Móda

#VogueVerdict: Vojtěch Lopour vytváří oblečení bez konceptuálního patosu

Funkční prvky oděvů vnímá jako jedinou přidanou hodnotu současné módy. Jeho absolventská kolekce z loňského roku proto klade kromě estetiky důraz také na technické atributy střihů. Oděvní designér Vojtěch Lopour tím předznamenává důležitou změnu ve vnímání oděvní produkce. Proto jsme se ho v redakci Vogue CS rozhodli podpořit patronátem jeho prezentace, která včera odpoledne odstartovala sérii pražských přehlídek WE’RE NEXT. 
Nálada před začátkem každé přehlídky napovídá, jaký bude její výsledek. Stačí se podívat do první řady. Plní se rychle? A co nervozita asistentů? Jsou jejich tváře dost bledé a pohledy vyděšené? Šeptají si hosté, jak velké bude zpoždění? Někdy je očekávání jednoduše ve vzduchu. V pátek 15. 9., v první den přehlídek WE’RE NEXT, vede fronta do dvorany Technologického centra UMPRUM až na ulici Mikulandská. Asistenti jsou sice klidní, ale hosté se tlačí jeden přes druhého. Schyluje se k přehlídce designéra Vojty Lopoura, o kterém toho v Praze zatím tolik nevíme. Donedávna totiž studoval v zahraničí, na prestižní univerzitě ArtEZ v nizozemském Arnhemu, kde svou kariéru startovala třeba i Iris Van Herpen.
Já sám jsem Vojtu poprvé potkal teprve pár týdnů před přehlídkou. Zaujalo mě, jakým způsobem nad souvislostmi oděvní produkce přemýšlí. „Každý už dnes může vypadat v podstatě jako Tom Ford. Ale mít oděv, který je víceúčelový, nebo má schovaný praktický prvek, je alespoň pro mě takovým novým luxusem,“ říká designér, ale zároveň dodává: „To ale neznamená, že pohrdám tradičními řemesly, u některých střihů se naopak rád oddávám tailoringové konstrukci. Snažím se v tom hledat balanc.“  
Jeho kolekce Muscle memory proto pracuje se signály lidského těla jako prostředníkem mezi návrhářem a nositelem. Anatomicky propracované celky Vojtu nezrazují, ani při mé první návštěvě v jeho ateliéru ani při show o sedmnácti variacích. Jeho kolekce nepracuje s promyšleným konceptem, ale s prostou vírou v konstrukční účel. Z první řady vypadá celek skvěle. Naprostou jednoduchost tu a tam rozrážejí členité kusy vytvořené laserem, hladké povrchy zase střídají karbonové výztuže a monochromatické kusy s reflexním odrazem impozantní práce s potisky. Na nich se objevila Praha, domov. Vojta se do Česka vrátil, protože chtěl svou kombinací urbanwearu a krejčoviny obohatit zdejší scénu, a to se mu i podařilo. Při defilé si kvůli potlesku vyleju i trochu ze své skleničky frizzante.   
Po přehlídce se sluší sdílet své dojmy. Činím tak s oblibou, protože jsem nadšený. Avšak jeden z názorů – návštěvníka druhé řady – mě překvapuje. Je v podstatě výčitkou. Že je celek moc konvenční. V tu chvíli si uvědomuji, že některé návrháře může tlak zdejšího prostředí přivádět k velmi konceptuálním celkům. Někdy je taková sázka výhrou, jindy slepou střelou. O to víc si pak lze vážit kluka, co nic takového neřeší a vytváří oblečení, které koliduje s dobou.

Výzvy, jimž dnes musíme čelit (jako zachování dosavadního životního standardu v ekologické krizi), budou totiž mladé návrháře ovlivňovat stále více. A do módních ateliérů se tak bude vkrádat ztráta zájmu o estetizaci. Když tomuto mindsetu nebude nic bránit v rozvoji, budou hnacím motorem budoucí módy spíš inovace a celoplošná řešení.