PřehlídkyNávrat k černé: Viktor & Rolf AW19 Couture
Sam Rogers4. 7. 2019
Nizozemské duo opustilo šaty s nápisy, které minulý rok způsobily rozruch napříč módním světem, a i díky textilní umělkyni Claudy Jongstra vznikla kolekce, která klade důraz na udržitelnost.
F*ck this, I'm going to Paris, sdělují první ze tří tylových couture šatů, které nás vítají v novém ateliéru Viktor & Rolf v Amsterdamu. Jsou to samozřejmě kousky z loňské sezony, které se díky provokativním nápisům a umnému zpracování staly hitem Instagramu.
Sláva však designérům do hlavy nestoupla. „Vždycky je tu další sezona,“ podotýká Viktor Horsting věcně, „což znamená začít znovu od nuly, vytvořit něco nového.” A Rolf Snoeren dodává: „Chtěli jsme se přiblížit samotné podstatě věcí.”
V letošní sezoně pojali ono „začínat od nuly” opravdu od základu a spojili se s umělkyní a textilní návrhářkou Claudy Jongstra. „Skutečně ji obdivujeme,“ přiznává Rolf Snoeren a poukazuje na dlouhý seznam jejích dovedností a projektů: plstěná umělecká díla, pro která získává vlnu z vlastního stáda vzácných ovcí Drenthe Heath, sociální projekty, kdy pomáhá místním dětem s uměleckou tvorbou, biodynamickou barvířskou zahradu a soběstačnou farmu a také vědecký výzkum přírodních barviv. Tím seznam zdaleka nekončí. „Celý výrobní proces převzala do vlastních rukou,“ vysvětluje Viktor Horsting. „Už dlouho jsme si přáli s ní spolupracovat, takže jsme byli v kontaktu. V této sezoně do sebe vše zapadlo.”
Ačkoli je spolupráce nová, téma se pro nizozemské duo opakuje a je jím udržitelnost. „Přemýšleli jsme o tom, jak důležité je jít pozitivním příkladem,“ říká Viktor Horsting. „Ohledně životního prostředí i společnosti panuje všeobecný pocit zkázy. S touto kolekcí se snažíme o pozitivní statement. Být aktivní a něco pro zlepšení udělat.“
Kolekce je rozdělena do dvou částí. První tvoří série tmavých kabátů z plsti a druhou pestrý set šatů a kombinací sukní s topy. Jsou z tkaniny, kterou řemeslníci vyrobili z vintage oděvů, které rozstříhali a poté našili na plsť. „Sundáte si černý kabát a odhalíte pozitivní poselství pod ním,“ popisuje Rolf Snoeren.
Na některých místech tmavá tkanina přechází do červené nebo modré barvy. Nese rukopis Claudy Jongstry. „Estetika celé kolekce spočívá v řemesle. Chtěli jsme, aby bylo ruční provedení znát,“ vysvětluje Viktor Horsting. Nášivky různých tvarů a velikostí rámují propracované vyšívání. „Pracujeme se symboly měsíce, slunce, motýlů a sov, nálada je tak i mírně pohanská,“ poznamenává Rolf Snoeren.
Pláště ostrých a divadelních siluet jsou v barvě burgundy black, kterou Claudy Jongstra ve spolupráci s amsterdamskou univerzitou a Rijksmuseum znovuobjevila rozluštěním receptů, které se datují do 15. a 16. století.
V jejím idylickém ateliéru ve Frísku, hodinu a půl od nizozemského hlavního města, se nacházejí laboratoře, původní suroviny a skleník. Je to však především 15 let praktických zkušeností, které jsou nejcennější. „Není ironická ani cynická,“ prohlašují návrháři o umělkyni, která spolupracovala s Johnem Gallianem i firmou Google.
Mezi pózováním se třemi čerstvě ostříhanými ovcemi a obdivováním rozmanitosti její zahrady se zastavujeme na statku, kde se vlna ručně zpracovává do plsti. Proces je pracný, ale výsledek stojí za to. Do přehlídky zbývají čtyři týdny a Claudy Jongstra se svým týmem pracují na plné obrátky. „Tolik materiálu, co musíme udělat,“ usmívá se. „Vypadá to opravdu jako divadlo. Je to ocenění kvality řemesla a znalostí, které jsou naším dědictvím. A to je třeba ukázat na určité platformě.”
V této kolekci schází tyl a vtipné hlášky a nejspíše nezpůsobí poprask na Instagramu, jako tomu bylo v minulé sezoně, ale když vezmete v úvahu, co jednotlivé modely představují, určitě by zaujmout měla.