Móda

Módní návrhář Erdem se inspiruje i z romány

Erdem Moralıoğlu připomíná románovou postavu. Po vzoru meziválečných couturiérů vytváří každou kolekci jako umělecké dílo a inspiruje se přitom vyprávěními ze starých časů, osudy šlechtičen i vznešenými květy.
Foto: Ina Lekiewicz Levy

Někdy býváte označován za mistra květinových potisků. Který květ je váš oblíbený a proč?

Miluji sasanky hajní a jejich příběh. Poté, co bohyně Afrodita ztratila mladého milence Adonise, kterého ze žárlivosti zabil Árés, truchlila. Slzy, co dopadly na zem, se proměnily v sasanky.

Literaturu a také filosofii jste studoval v rámci tzv. svobodných umění na Marianopolis College v Torontu. To vás tato životní kapitola tolik ovlivnila?

Studoval jsem tam ještě před tím, než jsem se začal věnovat módnímu designu. Naučil jsem se vnímat sílu příběhů, které jsem toužil vyprávět prostřednictvím oděvů. Odjakživa mě fascinovala historie.

Která kniha vás inspirovala nejvíce?

Nejvíce asi Modern Nature od Dereka Jarmana, je to v podstatě deník snílka. Opravdu ji miluji, pokaždé mě nadchne něčím jiným.
Foto: Ina Lekiewicz Levy for Vogue CS

Díky tvorbě prodchnuté silnými posta­vami jste si vysloužil pověst návrháře­ – vypravěče. Čí osud vás inspiruje právě teď?

V kolekci jaro – léto 2024 jsem se nechal inspirovat Deborah, vévodkyní z Devonshiru, vdovou po Williamu Cavendishemovi (podle jejího příběhu byl mimo jiné natočen snímek Vévodkyně – pozn. red.), a jejím mimořádným nasazením při obnově panství Chatsworth House. Měl jsem příležitost nahlédnout do jejího archivu. Kolekce není inspirována pouze jejím šatníkem, ale i jejími vizemi a odvážným naturelem.

Které vyprávění podle vašeho názoru ni­kdy nezestárne?

Když čtu knihu, přijde mi důležité pochopit souvislosti doby očima hrdiny, kolem kterého je příběh vystavěn. Takže pokud ve vybraném námětu cítím tak silné osobní hledisko, považuji ho za velmi přesvědčivý, a tím pádem i nadčasový.

Ve své tvorbě přitom sám nabízíte zají­mavou perspektivu. Vaše rodina pochází z Turecka, vyrostl jste v Kanadě, ale tvoříte v Londýně.

Můj otec pochází z turecké Antalye a moje matka z anglických Midlands. To jsou dva rozdílné světy. Nejvíce se prolnuly v kolekci podzim – zima 2017/2018. Vycházel jsem z imaginárního, v podstatě vysněného setkání s prababičkou z otcovy strany, která pocházela z východního Turecka, a prababičkou z matčiny strany původem ze severu Anglie. Kolekce byla vizuálním dialogem mezi těmito dvěma ženami.
Foto: Ina Lekiewicz Levy

V dnešní době stále častěji dochází k re­cyklaci existujících konceptů, a to nejen v módě. Ta navíc výrazně trpí vlivem soci­álních sítí, kde se vše zjednodušuje a překrucuje. Vy však působíte dojmem návr­háře z generace poctivých tvůrců. Vaše kolekce jsou přesvědčivé do poslední tečky, nezkracujete si cestu pokusem o tvorbu vi­rálních konceptů. Je těžké udržet si takový přístup?

Důležité je nenechat se ničím a nikým zviklat. Pochybovat si můžete dovolit jen uvnitř vlastního univerza, ale jinak se v jeho nitru snažte být pokaždé věrný jen a jen sám sobě. Často se vracím i ke svému kulturnímu dědictví, byť by je ostatní mohli vnímat jako překážku. Je obtížné předpovědět budoucnost módního průmyslu, ale moje práce vždy směřovala k tvůrčímu jazyku, který využívá práci lidských rukou.

Také podle všeho stále věříte v ready­ to­ ­wear. Přitom velké módní domy už ji využí­vají jen jako způsob propagace vůní a kože­ného zboží. Zvažoval jste někdy, že byste se svou značkou zamířil do portfolia velkého módního konglomerátu? 

Nezávislost je pro mě klíčová. Jsem hrdý, že se mi podařilo fungovat dvacet let bez investice ze strany velké společnosti. Líbí se mi představa kontinuity, a to i v osobním šatníku, proto se snažím vytvářet oblečení, které se dá dědit.
Aktuální kolekce Erdem je dostupná i v Česku, v exkluzivním zastoupení ji nabízí pražský butik Obsession na adrese Široká 7. Více informací najdete na instagramovém účtu @obsession_prague a na stránkách obsession.cz.