Man

Vzhůru na palubu. Jak Gaultierův námořník proměnil pánské vůně jednou provždy

Sladký. Sexy. Opálenou kůži zahalenou do pudru, květin a orientálního koření si podmanil celý svět. Přes noc se z něj stala superstar, kterou můžete potkat v baru, tělocvičně, divadle, taxíku, michelinské restauraci, uprostřed pustých lesů, deset kilometrů nad zemí. Ikonický parfém Le Male od Gaultiera slaví 25 let a pořád má co říct. 
Foto: Gorka Postigo
Jean-Paul Gaultier Le Male
Tetování, džíny a pruhovaná trička povýšil na haute couture, s každou přehlídkou potvrdil svůj výsostný status nejzábavnějšího módního návrháře. Před 25 lety už Jean Paul Gaultier patřil mezi nejznámější designéry světa, a to nejen díky pánským sukním a kostýmům pro Madonnu. 
Ve stejném roce, kdy Maurice Roucel vytvořil slavnou 24 Faubourg pro Hermès, Alberto Morrilas pro Estée Lauder Pleasures a Edouard Fléchier Acqua di Giò pro Armaniho, se mezi zlatými a bílými flakony objevilo torzo vypracovaného mužského těla v pruhovaném tričku. Jeho obsah se lišil od všech ostatních stejně jako lahvička a navždy změnil pohled na pánské vůně a mužnost obecně. Intenzivní a přitom jemný. Maskulinní a zároveň něžný. Dnes vám to může připadat jako naprosto běžné, ale nezapomeňte, že se psal rok 1995 a o emocích se v souvislosti s muži prakticky nemluvilo. A když už, tak rozhodně ne nahlas. A taky to je další z mnoha Gaultierových rebelií vůči systému, když z pracující třídy udělal módní symbol. 
Foto: Jean-Baptiste Mondino
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 1995-1998
Foto: Jean-Baptiste Mondino
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 2000
Foto: Jean-Baptiste Mondino
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 2007

Le námořník

Le Male se stal jedním z nejlépe prodávaných pánských parfémů na světě a zároveň udělal z jeho autora globální superstar. Parfémář Francis Kurkdjian za svou hvězdnou kariéru může poděkovat právě Gaultierovi, že si vybral jeho svěže orientální kompozici. Zatímco unisex teprve začínal a pánským vůním vládlo cedrové a santalové dřevo, Kurkdjian přišel s dominantními tóny vanilky, levandule, máty a pačuli. 
To, že image Le Male se točí kolem námořníků, není náhoda. Pruhované tričko v rámci svých kolekcí Gaultier představil v roce 1983 a o rok později první pánské kolekci Boy Toy dominovalo tričko marinière převzaté od bretaňských námořnických uniforem. Bílo-modré proužky se staly DNA celého módního domu. „Marinière jsem vytvořil z mnoha různých materiálů, pštrosího peří, krajky, Swarovski křišťálů, flitrů... Udělal jsem ho všemi možným i nemožnými způsoby,“ říká couturiér.
Na rozdíl od spousty jiných parfémů, Le Male odolává času. Trendy se ho netýkají, je stejně dobrý dnes jako v den svého uvedení. Kombinace vůně klasického holicího mýdla se smyslnou vanilkou funguje na několikátou generaci, pokaždé vás vtáhne do světa dokonalých těl, opálené pleti, chladných mořských vln a příslibu romantické noci bez ohledu na to, cítíte-li originál či jednu z mnoha variant. Kdybyste si z ikonického pánského parfému dělali sbírku, měla by více než padesát exponátů. 

Z modré na černou

Nejnovější verzí je Le Male Le Parfum v černém flakonu a černé plechovce se zlatým písmem. Podle Gaultierových slov se z admirála stává kapitán a kromě sex-appealu má i elegance na rozdávání. Nebydlí společně s ostatními námořníky, ani nespí na palandě. Pluje si ve své pohodlné kajutě na zaoceánské lodi. Tento příběh tentokrát vypráví dvojice parfémářů Nathalie Gracia-Cetto a Quentin Bisch, ti plynuje navazují na originál od Kurkdjiana, jen ho přeskládali po svém. Stále je tu sladká vanilka i uklidňující levandule, do popředí se dostal také hřejivý kardamom na dřevitém základu. Poznáte ho mezi všemi, ale zároveň z vás neudělá chodící reklamu.
Podívejte se, jak se v průběhu 25 let měnila image jednoho z nejprodávanějších pánských parfémů očima fotografů Jean-Baptiste Mondina a Fedeho Delibese.