Móda

Nový kostým aneb Jak se z nás všech staly herní postavy

Příští rok v listopadu to bude pět let od uvedení kolekce takzvaných skins od Louis Vuitton pro herní evegreen League of Legends. Tehdy jsme o outfitech oblíbených postav pouze snili, dnes je ale nosíme. 
Foto:  Joe Maher/BFC/Getty Images
Susan Fang, London Fashion Week, září 2023
Gaming pronikl z periferie módního průmyslu do popředí jeho inovací. Je vnímán jako přímá spojnice ke Gen Z a jeho potenciál přesahuje rámec pouhého prostoru pro marketing. Spolupráce domů Balenciaga a Ralph Lauren s Fortnite, Tommy Hilfiger a Gucci s Robloxem nebo Marc Jacobs a Valentino s Animal Crossing uvedly do pohybu nejen celý trend, ale i celé hnutí. Jedinečný kulturní crossover totiž dnes formuje způsob, jakým se lidé oblékají i vyjadřují.

„Chci žít ve své vlastní realitě a chci si ji vytvořit." Kolekce newyorského návrháře Wesley Berrymana působí dojmem kostýmů dystopického erpégéčka. Po zakázkách pro FKA Twigs i Beyoncé debutoval se značkou WESLAH a to v roce 2019, před pandemií. Ta ho sice zbrzdila, ale ne nadlouho. S předsevzetím posouvat nejen technologické, ale i estetické hranice v módě se k hybridní verzi ready-to-wear vrátil letos s kolekcí podzim – zima 2023/2024, velkolepější než kdy dřív. „Na začátku každé kolekce pracuji s bizarními představami, které rozvíjím v digitálním prostředí, a ke konci to vše šperkuji fantazijními detaily," vysvětluje designér.     
Oděvy návrhářky Susan Fang zase zkoumají intimní spojení mezi technologií a duchovní podstatou samotného života. Některé dotváří pomocí AI, jiné jsou zas plně pod kontrolou její představivosti i zručné ruky. Do jednoho však looky poslední kolekce jaro – léto 2024 artikulují posouvání hranic fantazie – podobají se kawaii estetice her východoasijských studií. 
Nejen jejich vize vycházejí z postpandemické energie, která nejvýrazněji ovlivnila generaci Z a alfa. „Vyrazit ven je sváteční příležitost, v okruhu mých přátel to vnímáme jako oslavu života a svobody,“ říká například návrhář Victor Weinsanto. Odvěkou touhu po teatrálním oblékání naplňuje především tím, že podvědomě cílí na tento mindset, tedy že není čas oblékat se konvenčně. „Chci taky prozkoumat, co všechno se dá nosit,“ dosvědčuje Weinsanto, jeden z nejcitovanějších módních tvůrců na sociálních sítích. S jeho odhodláním souzní i absolventská oděvní práce Adély Švehlíkové, která minulý rok završila bakalářské studium ve Zlíně. Přiléhavé overaly doplnila změtí trubic připomínajících bruselské Atomium. „Mojí inspirací se stala práce designéra Vernera Pantona," uvádí Adéla na konto poněkud temných postav připomínající prostředí role-playing hitovky CyberPunk 2077. 
Foto: Artur Koff
kolekce Adély Švehlíkové
Pouhá studentská jednoaktovka, nebo zvolna nastupující způsob oblékání evropských subkultur? A nejen jich? Co bylo dříve omezeno na virtuální sféru, nyní snadno proniká do každodenní módy. Spojení každodenních oděvních návyků a navyšujících se virtuálních zážitků nabízí příležitosti pro spolupráce, stejně jako pro rozvoj nového kreativního myšlení a následně i svébytné estetiky.