Móda

Rei Kawakubo: Nic se nevyrovná skutečným zážitkům

V říjnu loňského roku uvedla značka Comme des Garçons kolekci na sezonu SS21 v Tokiu místo v Paříži, čímž porušila více než čtyřicetiletou tradici. Ačkoli forma a rozsah přehlídek byly kvůli pandemii značně omezené, Rei Kawakubo si i přesto přála předvést modely v reálném světě a v celé své kráse. Přinášíme exkluzivní rozhovor šéfredaktorky Vogue Japan Mitsuko Watanabe, které se myšlenky a sny návrhářky podařilo zachytit v době, kdy svět čelil jedné z největších výzev v moderní historii. 

V době uvedení kolekce SS21 jste poskytla rozhovor několika televizím a novinám, což mi u vás přišlo dost neobvyklé.

Rozhovory pro noviny byly domluvené už před nějakou dobou, ale protože se kryly se začátkem pandemie, dostalo se jim větší pozornosti. Vzhledem k situaci jsem si řekla, že bych měla promluvit o tom, co mám na srdci. Není to nic složitého, ale prostě jsem se rozhodla, že teď je vhodná chvíle podělit se o své myšlenky. Mám tendenci se vyhýbat vysvětlování slovy, a to dokonce i s kolegy z Comme des Garçons, ale je mi jasné, že někdy je to nevyhnutelné.

V letošní sezoně značky po celém světě experimentovaly s nejrůznějšími formáty svých kolekcí. Proč jste se rozhodla zůstat u klasických přehlídek?

O digitalizaci přehlídek jsem neuvažovala, protože to znamená představit obrazový materiál jako další formu tvorby. Věřila jsem, že je důležité, aby oblečení bylo vnímáno jen jako oblečení. Má to svůj význam v tom, že lidé přijdou na místo konání show, aby si kolekci prohlédli zblízka. Vždy mám malé přehlídky a vždy přemýšlím o rozsahu, a to nejen pro tuto sezonu, takže chci, aby publikum bylo co nejblíže oblečení. V této sezoně se měřítko prostě trochu zmenšilo.
Foto: Courtesy of Comme des Garçons
Comme des Garçons SS21
Foto: Courtesy of Comme des Garçons
Comme des Garçons SS21
Foto: Courtesy of Comme des Garçons
Comme des Garçons SS21

V čem je podle vás největší rozdíl mezi online a klasickou přehlídkou?

Všechno. Necítíte to i vy? Jakmile skončí moje přehlídka v Paříži, sleduji ji zpětně na videích, abych viděla, jak lidé reagovali, ale mám pocit, že se mi dostalo jen desetiny toho, co jsem spatřila doopravdy. Vždy si říkám, že člověk by cítil desetkrát víc, kdyby tam skutečně byl, a to jak dobré, tak i špatné věci.

Bylo však mnoho designérů, kteří se rozhodli vytvořit videa, aby nám přiblížili svůj svět.

Existují lidé s různými dovednostmi, kteří dokážou používat zvuk nebo kresbu jako prostředek vyjádření, ale já mám jenom oblečení, takže to je to, co dělám. I proto nemohu nebo nechci vytvářet videa. Velmi mě znepokojuje, že přehlídky, které v reálném životě sleduje pouze 50 až 60 lidí, se mění do online podoby a jsou rozesílány do celého světa, ale s tím moc nenadělám.

Jak se vám daří v této nelehké situaci držet byznys v chodu? 

I když vyrábíme oblečení, nemá ho kdo kupovat. Lidé nemohou chodit do obchodů a nemají ho kde nosit. Musíme se připravit, abychom mohli jednat hned, jakmile se vrátíme do normálního stavu, a to tak, že budeme pokračovat v práci stejným tempem. To je částečně důvod, proč jsme se drželi stejného harmonogramu. Ale je to deprimující. Nejsem si jistá, jestli dokážeme pracovat stále se stejným elánem. 
Foto: Courtesy of Comme des Garçons
Comme des Garçons AW21
Foto: Courtesy of Comme des Garçons
Comme des Garçons AW21
Foto: Courtesy of Comme des Garçons
Comme des Garçons AW21

Změnil se nějak drasticky i obchod v Japonsku?

Nemůžeme příliš chodit ven, nebo máme pocit, že bychom neměli. Nejsou žádné příležitosti ani důvody, proč se oblékat. Taková je realita.

Bude mít pandemie vliv na vaši další kolekci? Domnívám se, že jste v závěrečné fázi příprav pánské kolekce na podzim a zimu.

Těžko říct. Stále jsem zmatená. Pracuji jako dřív, ale ani s pánskou módou to není jednoduché.

Pevně věřím, že kamenné obchody nikdy nezaniknou, a myslím, že v budoucnu se skutečný zážitek stane tím nejluxusnějším ze všech. 

Takže návštěva fyzického obchodu se stane luxusní sama o sobě, místo toho, aby se prodávalo oblečení? Někteří lidé tvrdí, že fotografie poskytují stejný prožitek jako cestování a stejnou logiku lze použít i zde. V cestování i módě se nic nevyrovná skutečným zážitkům.