MódaPřežije český módní byznys?
Patrik Florián8. 4. 2020
Těžké to časy. O něco těžší pro lokální průmysl. Vůbec nejtěžší pro českou módu. Trvalo to bezmála několik dekád, aby se alespoň malá část české veřejnosti naučila investovat do originality a lokálních řemesel, koronavirus a karanténa s ním spojená však přináší v tomto tažení jisté zpomalení, možná dokonce zpátečku. Investice do českého designu byla zamítnuta. Radost se odkládá na neurčito.
Foto: Mercedes-Benz Prague Fashion Week
Pop by Zuzana Kubíčková jaro–léto 2019
Jistě, nemusím vás poučovat o tom, jak důležité je v období současné krize podporovat lokální podniky, řemesla a umělce. A ano, věřím, že si pravidelně chodíte pro ovesné kapučíno do malé kavárny za rohem, objednáváte poctivý chleba v karlínské pekárně, která otevřela teprve nedávno, a dokonce jistě neváháte poslat štědrý příspěvek na ochranné masky pro lékaře, pro matky samoživitelky či do svého oblíbeného divadla skrze novou platformu
Donio. Dělám to taky. Ale mezi námi, přiznejme si, že ten jarní trenčkot, za který jsme byli ochotni dát polovinu výplaty, šperk, na který šetříme už nějaký ten pátek (možná spíš roky pátků), i skleněná bandaska od vyhlášeného designérského dua bude muset počkat. Jen málokdo si totiž troufá v dobách nejisté budoucnosti utrácet za práci poctivých českých ručiček. Jinak tomu není ani v byznysu – společnosti ruší spolupráci s lokálními umělci a freelancery, odkládají propagační zbytnosti na neurčito a loučí se s projekty, které nejsou akutně třeba. Jak se navíc zdá, vládní opatření prozatím nenabízí žádné efektivní řešení. Co tedy současná situace znamená pro českou módu? Na nelehkou otázku jsem se zeptal těch nejpovolanějších.
Zuzana Kubíčková, módní designérka
Moje pracovní tempo se zpomalilo, rytmus práce celého ateliéru se rozvolnil. Většina oděvů, které šijeme, je určena na veřejné a společenské akce, takže některé zakázky jsou pozastavené, odložené a některé i zrušené. E-shop Pop je část našeho byznysu, ale neprodáváme produkty nezbytně nutné pro každodenní potřeby, takže za období karantény jsme zaznamenali méně objednávek než za stejný časový úsek předtím. Personálně zatím situaci řešit nechci, věřím, že toto období nebude trvat věčně, nejsme velký tým, strukturu bych opravdu měnit nechtěla. Se změnou termínu konání Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, na kterém jsme měli v polovině března prezentovat novou kolekci Pop, souvisí fakt, že na ní dále pracujeme, rozhodla jsem se ji ještě trochu rozšířit. Uvědomuji si teď více než kdy jindy, že móda je obor, který je až na x-tém místě v pořadí priorit. Je to radost, potěšení, součást života, to jistě, ale v nouzovém stavu se nutně musíme zaobírat jinými tématy a móda se odsouvá do pozadí.
Liběna Rochová, módní designérka a vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi na UMPRUM
Situace se zkomplikovala pro každého. Mí studenti pracovali na kolekci pro školní výstavu v rámci veletrhu Salone del Mobile Milano, který byl odložen na příští jaro. Studenti sice nesmí do školy, ale pracují z domova, koncepty mají připravené a společně konzultujeme online. Pevně doufám, že se za čas situace uklidní a všichni vycestují na zahraniční univerzity a smluvené pracovní stáže. Sama se v době karantény věnuji věcem, na které nebyl čas – například četbě odborné literatury. Vedle toho
vyrábíme speciální roušky, tedy co do designu. Inspirovala jsem se rouškou z Tokia. Chtěla bych tímto poděkovat firmě Triola za poskytnutí materiálu, studiu Činčera za vysekání dílů, studentům a paní Skowronkové, kteří díly kompletují. V první várce bude rovných dva tisíce kusů.
Filip Nguyen, designér a spoluzakladatel značky NAUT
Karanténa pro naši značku znamená upravit plány, které jsme do konce roku měli, a o těch nových přemýšlet v jiném kontextu. Dveře studia jsme museli zavřít, a tak se z našich obýváků staly sklady a kurýrům předáváme balíčky s rouškami na tvářích. Ty jsme shodou náhod dali do výroby už před vypuknutím krize, protože to měla být součást stylingu našich modelů na fashion weeku. Vůbec jsme netušili, že jsme jich měli nechat vyrobit 10x víc. S týmem dál fungujeme na dálku z domovů a díky tomu, že vyrábíme v Čechách, jsme zůstali v blízkém kontaktu také s výrobou. Online prodej u nás výrazně vedl i před všemi opatřeními. A najednou nám přijde vhod naše půl roku stará investice do nového webu a se zákazníky komunikujeme na Instagramu
@carrynaut rychleji než kdy předtím. Jsme pozitivní, věříme, že se nám podaří udržet byznys, i to, že lidé, kteří chtějí prémiový produkt vyráběný lokálně, si ho najdou, ať se děje, co se děje.
Lukáš Loskot, CEO Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, kreativní ředitel Blue Paper
Náš plán B byl prezentovat celý MBPFW formou live streamingu nebo formou digitálního lookbooku, bez obecenstva a bez médií. Bohužel by to bylo i bez všech emocí, které k fashion weeku přirozeně patří, a proto nám tato forma nepřišla tolik atraktivní. Rozhodli jsme se sloučit jarní a podzimní edice fashion weeku do jedné, a to v termínu od 4. do 11. září 2020. Návrháři tak mohou návštěvníkům prezentovat kolekci FW20 formou see-now-buy-now, nebo si zvolit tradiční model a uvést kolekci SS21. Rozhodnutí necháváme tentokrát zcela na jejich uvážení. Chceme lokální designéry, jejich tvorbu a módní průmysl maximálně podpořit. Věříme, že se nám podaří zachovat původní skladbu programu a doplnit ji o další nové prezentace. Lokální módní scéna, až na pár výjimek, pracovala dost úzce se svou stálou klientelou a neoslovovala masy, což se podle mého názoru v době současné krize ukáže jako správná cesta.
Tereza Rosálie Kladošová, designérka a spoluzakladatelka Charaktery Design Store
Já jsem si bohužel špatně načasovala cestování, takže jsem se musela vrátit dřív a ještě do úplné karantény, která mě na čtrnáct dní vyřadila z práce. Zatím nedělám žádné závěry a snažím se být pozitivní, ale už vím, že někteří mí klienti odsunuli nebo odložili zakázky, protože se buď teď nedají realizovat, nebo přesunují finance do důležitějších segmentů. Sama se budu muset uskromnit a změnit nebo odložit některé své plány. Chtěla jsem si pořídit nový stroj a začít spolupracovat s nějakou PR agenturou, ale na to teď také bohužel nebudu mít finance. Začít prodávat v zahraničí je pro mě zásadní, protože jsem přesvědčená, že mě pouze český trh neuživí. Potvrdilo se mi, jak je v současnosti zásadní e-shop. (pozn. red. Tereza sice online neprodává, ale reagovala instantně a vytvořila rychlý online katalog, který sdílela se svým mailing listem.) Díky katalogu dostalo pár lidí, kteří mě sledují delší dobu a váhali s nákupem, příležitost vybrat si produkt a myslím si, že i ten fakt, že mě mohou podpořit v této chvíli, je přesvědčil. Jsem za to moc vděčná a vážím si každého jednoho nákupu, protože zaplatí alespoň nájmy. Problém je ovšem to, že se opozdila i výroba, protože dílny šijí roušky, a tak nemám zboží. Je to začarovaný kruh.
V Charaktery jsme udělali nové police a zavřeli. Je to mrzuté, protože jsme do prostoru nainvestovali a teď se nemají zdroje jak vrátit. Máme zavřeno do půlky dubna a pak se uvidí, zároveň vyjednáváme o částečném snížení nájmu. Naštěstí obchod vedeme v sedmi, takže nás to jen tak nepoloží, na druhou stranu jsme závislí na prodejích v dalších obchodech, které jsou teď také zavřené.
Hana Knížová, fotografka
Můj každodenní život není překvapivě zase tak odlišný od mnoha týdnů, které často trávím prací z domova. Jsem zvyklá být v elektronickém kontaktu, jak osobně, tak pracovně, takže z tohoto hlediska mě to nezaskočilo. Práce k dokončení a nápadů k rozvoji zatím není pomálu. Je to ale období nejistoty. Bude situace trvat ještě týden? Měsíc? Čeká nás návrat do reality, na kterou jsme zvyklí, a pokud ne, poradíme si? Zrušený je jeden velký rozběhnutý projekt, který jsem připravovala měsíce, a další se odložily na neurčito. Plán B nemám, zůstávám optimistická a samozřejmě teď lituji, a budiž mi to varováním, že při svém životním stylu příliš nedbám na finanční hospodaření a plánování rezerv na krizové účely. Snažím se raději vyhýbat přílišné konzumaci předčasných hypotéz a katastrofickým scénářům a omezit přísun zpráv na nezbytné minimum. Je totiž poměrně snadné propadnou temným myšlenkám, pokud není člověk v online světě informací selektivní.
Michal Mička, CEO C2H Equity a majitel značek Pietro Filipi a Kara
Pokud se bavíme o značkách vyrábějících v Česku, je to velmi komplikovaná situace. Kvůli tomu, že nemáme tržby, máme závazky, které nemůžeme plnit. Situace je složitá jak pro lokální výrobu, tak pro nás jako firmu, která je primárně závislá na tržbách z kamenných prodejen. Do budoucna je to o tom více se zaměřit na další kanály prodeje, ať už je to právě online prodej, nebo velkoobchod.
V tuto chvíli prioritizujeme a díváme se na ty nejvyšší náklady, což jsou pro nás pronájmy, zaměstnanci a zásoby na jaro/léto a podzim/zimu. Čekáme také na přesné podmínky programu Antivirus, abychom získali co nejvíce peněz na podporu byznysu. Pokud jde o nájmy, vláda jedná o odložení plateb a rozložení na 24 měsíců. Podle mě by to nemělo být jen na nájemcích, ale část by měla odepsat i obchodní centra a případně stát. Snažíme se optimalizovat nákupy na podzim/zimu, abychom se co nejvíce blížili předpokládaným obratům, ale na druhou nenakupovali celé kolekce. Dále se budeme snažit zefektivnit prodej v obchodech, a pokud dojde k poklesu návštěvnosti, budeme muset snižovat náklady v retailu, tzn. propouštět. Už nyní jsme ukončili spolupráci s několika lidmi z centrály, abychom byli flexibilnější a provoz stál méně peněz. O 50 % jsme snížili náklady na marketing a koncentrujeme se především na online prodej.
Osobně si z každé špatné věci snažím odnést to pozitivní. Společnost se trochu zastaví a může se věnovat věcem, na které v plném pracovním vytížení nemá čas. Je to takový vykřičník konzumnímu způsobu života, který je v posledních letech zřejmý, a upozornění na to, že to možná není ta nejlepší cesta ke štěstí. Doufejme, že současná situace společnost posílí a pomůže nám žít šťastněji. Je vidět velká vlna solidarity a fungování se posouvá od individualismu ke kolektivismu. Z pohledu byznysu je to velký zásah pro ekonomiky celého světa a je otázkou, kdo přežije. Podle mě to budou zejména ti, kterým vládní opatření pomohou k dalšímu fungování. Kde ale ani stát bohužel nic nezmůže, jsou oblasti závislé na turismu, ty zkrátka nedopadnou dobře.
Kateřina Geislerová, módní designérka
Když opomenu všechny ty emoce, tak se toho pro mě technicky moc nezměnilo. Jen pracovní vypětí se zdvojnásobilo a nabralo nový směr. Vše kolem značky KG šlo teď poslední dva týdny úplně stranou, letní kolekci jsem bez přemýšlení odsunula. Šiju jen roušky pro potřebné a zařizuji jejich výrobu a distribuci do nemocnic, porodnic, hospiců, domovů důchodců a dalších míst. Za 2 týdny jsem díky dárcům, dobrovolným švadlenkám a třem dílnám zorganizovala výrobu a distribuci 34 000 roušek. Přiznám se, že ta starost o to, aby doktoři a sestřičky v první linii měli alespoň tuto plátěnou ochranu, když už jim stát nebyl schopen zajistit respirátory, je pro mě teď na prvním místě. Nejsem typ, který sdílí svůj život na sociálních sítích, ale to, co se teď děje u nás, je až zločinecké, zvedlo mě to ze židle. Možná jsem do toho také ponořena i proto, že mi již osobně volají i primáři, doktoři a sestřičky z různých nemocnic a žádají roušky i po deseti kusech! A já si s každým dnem uvědomuji, v jaké těžké situaci jsou. Proto není čas ani myšlenka myslet na svoji práci. Zájem o mé červené bavlněné roušky, které jsem uvedla na sociálních sítích, byl obrovský, ale nevnímám je jako součást značky KG, jen jako nutné zlo. Tak ať jsou alespoň pohodlné a příjemné na nošení.
Olga Bureš Vrbíková, zakladatelka PR agentury Artspeak a iniciativy #malynakupvelkapomoc
Jako komunikační agentura čelíme krizi klientů, jejichž osud nám není lhostejný a na jejichž zadání jsme existenčně závislí. Ve většině případů jde o lokální výrobce nebo prodejce prémiového zboží, jehož nákup nyní není bohužel vůbec prioritou. Nicméně čelili jsme také pozastavení událostí, na kterých jsme měli pracovat. Naším plánem B je pomoct tomu, aby krize naše klienty postihla co nejméně – například pomocí výzvy, kterou jsme společně s influencery vypustili pod hashtagem #malynakupvelkapomoc, ale také vývojem nových služeb, které by pro ně do budoucna mohly být dostupnější.
Co radím svým klientům? Hned první den karantény jsem všechny klienty obvolala a nabídla jim pomoc s úpravami e-shopů a komunikačních strategií tak, aby dokázali okamžitě reagovat prodejem online. To bych samozřejmě doporučila i všem ostatním jako absolutní prioritu. Většina dalších doporučení se týká také marketingu – od přípravy speciálních nabídek přes online showroomy až po vývoj chytřejších produktů. Myslím si, že kvalitní zpracování a komunikace benefitů značek bude ještě důležitější než kdy předtím. A kdy jindy si na to najít čas než právě teď?
Vendula Stoklásková, zakladatelka 100class concept store
Ještě než došlo k úplnému zavření obchodů, nedovedla jsem si představit mít zavřeno, i kdyby jen na dva týdny. Obchod je pro mě všechno, i když to zní možná trošku přehnaně, ale každý, kdo dělá něco, co ho baví a naplňuje, mě chápe. Po téměř třech týdnech mi to přijde pořád neuvěřitelné i v širším kontextu. Po vyhlášení karantény jsem nebyla schopná dělat vůbec nic, neměla jsem energii a ani chuť. Pak ale přišel podnět „roušky všem“ a to mě nakoplo. Začala jsem šít, tím jsem se hezky zaměstnala a teď celých 14 dní jsem to střídala s prací, takže jsem zatím nějaké volno neměla a jsem ráda, aspoň nemám čas přemýšlet nad blbostmi. Zaměřila jsem se teď kompletně na on-line, naštěstí mám e-shop, ten trošku pomůže, ale rozhodně se to nedá srovnat s prodejem v obchodě. Náš sortiment je svým způsobem specifický a myslím, že osobní kontakt je velké plus, kvůli kterému se zákazníci vracejí, a to jim prostě přes internet nedáte. Popravdě nevím, jak dlouho to utáhnu, žádnou rezervu nemám. Nejhorší na tom je to, že nemáme informace, tím pádem se o to hůř odhaduje nebo plánuje. Naštěstí nemám zaměstnance, takže pokud zavřu, skončí tak jeden sen. Ze strany státu necítím momentálně žádnou konkrétní podporu. Kromě zrušení plateb na pojištění, které jsem ještě teď pro jistotu platila, žádné další výhody nemáme. Mluví se o příspěvku pro OSVČ, půjčka z programu Covid se týká jen mimopražských a snad by mi měli odložit placení nájemného, ale písemně to také zatím nemám. Jedinou útěchou je mi to, že jsme na tom všichni stejně, tím pádem jsme k sobě i vlastně tak trochu milejší a shovívavější, za což všem děkuji.
Zdeňka Imreczeová, módní designérka
Karanténa pro mě osobně znamená zklidnění a semknutí se s rodinou, v pracovním životě je to přestávka a čas k zamyšlení. Jelikož většinu modelů děláme na míru, tak se všechna práce pozastavila. Tříměsíční vývoj nové kolekce podzim/zima 2021, přehlídku i eventy v showroomu jsme odložili. Struktura týmu je na bodu mrazu, jen švadlenky došívají zakázky. Krizovou situaci řešíme e-shopem, který začínáme plnit ready-to-wear kolekcí.
Jan Bouška, spoluzakladatel a CMO Freshlabels
Jednoduše řečeno je to období plné změn. Pozastavilo se nám několik zásadních projektů, a to doslova jeden den před začátkem instalace – na začátku března jsme se měli jako vystavovatelé účastnit Berlin Travel Festivalu. Také jsme plánovali otevřít náš dlouho připravovaný obchod zaměřený čistě na udržitelné produkty na pražské Letné. S celým týmem řešíme situaci od začátku otevřeně a je to věc, která nás zaměstnává nejvíc, protože ze strany vlády nebyla situace jasná a není ani teď. Existují různé scénáře, na které musíme být připravení, ale naším cílem je být vůči našim lidem féroví a transparentní. Propad jsme samozřejmě pocítili, museli jsme zavřít kamenné prodejny v Praze, Berlíně i Teplicích a online prodej také zaznamenal nemalý pokles, který se určitě projeví na našem výsledku i v dlouhodobém horizontu. Aktuálně cítíme opatrné oživení, i díky podpoře od našich věrných zákazníků jsme se ode dna už odrazili. Radost nám dělá i pozitivní trend v zahraničí, ale na hodnocení je ještě dost brzo.
Příjem zboží od dodavatelů jsme dočasně zastavili a postupně revidujeme i objednávky na budoucí sezony tak, aby odpovídaly situaci. Zároveň vnitřně cítíme, že to může být i příležitost, jak se posunout dál, předpoklady jsou dobré. Na plánu teprve pracujeme, je to živé a pevných bodů je minimum. Děláme zkrátka všechno pro to, abychom z téhle situace vyšli silnější, než jsme do ní vstoupili, a myslíme si, že to dokážeme.
Markéta Dlouhá Márová, designérka a zakladatelka Antipearle
Momentálně pobývám s rodinou na Azorských ostrovech, v našem druhém domově. Situaci v Česku tedy sledujeme na dálku, ačkoli i zde jsou nařízení podobná. Ostrovy jsou momentálně zcela uzavřeny, není možné přicestovat ani odletět, život se zde zpomalil na minimum. Pro firmu je to samozřejmě ohrožení, ale vlna solidarity i improvizace, která se v Česku spustila, je neskutečně inspirativní. Cítím sílu komunity více než kdy jindy. Se značkou Antipearle se proto do nových aktivit vrháme po hlavě.
S našimi fanoušky jsme v kontaktu na sociálních sítích a hlavně jsme spustili virtuální obchod. Reagovali jsme tak na poptávku stálých i nových zákazníků, kteří samozřejmě i v této chvíli řeší dárky a malé radosti pro sebe. Virtuální obchod funguje přes WhatsApp či Facetime. Zákazník zavolá a naše prodejní asistentka ho provede aktuálním sortimentem a v případě zájmu v detailu ukáže jakýkoli vybraný šperk (nebo několik) a předvede, jak se nosí, jak se dá kombinovat, pomůže s výběrem materiálu či u prstýnků s výběrem velikosti. Šperk se dá takto rovnou zakoupit pomocí online platby a doručen bude kurýrem bezkontaktně hned následující den. Radost si lidé udělat musí, teď snad ještě o to víc. Je důležité, abychom k sobě všichni byli ohleduplní a milí.