Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Novinky

Jonathan Anderson je jmenován jediným kreativním ředitelem značky Dior

Elektra Kotsoni, Laure Guilbault2. 6. 2025
Delphine Arnault, předsedkyně představenstva a generální ředitelka Christian Dior Couture, se vyjádřila ke jmenování Jonathana Andersona do role nového kreativního ředitele.
Jonathan Anderson
Foto: @dior
Jonathan Anderson
„Máme velmi vzrušující novinky,“ prozrazuje hned v úvodu Delphine Arnault, předsedkyně představenstva a generální ředitelka Christian Dior Couture, když usedá k rozhovoru s Vogue Business. „Jonathan Anderson se stává kreativním ředitelem Dioru – napříč pánskými a dámskými kolekcemi, haute couture i doplňky.“
Ve čtvrtek značka oznámila, že Maria Grazia Chiuri odstupuje z pozice kreativní ředitelky dámské haute couture, konfekce a doplňků. Kim Jones značku opustil v lednu a Anderson byl v dubnu potvrzen jako umělecký ředitel pánských kolekcí. „Za posledních jedenáct let, kdy je v LVMH, jsme spolu vedli mnoho rozhovorů o tom, co by chtěl dál dělat. A vždy tu byla jedna značka, která ho silně přitahovala,“ vysvětluje Delphine Arnault. „Myslíme si, že toto je ten správný okamžik k jeho jmenování. Je to nejtalentovanější návrhář své generace. Má velké zkušenosti uvnitř skupiny LVMH a s vedením velkých týmů, jak ukázal ve své práci pro Loewe, přestože mu je teprve čtyřicet. Co je ale nejdůležitější, má velmi jasnou vizi značky.“
Jonathana Andersona značka Dior vždy silně přitahovala."
S tímto krokem se značka podle Delphine Arnault vrací k modelu z dob Christiana Diora, kdy bude jediný umělecký ředitel pro dámskou i pánskou módu. „Myslím, že to bude pro maison velkým přínosem. Produkty budou konzistentní a koherentní, ale také z hlediska komunikace bude naše sdělení mnohem jasnější,“ říká. „Samozřejmě je to velká odpovědnost, je třeba propojit mnoho věcí. U každé značky je změna uměleckého vedení výzvou. Trvá několik sezon, než se plně projeví vize. Ale myslím, že ho ta myšlenka nesmírně nabíjí energií.“ Arnault pokračuje: „Jonathan se může spolehnout na náš skvělý tým, máme úžasné ateliéry s těmi nejlepšími kreativci na světě, ať už jde o haute couture, konfekci, dámské či pánské. A přivádí s sebou také tým lidí, kterým důvěřuje a se kterými už delší dobu spolupracuje.“
Anderson byl jmenován kreativním ředitelem Loewe, které patří pod LVMH, v září 2013. Tehdy mu bylo 29 let a vedl malou značku. Vlastní label JW Anderson založil v roce 2008 a minoritní podíl prodal LVMH právě v roce 2013. „Pamatuji si, jak jsem se s ním poprvé setkala v showroomu v Paříži, kde prezentoval JW Anderson. Muselo mu být tak 23 nebo 24 let,“ vzpomíná Arnault. „Pronajal si malý byt u Gare du Nord, ve čtvrtém patře. Zazvonila jsem, on otevřel. Byl mladší, ale jinak úplně stejný jako dnes, velmi výřečný, s jasnou vizí a na svůj věk mimořádně vyspělý. Tehdy jsme se rozhodli do jeho značky investovat a později ho jmenovat do Loewe.“
Dior bude nyní mít jednoho kreativního ředitele pro dámskou i pánskou módu."
Během působení Jonathana Andersona se Loewe stalo jednou z nejžhavějších značek luxusní módy. Jeho kolekce jaro/léto 2025 sklidila ovace od mnoha jeho kolegů (byli tam Sarah Burton, Pieter Mulier, Adrian Appiolaza, Nicolas Di Felice, Kris Van Assche, Pharrell Williams i Michael Rider), stejně jako od Delphine Arnault. Podle odhadů Morgan Stanley se prodeje Loewe zvýšily z přibližně 230 milionů eur v roce 2014 na 1,5 až 2 miliardy eur v roce 2024 (podle analytika Luca Solcy z Bernstein). Loewe navíc vedlo první kvartál roku 2025 v žebříčku Lyst Index mezi nejžádanějšími značkami. Andersonův odchod z Loewe byl oznámen v březnu, a o týden později byli jako jeho nástupci potvrzeni zakladatelé Proenzy Schouler Jack McCollough a Lazaro Hernandez.
„Jonathan odvedl neuvěřitelnou práci tím, že vrátil Loewe zpět do centra zájmu,“ konstatuje Arnault. „Dokázal najít správný mix mezi tradicí a moderností. Pracoval s řemeslem, pozvedl kvalitu a vytvářel krásné produkty. Věnoval se i Craft Prize a velmi přispěl k rozvoji značky nejen po produktové stránce, ale také v komunikaci.“
Během jeho působení se z Loewe stala žhavá luxusní značka."
Podaří se Andersonovi zopakovat tento úspěch i u Diora? Po letech enormního růstu – tržby vzrostly z 2,2 miliardy eur v roce 2017 na 9,5 miliardy v roce 2023 (dle HSBC) – Dior zasáhl pokles v luxusním segmentu i globální nestabilita. V roce 2024 tržby klesly na 8,7 miliardy eur. V prvním čtvrtletí klesly prodeje módní a kožené divize LVMH o 5 %, čímž se skupina ocitla ve středu polarizovaného trhu. „Dior potřebuje znovu oživit,“ řekl Solca v dubnu pro Vogue Business. Maison nyní podle všeho vytvořil všechny předpoklady pro restart. V dubnu byl jmenován zástupcem CEO Pierre-Emmanuel Angeloglou poté co značka už v říjnu přetáhla CEO značky Miu Miu Benedettu Petruzzo na pozici své výkonné ředitelky. Oba reportují Delphine Arnault. Ta také potvrdila, že Andersonova první dámská kolekce pro Dior bude uvedena během klíčové zářijové sezony.
„Za 25 let, co pracuji v módě, jsem nezažila tolik změn v kreativním vedení,“ poznamenává. „Uvidíme tolik různých vizí různých uměleckých ředitelů. Myslím, že to přinese spoustu emocí a vzrušení. A o tom móda je.“ Anderson bude čelit Matthieuu Blazymu v Chanelu a dalším zásadním debutům.
Andersonova první pánská přehlídka pro Dior proběhne v červnu, jak již bylo oznámeno. Uvažuje značka o unisexovým přehlídkách? „Myslím, že prozatím budeme kolekce držet odděleně. Člověk nikdy neví, co se stane, ale aktuálně nemáme v plánu omezovat počet přehlídek,“ říká Arnault. A co značka JW Anderson? Zůstane jejím šéfem? „Jde o jeho eponymní značku, takže je to pro něj samozřejmě důležitý projekt. Ano, zůstane zapojený v JW Anderson, ale možná jiným způsobem. To je spíš otázka na něj.“
Zažijeme mnoho emocí a vzrušení. A o tom móda je."
Anderson, který je známý jako mimořádně pracovitý a talentovaný návrhář, jistě dokáže navázat na DNA Dioru a vyvážit jeho silné dědictví a kódy. „Od té doby, co v únoru začal pracovat na pánské kolekci, tráví hodně času v archivech a studuje všechny různé prvky značky, které v průběhu let vytvořili její umělečtí ředitelé – Christian Dior, Yves Saint Laurent, John Galliano, Raf Simons,“ říká Arnault.
Kromě toho, že bude pracovat napříč dámskými a pánskými kolekcemi, se bude muset Anderson také etablovat v oblasti haute couture, protože Dior patří k těm málu značkám, kterým se podařilo udělat z couture výnosný byznys. Ačkoli dříve ve vysoké krejčovině nepůsobil, je známý svými koncepčními přehlídkami a couture duchem – ten byl obzvlášť patrný v jeho kolekci SS25, která podle Sarah Mower z Vogue Runway představila „převyprávěné šaty ze zlatého věku francouzské couture, plné obručových konstrukcí a poloprůhledných květinových potisků“. Svou první couture kolekci pro Dior Anderson představí až v lednu 2026, značka totiž couture sezonu v červenci vynechá. „Maria Grazia měla dvacet couture šatů ve své cruise kolekci, takže ateliér je plně vytížený,“ vysvětluje Delphine Arnault.
Článek vznikl v originále na Vogue Business.com