Móda

Vexed Generation aneb značka, díky které jsme začali nosit cargo kalhoty

Někdy se může zdát, že je současná fascinace utilitárním oblečením úplně nová, ale tak to není. Fenomén technicistního oděvu v módním mainstreamu se zrodil v Británii v polovině devadesátých let. Stal se odpovědí na novou realitu přetechnizovaných metropolí fungujících pod zostřenou policejní kontrolou. 
Londýn byl na konci osmdesátek plný dospělých pankáčů, smogu a deziluze. Premiér John Major, následovník kontroverzní Margaret Thatcher, ještě umocnil rozhořčení většiny Britů kampaní „back to basic", která oživovala hodnoty pospolitosti a rodinného života. Volání po moderním vedení ani nemohlo být hlasitější. Řešení však posléze nabídla nová tvář britské politiky s hollywoodským úsměvem i energií: Tony Blair obrátil Británii naruby. Nutno dodat, že tak činil v době, kdy se naruby otáčel celý svět. Ve Spojeném království započala proměna veřejného prostoru a z Londýna se stala moderní metropole plná nově nainstalovaných kamerových systémů, dopravních regulací, inovativní infrastruktury i zostřených policejních hlídek.
V labyrintu přestavěných čtvrtí ze skla a oceli, kde navíc stále trochu vřely emoce, byla ostražitost najednou důležitější než kdy dřív, a tak módní tvůrci zareagovali nabídkou oděvů, které upřednostňovaly funkčnost před estetikou. Zpočátku se v módních kolekcích začaly objevovat technické materiály a pak i technické střihy. 
Pomyslnému oděvnímu hnutí výrazně přispěla značka Vexed Generation. Zakladatelé Joe Hunter a Adam Thorp se o módu původně nezajímali. Adam ve skutečnosti zasvětil svá vysokoškolská léta studiu mikrobiologie na Kingston University a Joe zas grafickému designu na Middlesex University. Dohromady je ale přitáhl zájem o vyjádření hodnoty oděvu, která může sahat daleko za jeho vizuální dojem. 
V prvních kolekcích se nechali inspirovat sportovním oblečením a armádní výbavou. Oděvy měly inkorporované kapuce, roušky s filtry a vyrobené byly ze speciálního balistického nylonu nebo měly strategické vycpávky, které zabraňovaly zranění při napadení příslušníky veřejných složek během demonstrací. Calvin Klein o dvojici prohlásil, že jsou britskou verzí Helmuta Langa a svým způsobem tak značka Vexed Generation i působila. Největší peak zažila kolem roku 1998 a 1999. O Hunterovi a Thorpovi se tou dobou psalo takřka všude. Ve Vogue, I-D i Dazed&Confused. „What's behind fashion's obssesion with cargo pants?" zněl začátek textu o Vexed Generation v americké Vogue z roku 2000.
Jejich kolekce fotil Steven Maisel a momentky z přehlídek (nebylo jich sice mnoho, ale i tak se těšily velkému zájmu módních insiderů) se objevovaly na předních stránkách většiny tehdy vycházejících Vogue edic. Jenže s příchodem nového milénia a webové kultury poskytující nové formy masové zábavy se najednou pozornost společnosti obrátila k sexuálně přebujelým kostýmům MTV celebrit a intuitivní módní vize Vexed Generation skončily v zapomnění.  
Až před pěti lety přišel relaunch. „Je tu nová generace, jejíž životní styl je pod útokem a v ohrožení. Naše oblečení je připomínkou toho, že boj zuří dál a přelévá se z generace na generaci," odpověděli tvůrci na otázku, proč se rozhodli znovuobnovit značku v rozhovoru pro on-line magazín Highsnobiety. Jejich střihy i materiály jsou samozřejmě ještě dokonalejší a využívají odtajněné armádní patenty. I přesto, že se značce stále daří, na výsluní jako v roce 1998 už není. Proč? Dnes je totiž jen jednou z několika, přestože kdysi byla úplně první. Nehledě k současným úspěchům se však Vexed Generation nesmazatelně zapsala do módních dějin coby móda určená pro lidi do éry nepokojů.