Vogue Daily

Odpojte se

Dokážete si představit celý den bez telefonu? A také bez internetu a sociálních sítí? Světový den bez mobilu si na celém světě připomínáme právě dnes.
Phil Marso, který iniciativu Den bez mobilu v roce 2001 založil, chtěl především poukázat na celospolečenský dopad používání mobilních telefonů. O dvacet let později, v době, kdy telefony častěji než k volání používáme k připojení na internet a sociální sítě, se už lékaři vážně zabývají závislostmi na nich. Pokud si nainstalujete některou aplikaci, která sleduje čas strávený online, například Quality Time, možná vás celková čísla zarazí. Většina telefonů navíc nabízí funkci takzvaného digitálního zůstatku, kde si můžete nastavit i časové omezení. 
Bojím se dne, kdy technologie předčí mezilidské vztahy. Pak na světě vyroste generace hlupáků. — Albert Einstein
Tento článek pravděpodobně právě čtete na svém telefonu nebo tabletu. V současnosti hojně používané pojmy digitální detox nebo digitální minimalismus totiž neznamenají se připojení vzdát zcela, jen nad nimi získat často ztracenou kontrolu a používaní technologií nastavit rozumné meze. Přestože je většina z nás používá především k práci, dokážou ukrojit rovněž značnou část volného času. Pro začátek je určitě dobré si uvědomit, že sociálně sítě jsou navrženy tak, aby vytvářely závislost. Pokud už si nedokážete představit strávit ani jeden den offline, měli byste zpozornět. Můžete se také otestovat, nebo si rovnou den bez telefonu zkuste (nemusí to být právě dnes). Inspirovat vás mohou třeba následující knihy.
Zatímco detox bývá razantnější a pomáhá s restartem, minimalismus je dlouhodobý a udržitelný životní styl. Cal Newport vás k knize Digitální minimalismus provede jak digitálním úklidem, tak budováním nových a zdravějších digitálních návyků v online světě, který si většina z nás prostě nemůže dovolit ignorovat. Za všechny stojí za zmínku třeba doporučení zcela přestat používat funkci to se mi líbí; tato jednoduchá rada šetří čas a zároveň prospívá vztahům. 
Česká novinka DigiDetox od terapeuta Matěje Krejčího vám zase pomůže udělat důležité první kroky k tomu získat znovu kontrolu nad používáním sítí a se zamyšlením nad důvody, proč a jakým způsobem trávíte v online světě svůj čas. Ani tato kniha detoxem nekončí, v případě technologií je minimalismus jednoduše rozumná volba. Kniha SLOU od Kamily Boudové vás pak donutí trochu zpomalit a offline svět si pořádně vychutnat.
Foto: Knižní klub
Také v útlé knížce Off – digitální detox pro lepší život najdete téměř čtyři desítky tipů pro účinný restart. Může vás inspirovat třeba k dlouho odkládané procházce lesem nebo k prvním pokusům o meditaci, které mimochodem můžete zkoušet třeba i ve vlaku nebo letadle.
Trávit alespoň nějaký čas důsledně offline dává také prostor vnímat události v souvislostech. Například číst rozsáhlejší komentáře, zahloubat se důkladněji do vybraného tématu, nebo třeba zajít na přednášku či výstavu. Jak sociální sítě používat efektivněji se dozvíte v novince Michelle Losekoot a Elišky Vyhnánkové Jak na sítě. Pozadí manipulace s fakty, dezinformace a fake news vám odhalí například kniha Média, lži a příliš rychlý mozek od novináře Petra Nutila nebo Nejlepší kniha o fake news od iniciativy Zvol si info, která vzešla z řad studentů Masarykovy univerzity.

Několik tipů, jak zkrotit závislost na telefonu

  • Pořiďte si budík – zní to jednoduše, ale pokud vás nebude budit telefon, možná také nebude tím prvním, co po ránu upoutá vaši pozornost. Ideálně telefon na noc nechávejte v jiné místnosti, odoláte tak pokušení hned po ránu procházet nové fotky na instagramu.
  • Ukliďte telefon – nejen přes noc, ale také když pracujete a potřebujete se soustředit. V práci třeba do šuplíku, doma někam, kde nebude stále na očích. Snáze odoláte pokušení každou chvíli kontrolovat nová upozornění.
  • Promažte aplikace – čím méně aplikací, tím logicky méně rušivých upozornění. Smažte aplikaci, pokud třeba příliš často kontrolujete Facebook. Budete-li se muset pokaždé přihlásit v prohlížeči, možná si počet návštěv rozmyslíte.
  • Pište si poznámky – rukou, i když zpočátku může jít trochu ztuha. Stylový zápisník, ať už na poznámky à la minimalistický bullet journal, nebo zdobnější kreativní diář, je módní doplněk. Navíc je prokázáno, že psaní rukou podporuje kreativitu.
  • Čtěte knihy – ty papírové, i když už jsou pro vás možná trochu retro. Nedá se na v nich současně listovat posledními zprávami nebo si prohlížet nové kolekce návrhářů. Prostě se jen necháte pohltit dobrým příběhem. A také samozřejmě choďte ven, setkávejte se s přáteli a poznávejte nové lidi, se kterými nejen o knihách můžete mluvit.