Trendy

Co přijde po trendu Y2K z přelomu tisíciletí? Indie sleaze je jen začátek

Trendy z přelomu století, které vyznávala Britney Spears i Carrie Bradshaw, se vrátily po letech, aby obsadily přehlídková mola. Co dalšího můžeme čekat v následující době? Hodně prozradí TikTok...
Džíny s proklatě nízkým pasem, cropped topy s potisky a krátké minisukně, zkrátka takový dresscode generace Z vládnoucí TikToku a Instagramu, jenž se propašoval až do reklamních kampaní a editorialů. Mnozí z nás už to všechno jednou viděli (a nosili), ale vzhledem k pohodlným loungewear a athleisure kouskům, které se staly během pandemie naší celodenní uniformou, působil návrat kýčovitého trendu, zrozeného na přelomu milénia, jako svěží závan. A co si budeme namlouvat, byl i trochu více sexy... Nyní, když se blíží přehlídky s kolekcemi na jaro/léto 2023, se však trend Y2K začíná zdát trochu obehraný. Otázka tedy zní: co bude dál?
My odhadujeme, že to bude něco, co už jsme viděli. Tak trochu vymyšlené, ale až děsivě přesné pravidlo říká, že cykličnost módy způsobuje, že se trendy znovu objevují (zhruba dvacet let po svém prvním uvedení). Platilo to jak pro Y2K, tak i pro grunge z 90. let. Čtěte proto dál a vydejte se s námi na výlet do minulosti, případně do země nových objevů (pokud je vám, řekněme, méně než dvacet).

Indie sleaze

Píše se rok 2008 a ve vašem iPodu hraje song I Bet You Look Good On The Dancefloor od Arctic Monkeys. Nejraději oblékáte rozervané punčocháče, obnošené konversky a tričko s oblíbenou kapelou, u kterého jste ustřihli rukávy — a tílko se závratně hlubokými průramky bylo na světě. Vaše kamarádky zase milují zlaté legíny s vestičkou a tenkou šálou. Hltáte společně fotky z VIP večírků, kde září Katy Perry a Taylor Swift v davu, hned vedle Kanyeho Westa.
V letech 2006 až 2013 si módní scénu opanovala cool-girl estetika — styl indie sleaze, který se vyznačoval až chaotickou směsicí hipsterské módy, maximalismu 80. let a grunge 90. let. Byl tak trochu DIY, ale především hédonistický. Hodně pramenil z kultury večírků a některých dalších představ, které jsme naštěstí jako společnost již opustili. Tento od té doby zapomenutý styl se nicméně poslední měsíce začal objevovat na TikToku, kde se generace Z zatím tak trochu ironicky přiklání k estetice mileniálů (ale je jen otázkou času, než jí zcela propadne). Generace Z miluje klasická sluchátka a kompaktní fotoaparáty s bleskem stejně, jako jsme my tehdy sbírali vinylové desky a přístroje Polaroid. Je snad náhoda, že v minulých dnech vyšla kniha The Cobrasnake s fotografiemi z tehdejší doby? Nebo že kanadský zpěvák a rapper The Weeknd a Lily-Rose Melody Depp mají hrát hrát v The Icon, novém seriálu HBO Max, který je označován za „nejslizčí milostný příběh Hollywoodu”? Indie sleaze se pozvolna vkrádá na scénu a hlásí pozornost.
Foto: Courtesy of Saint Laurent
Saint Laurent podzim-zima 2021
Foto: Courtesy of Saint Laurent
Saint Laurent podzim-zima 2021
Foto: Courtesy of Saint Laurent
Saint Laurent podzim-zima 2021

Jsou tu nové scénické děti

Scene byla subkultura, která vznikla na počátku 80. let, avšak na módní výsluní se dostala hlavně v roce 2000. Ačkoli je často zaměňována s emo a některé prvky estetiky (zejména účesy) se prolínají, takzvané scene kids nebo trendies byli jiní: zbožňovali hyperpop, pop punk, crunkcore a kapely jako 3OH!3. Džíny se nosily extra úzké, trička upnutá a potisky přeplácané. Oční linky byly maximálně silné, pásky nepostrádaly cvočky, zatímco účesy působily zplihle, „in” byly vlasy sčesané na stranu. Scénická móda se nakonec stala mainstreamem, skupiny jako Jonas Brothers převzaly některé styly a skupiny typu LMFAO zpopularizovaly barvy a potisky, které se tehdy vyznávaly.
O více než deset let později jsou Jonas Brothers zpět a zpěvák Machine Gun Kelly je perfektním příkladem přechodu — TikTtok e-girls a e-boys si například barví vlasy stejnými barevnými pruhy, jaké byly populární dřív. Trendy pánský účes dnešního TikTokera se příliš neliší od účesu, co letěl před lety, chybí už jen foukaná na stranu. Značky znovu sázejí na křiklavé vzory a prezentují nám podobně jasné barvy, které jsme kdysi odsunuli  ve prospěch minimalističtějších a neutrálních odstínů. Takže jsme v podstatě tam, kde jsme byli.

Fenomén twee

Taylor Swift se kdysi oblékala jako „hospodyňka z 50. let“ (její slova, ne naše) a Alexa Chung byla ukázkovým příkladem britského proudu twee, když chodila s Alexem Turnerem, zpěvákem skupiny Arctic Monkeys. A světlo světa spatřil románek mezi twee a indie sleaze. Není tedy překvapením, že do módy se vracejí peplums, košile s límcem ve stylu Petra Pana, perlové náhrdelníky, rozšířené sukně a drobné mašle... Důkaz? Matthew Williams zařadil peplums do své kolekce ready-to-wear pro Givenchy na jaro 2022 a fakt, že #twee má na TikToku 108 milionů zhlédnutí (#indiesleaze nasbíral přes 23,9 milionu). 

Mix všeho?

Estetika se po první vlně Y2K pořádně diverzifikovala. Díky sociálním sítím jako MySpace nebo Hi5, které nabízely možnost nahlédnout do životního stylu jiných lidí (bavíme se o době před Facebookem/Meta, tedy hluboké digitální historii), se móda nekonečně rozdělila na nesčetné množství stylů, které dnes konzumujeme hlavně na TikToku. Po současném doznění Y2K vlny se fashion svět pravděpodobně neusadí na jednom směru, ale začne se dál štěpit na několik různých. Na módě je ale nejlepší to, že si z ní vždycky můžete vybrat, takže se směle pusťte do dobrodružství.