Společnost

Jsou narozeninové příspěvky na Instagramu skutečným projevem náklonnosti, nebo novou společenskou povinností?

Až budete příště přát na sociálních sítích někomu k narozeninám nebo svátku, zkuste se zamyslet, proč to děláte. Zvláště pokud je to člověk, se kterým máte blízký a skutečný vztah. Vytváří sociální sítě kromě závislostí také nové povinnosti? 
Foto: Rose Hartman/Getty Images
Bianca Jagger na bílém koni během narozeninové oslavy ve Studiu 54 v New Yorku, květen 1977
V digitálním věku, který vytváří tlak na odhalování vlastních životů na sociálních sítích a nahlížení do těch cizích, není vlastně příliš velkým překvapením, že indická herečka a modelka Deepika Padukone čelila kritice za to, že na Instagramu nezveřejnila přání k narozeninám svému manželovi Ranveeru Singhovi. Nabízí se proto otázka: věnujeme narozeninové příspěvky svým blízkým na platformách sociálních médií jako výraz náklonnosti, nebo protože je to novodobá společenská povinnost? 
Již v roce 2008, kdy bylo používání sociálních médií teprve v počátcích, zazněl na blogu na serveru Medium zajímavý postřeh o blízké realitě: „Sociální sítě změnily dynamiku. Nestačí někomu popřát k narozeninám. Je důležité, aby bylo vidět, že někomu přejete k narozeninám. Stejně tak je důležité, aby bylo vidět, jak mnoho lidí přeje vám.“
Payal Verma, publicistka z indického Ajmeru, vysvětluje, jak ona rozumí fenoménu narozeninových příspěvků: „U lidí, kteří jsou jen známí, ale přece jen nechci zažít případné trapné okamžiky, dávám přednost instastories. Pokud jde o někoho, kdo je mi bližší nebo k němu mám nějaký vztah, zveřejním instastory se vzkazem a popřeji mu i osobně. A když je to někdo, koho si hodně vážím, volím instastory s dlouhým popiskem.“ Jinými slovy: pokud takové veřejné přání k narozeninám udělá radost lidem, na kterých jí záleží, je Payal Verma určitě pro.
O svůj pohled na přeposílání narozeninových instastories se podělil také Vaibhav K. Achantani, učitel z indického Dillí: „Místo přeposílání stories raději dotyčnému pošlu soukromou zprávu. Jde mi spíše o vyjádření vděčnosti než o online prohlášení.“ Coby spisovatel rád dává lidem ručně psané dopisy a vzkazy – což je v digitální éře rychle se vytrácející tradice. „Instastories jsou výrazem lenosti. Jsou pomíjivé a nevyžadují žádné úsilí. Příspěvek s dobře napsaným komentářem a obrázky v koláži nebo reels s příběhy o člověku, který má narozeniny, působí mnohem promyšleněji,“ upřesňuje Vaibhav K. Achantani, který věří, že narozeniny jsou stále výjimečné a soukromé příležitosti.
Abychom pronikli hlouběji do fenoménu narozeninových příspěvků v rámci partnerských vztahů, zeptali jsme vztahové koučky Radhiky Mohty, která nám vysvětlila teorii, kterou spisovatel Gary Chapman rozvinul v knize Pět jazyků lásky (v češtině nejnověji vydalo v roce 2021 nakladatelství Návrat domů, pozn. red.). Podle Garyho Chapmana existuje 5 způsobů, jak lidé přijímají a vyjadřují lásku: ujišťujícími slovy, službou, dárky, společně stráveným časem a fyzickým dotykem. „To, jak dva lidé ve vztahu prožívají nebo vyjadřují lásku, je jejich jazyk lásky. To, jakou důležitost přikládají tomu, aby jim partner přál na sociálních sítích, je jejich jazyk lásky,“ vysvětluje Radhika Mohta. „Pokud jsou jejich jazykem lásky ujišťující slova a chtějí, aby jim někdo lásku vyjadřoval prostřednictvím veřejné platformy ujistil, budiž. Je to pouze jejich věc, nikomu jinému do toho ale nic není.“ 
My, obyčejní lidé, můžeme na takové narozeninové příspěvky mít různé názory, ovšem celebrity, které žijí pod neustálým drobnohledem veřejnosti, nemají až tolik na výběr. Když Deepika Padukone nepopřála k narozeninám manželovi, okamžitě se vyrojily spekulace o partnerských problémech. Nikdo nevzal v úvahu, že mohla mít třeba jen špatný den, mohla celý den natáčet, mohla trávit den právě s manželem nebo prostě jen necítila potřebu se vyjadřovat veřejně. Slovní spojení „necítila potřebu“ je však klíčové. Zvláště když nám kontakt s celebritami na sociálních sítích dává klamný pocit, že můžeme jejich činy (nebo jako v tomto případě jejich absenci), soudit.
Ačkoli veřejné narozeninové příspěvky mohou být vedeny různými motivy – když je obdržíte od svého partnera, obvykle mají několik rovin. Indická psycholožka Tanya Vasunia vysvětluje: „Pokud jde o lidi, kteří jsou často online, může být takové veřejné přání přirozeným způsobem vyjádření. Pokud však zveřejňují nějaký obsah jen zřídka, ale jsou si vědomi toho, jak je online přání pro vás důležité, může to být projevem něčeho výjimečného, jako by říkali, že jim na vás záleží, a proto to také dělají. Za třetí mohou být veřejná přání určitým signálem pro ostatní a označením území.“
Pokud narazíte na pár, který je aktivní na sociálních sítích a neustále si vyznává lásku, je přirozené vnímat je jako šťastné a sladěné. Projevy náklonnosti ovlivňují to, jak je vnímají ostatní. V konečném důsledku může být skutečnost, že ostatní lidé o nich a jejich vztahu mají vysoké mínění, rozhodující pro to, aby se oni sami cítili dobře, což jim pomáhá si více vážit jeden druhého. „Někteří potřebují, aby jim druzí věřili, že je o ně zájem a že mají skvělý život, aby tomu sami uvěřili,“ vysvětluje Tanya Vasunia.
Pravdou však je, že pokud jste ve zdravém vztahu, digitální projevy náklonnosti nejsou vůbec povinné. Pokud ale vaše realita není až tolik pozitivní nebo radostná, mohou se sociální sítě stát únikem – fasádou nebo alternativní realitou. To ale nese nebezpečí, že vykonstruovanou pravdu zaměníte za skutečnou. A jestliže za skutečné považujeme jen to, co bylo zveřejněno na sociálních sítích, vytváříme svět, v němž jsou veřejné online výlevy cennější než skutečné okamžiky intimity. Doufejme, že Deepika Padukone – a jí podobní – to změní.
Článek vyšel v originále na Vogue India