Přehlídky

Poprvé po 36 letech. Chanel bez Karla Lagerfelda

Na konci haute couture přehlídky v pařížském pavilonu Grand Palais, který se na úterní dopoledne proměnil ve vilu na pobřeží Středozemního moře, se stalo něco, co nikdo nečekal. Poprvé po šestatřiceti letech v čele módního domu Chanel nebyl Karl Lagerfeld na přehlídce. 
Po boku modelky Vittorie Ceretti se na pár okamžiků objevila dáma v černém. Následovalo prohlášení, že Karl Lagerfeld bohužel není přítomen ze zdravotních důvodů. Místo něj přítomné hosty pozdravila Virginie Viard, Lagerfeldova pravá ruka a ředitelka kreativního studia Chanel. 
Přitom ještě po první show v deset hodin dopoledne se říkalo, že se Lagerfeld objeví na druhé přehlídce v poledne. Módní dům následně vydal tiskové prohlášení, ve kterém přejí Lagerfeldovi brzké uzdravení. Zároveň uvedl, že Virginie Viard i Eric Pfrunder jako ředitel pro image pokračují v práci na kolekcích a reklamních kampaních módního domu. 

Oáza uprostřed kalamity

Paříž se probudila do sněhové kalamity, v Grand Palais však panovala naprosto odlišná atmosféra. Karl Lagerfeld tentokrát proměnil místo pro přehlídku ve středomořskou vilu s obrovským bazénem lemovaným trávou, cypřiši a palmami, mezi nimiž se proplétaly stovky hostů včetně Kristen Stewart, Marion Cotillard a Pharrella Williamse. 
Skutečnou oázu klidu uprostřed neustálých demonstrací v ulicích Paříže. Nikde žádné násilí, protesty, ani stín negativních myšlenek. Dokonalá představa štěstí a pohody, která se stoprocentně odrazila v celé haute couture kolekci na jaro a léto 2019. 
Foto: Jamie Stoker
Foto:  Jamie Stoker
Foto:  Jamie Stoker
Všechny modely byly ryzí esencí Chanel stylu, jen výrazně odlehčené. Lagerfeld se inspiroval v 18. století. Dobou, kdy Paříž žila královským dvorem a touhou zalíbit se, zaujmout zhýčkané krále a nejslavnější milenku všech dob Madame de Pompadour. Kdyby žila v dnešní době, nová kolekce by ji zcela určitě nadchla. Ať už barevnou paletou s dominantními odstíny růžové, béžové a modré (a černé samozřejmě), nebo nekonečným množstvím detailů, látkových květin, ručních výšivek a barevných peříček.
Foto:  Jamie Stoker
Foto:  Jamie Stoker
Foto:  Jamie Stoker
Lehkost celé kolekci dodaly kilometry hedvábné organzy, šifonu a ručně malovaných krajek. Ručně tkaný tvíd se střídal s nadýchanými obláčky tylu. Černá kůže vnesla trochu rock’n’rollového stylu a vyčesané vlasy modelek zdobené peříčkovými květinami od Sama McKnighta a jeho týmu narušily (v tom nejlepším smyslu) kaskádu romantických šatů, v nichž se nedá neprožít nic menšího než nejkrásnější milostný příběh, jaký si jen dokážete představit. Rovné střihy v polovině show vystřídaly objemné sukně s asymetrickými volánky a siluety jasně odkazující na módní trendy 18. století.
Foto: Getty Images
Foto:  Jamie Stoker
Foto:  Jamie Stoker
Doplňky zcela ustoupily do pozadí, kabelky byste v této kolekci hledali jen marně. Veškerá pozornost, stejně jako úsilí Chanel ateliérů, patří zpracování oděvů, výšivkám a látkám. 
Foto:  Jamie Stoker
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Překvapovat do posledního okamžiku, v tom je Lagerfeld skutečný mistr. Jeho nevěsta v podání Vittorie Ceretti se prošla kolem bazénu ve vyšívaných plavkách doplněných koupací čepicí s několikametrovým závojem. Modelky, mezi nimiž nechyběla ani Češka Aneta Měšťanová, se nakonec na slavnou písničku Parole, parole od italské zpěvačky Miny rozloučily hromadným defilé. Jen nepřítomnost Karla Lagerfelda zapůsobila jako jediný temný mrak na jinak azurově modrém nebi. 
Foto:  Jamie Stoker