Fashion

Co může módní průmysl udělat pro Ukrajinu? Tady je odpověď

Odvahu, odhodlání a obrovskou motivaci pomáhat nejlépe ukazují dvě ukrajinské návrhářky Julie Pelipas a Anna October. Julie, jejíž kořeny sahají do Mariupolu, uprchla do Řecka, aby se postarala o svou matku. October se nakonec dostala do Paříže (poté, co se s batohem na zádech ukryla v lese). Během agrese vůči Ukrajině se tyto umělkyně daly znovu dohromady — spuštěním digitální platformy Better.Community, která neohroženě zprostředkovává spojení mezinárodního módního průmyslu s ukrajinskými návrháři, fotografy, kameramany, grafiky a dalšími tvůrci, kteří jsou roztroušeni po celé Evropě, na Ukrajině i mimo ni. A vysílají přitom jasný vzkaz...
Foto: Getty Images
Julie Pelipas
Julie Pelipas před třemi lety opustila pozici módní ředitelky Vogue Ukraine, aby se profesně zaměřila na udržitelnou módu. Založila vlastní značku bettter.us a začala upcyklovat pánské obleky značek typu Hugo Boss. Každý kousek, který vytvořila, prodala ještě ten samý den, kdy jej začala nabízet online. Moderně laděná kolekce Anny October, z níž sálá mladistvá radost ze života, zase své autorce vynesla místo semifinalistky Ceny LVMH 2014. Nyní tyto úspěšné ženy stojí za platformou Better.Comunity. „Kvůli válce zůstává řada talentovaných tvůrců bez práce,“ upozorňuje Anna October. „Žili jsme v klidu a míru. Měli normální život, který se ale zničehonic změnil v peklo,“ dodává Julie Pelipas. „Ukrajinci jsou plaší lidé — a myslím, že si svět ještě neuvědomil, kolik je v naší nezávislé, mladé kultuře úspěšných.“
„Po úspěšné kariéře v kreativním průmyslu, a to jak na domácí, tak na mezinárodní úrovni, se jedná o jedny z nejtalentovanějších lidí v oboru, kteří teď potřebují podporu,” stojí na žlutomodrém pozadí webové stránky Bettter.Community. „Naším cílem je představit světovým médiím, agenturám, veřejným institucím a mnohým dalším špičkové ukrajinské kreativce z různých oborů. Naším cílem je pomoci těmto kreativcům získat zaměstnání buď na plný úvazek, nebo na provozní pozice.“
„Vtipné je, že jsme se chtěli oficiálně platformu spustit 24. února, v den, kdy začala válka,“ konstatuje Pelipas. „Uvědomila jsem si, že lidé, kteří chtějí přispívat, musejí vědět, na jaká místa putují jejich peníze. A to pro mě znamená, že si spojím potřeby lidí, které znám. Lidé potřebují prostředky, aby mohli pracovat. Mají základní potřeby: ubytování, možná jen stůl ke své práci. Ale jsou tu i ty dlouhodobější potřeby. Rozhodli jsme se tedy vytvořit platformu tak, aby se s nimi mohla snadno spojit jakákoliv firma — agentury, PR nebo lidé, kteří by jim poskytli právní poradenství.“ 
Databáze Bettter.Community shromažďuje digitální profily kreativních Ukrajinců, aby každý z nich mohl prezentovat svůj talent a dle toho žádat o konkrétní potřeby. Julie Pelipas a Anna October jsou v kontaktu s tvůrci, kteří uprchli do Německa, Rumunska, Estonska, Moldavska, Francie, Rakouska a Izraele. Poskytují cílenou pomoc jednotlivcům a jejich vysídleným týmům, která zahrnuje materiály, kontakty i odborné znalosti.
Anna October je v Paříži, kde se v těchto dnech snaží přemístit část svého týmu do bezpečí v Estonsku, přičemž část vlastních zásob látek věnuje na válečné účely. Mezitím neúnavně vyhledává odlehlá místa na západní Ukrajině, zatím bezpečná pro dělníky, kteří pracují na její formující se kolekci. „Válka narušila proces tvorby nám všem,“ říká October, aby jedním dechem dodala: „Musíme ho znovu vybudovat. Ale myslím, že jsem se pro tuto chvíli narodila. Nemám děti ani rodinu, o kterou bych se musela starat, takže mohu svobodně pomáhat svým přátelům. Každý má jiné potřeby, své vlastní osudy.“ Její nesobeckost se zhmotňuje v konkrétních údajích uvedených v interní tabulce, z níž se dá vyčíst, kam byli jednotliví návrháři přesunuti a kdo potřebuje konkrétní podporu: Designérka Julia Paskal se nachází v německém Halle. Daria Lagenburg, zakladatelka streetwearové značky Zirochka Ukraine, je v Tallinu. Ksenia Schnaider, návrhářka upcyklovaného denimu, momentálně pobývá v Norimberku. Sofia Lvovna, jejímž poznávacím znamením jsou sexy pletené oděvy, našla azyl v Tel Avivu. Ivan Frolov dál neohroženě zůstává v Kyjevě a sbírá finanční zdroje na výrobu pancéřových vest.
Denně se hlásí mnoho dalších lidí, jejichž logistické problémy v hostitelských zemích zahrnují potřebu ateliérů, zásob látek, PR zastoupení, kontakty na továrny, zakázky, spolupráci, práci na volné noze a placené stáže. „Mezinárodní módní průmysl může všechny tyto tvůrce podpořit tím, že s nimi bude spolupracovat na některém z jejich budoucích projektů,“ shrnuje Anna October. Platforma Bettter.Community získává peníze na granty, které lze darovat prostřednictvím webových stránek. Nedávno také zajistila bezplatné tříměsíční ubytování pro kreativní Ukrajince ve dvou rakouských hotelech, „aby se z nich stalo umělecké centrum,“ jak zmiňuje Julie Pelipas a dodává: „Naším cílem je uspořádat na konci tří měsíců výstavu a prodej.“
Ať už se stane cokoliv, Julie Pelipas a Anna October společnými silami předávají poselství: „Nechceme image uprchlíků. Jsme hluboce hrdí na módní a hudební scénu, na úžasnou kvalitu našich filmařů a scénografů. Chceme prostě pracovat.“