto mým plánem do budoucna je hledat způsoby, jak opět a opět zaujmout.

Jakou roli podle vás hraje udržitelnost a jak k ní přistupujete ve svém výrobním procesu a obchodních praktikách?

Pro mě je na cestě k udržitelné módě prioritou především boj proti nadprodukci. Kvůli trendům rychlé módy a nedostatku odpovědnosti, který často na masovém trhu projevují značky, se každoročně vyhazují tuny a tuny textilního odpadu. To považuji za alarmující, řešení vidím v návratu k univerzálnímu oblečení, které by mohlo vydržet věčnost. Klíčovým konceptem Di Stavnitser je „vintage-to-be“. Naším cílem je vytvářet výjimečně kvalitní kousky, které se předávají z generace na generaci v nezměněné podobě, přičemž jsou stále aktuální. Menší kolekce a trvanlivé materiály snižují spotřebu a zabraňují, aby oblečení po dvou nošeních skončilo na skládce.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? 

Budování image značky, sdílení naší filozofie, vytváření ještě větší krásy a její sdílení na všech platformách. Během různých týdnů módy plánujeme představit kousky Di Stavnitser — abychom zvýšili povědomí o tom, co děláme. Mít offline prezentace je momentálně mým největším cílem. Věřím v módu jako v něco, co by mělo být potěšením pro všechny smysly. Mít možnost skutečně vidět a dotknout se oblečení osobně je klíčem k jasnějšímu a osobnějšímu zážitku. Snila jsem o uspořádání propagační akce v Kyjevě, kterou by provázela prezentace, ale v tuto chvíli to je z bezpečnostních důvodů nereálné, ale my si počkáme. Očekávaný den snad brzy přijde.

Jak vaše zkušenosti z Ukrajiny ovlivnily váš pohled na módní průmysl? Jaké příležitosti a výzvy vidíte pro začínající návrháře v regionu?

Ukrajina je stále rozvíjející se ekonomikou, a invaze v plném rozsahu ohrozila veškeré úsilí, které jsme všichni do své práce neustále vkládali. A i když žijeme nyní v těžké době, pevně věřím, že Ukrajina má před sebou světlou budoucnost. Naši lidé jsou talentovaní, vzdělaní, zruční a kreativní, to platí pro všechny sféry, včetně módy. Letošní rok pro nás všechny znamenal výzvu, ale nepřestáváme bojovat za blahobyt a budoucnost, kterou si ukrajinský lid zaslouží. Neexistuje krize, kterou bychom nemohli vydržet, jsem si jistá, že začínající návrháři, stejně jako já, využijí každou příležitost k úspěchu.

Můžete se zmínit o nějakých sociálních či filantropických iniciativách, do kterých se Di Stavnitser zapojuje nebo je podporuje? 

Charitativní činnost je součástí každého aspektu mého života, základem všech mých zásad a hodnot. Založila jsem projekt s názvem Vintage Charity Market, původně maličký projekt, který se časem rozrostl v obrovský dvoudenní festival s velkou podporou a dopadem. Práce s vintage mě naučila, že prodejem pre-owned předmětů můžeme bojovat proti nadprodukci a zároveň pomáhat, dělit se o zisk s těmi, kteří to potřebují. Di Stavnitser se  například zúčastní charitativního pop-upu v Londýně, pro nějž vytvoříme samostatnou mini kolekci. Chceme mluvit o našich hodnotách a prioritách, pomoc komunitě je to, co chceme dělat od samého začátku.

Stále provozujete concept store?

Díky mému úžasnému týmu a množství práce a úsilí, které do toho všichni vkládáme, všechny mé podniky fungují dál, ať se děje, co se děje. Bylo a stále je to těžké, ale výzvy se stávají lekcemi, když je přijmete.
Další rozhovory ze série Voices of Ukrajina najdete zde.