Móda

Máte možnost podílet se na pozitivní změně, říká Henrik Vibskov, stačí chtít

Na pokračování projektu „Malé změny. Velký dopad.“ od Zalanda, který má vést spotřebitele k zodpovědnějším rozhodnutím, se podílí osm evropských značek. Ani tentokrát mezi nimi nechybí dánský designér Henrik Vibskov.
Zalando si ke spolupráci vybralo značky na základě jejich hodnot týkajících se udržitelnosti. Zadání? Vytvořit esteticky koherentní kolekci za využití šetrných materiálů. Výsledek? 116 kusů, které pochopitelně nikdo mít nemusí, ale pokud byste si právě teď měli pořídit něco nového na sebe, stojí vám za pozornost. Jejich barevná paleta odráží aktuální roční období, siluety jsou příjemně uvolněné.
„Chceme, aby nakupování udržitelnější módy bylo snadné a zábavné,“ říká Kate Heiny, Director of Corporate Responsibility Zalanda. A její zaměstnavatel se svými 32 miliony zákazníky pocházejících ze 17 různých trhů má rozhodně dobré podmínky k tomu předsevzetí splnit. Iniciativa „Malé změny. Velký dopad.“ slavila začátkem roku velký úspěch, tak proč ji nezopakovat? Jedním z designérů, který se na ní podílel už tehdy a nyní Zalandu znovu řekl své ano, je Henrik Vibskov.
Foto: Archiv Henrika Vibskova
Dánský designér Henrik Vibskov svou stejnojmennou značku založil v roce 2001
Jak na vás nabídka na spolupráci působila?
Má značka vlastní program udržitelnosti, na němž pracujeme posledních pět let, a skutečně děláme, co můžeme. Snažíme se co nejvíce pracovat s organickou bavlnou nebo recyklovaným polyesterem, nevyužívat zbytečně obaly z plastu, ale sahat spíš po biologicky odbouratelných materiálech, a taky recyklovat a upcyklovat. Dotáhli jsme to už docela daleko, ale stejně je před námi ještě velký kus cesty. Je to výzva. Takže když přišel návrh od Zalanda, které prodává módu úplně jinému segmentu lidí, brali jsme to jako šanci ukázat širšímu publiku, co umíme.
Na jaké estetice jste se shodli?
Snažili jsme se navrhnout oblečení, z něhož bude cítit určitá lehkost a které bude zároveň působit nadčasově a zůstane s klientem dlouho. Nejde tak o nic výstředního, zvolili jsme spíš klasické siluety, zato jsme pracovali s inovativními a opravdu dobrými materiály.
Například?
Kromě zmíněné organické bavlny a recyklovaného polyesteru třeba s tencelem, lnem nebo krátkou vlnou z Norska.
Foto: Archiv Zalanda
Džíny, Henrik Vibskov (prodává Zalando), 6840 Kč
Co byste rád, aby si zákazníci z této spolupráce kromě oblečení odnesli?
Vědomí, že mají možnost výběru a že pokud chtějí, mohou se k nám přidat a svým chováním se podílet na pozitivní změně.
Vždy mě zajímá, jak by designéři odpověděli lidem, v nichž podobné spolupráce namísto naděje v lepší budoucnost budí spíš skepsi.
Nedivím se, že v nich budí skepsi, ale víte, světová populace bláznivě roste, a pokud bychom chtěli udělat opravdu velký krok k lepší budoucnosti, museli bychom nyní všichni přestat konzumovat na deset, dvacet let. To se nejspíš nestane, ale můžeme konzumovat aspoň trochu ohleduplněji, více recyklovat, věnovat více pozornosti oblečení z druhé ruky. To jsou všechno malé kroky, ale počítají se. 
Tím jste právě vyjmenoval pár tipů, jak být udržitelnější. Napadají vás ještě nějaké?
Neperte oblečení pokaždé, když si ho vezmete na sebe, obléct si ho víckrát je zdravější nejen pro planetu, ale i pro látku samotnou, pro její vlákna. A taky se pokaždé ujistěte, že to, co si kupujete, je kvalitně zpracované a zůstane vám to proto v šatníku dlouho.
Foto: Archiv Zalanda
Henrik Vibskov do kolekce přispěl mimo jiné vlněným svetrem v odstínu cherry rajčete
Kromě Henrika se na kolekci podílely také značky Closed, Designer’s Remix, Holzweiller, House of Dagmar, Mother of Pearl, Mykke Hofmann a Progetto Quid. V prosincové Vogue najdete rozhovor, v němž spolupráci přibližuje také Sofia Wallenstam, sales directorka a spoluzakladatelka House of Dagmar.