MódaMary McCartney: Pozorování jako forma blízkosti
Jan Boublík15. 10. 2025
V pražské Galerii Rudolfinum probíhá výstava Striking by Playce, která představuje práci fotografky Mary McCartney. Na rozdíl od retrospektivy nebo tematického přehledu působí expozice jako tichý dialog mezi fotografií a tělem, světlem a gestem, přítomností a tím, co z ní po zachycení zůstává.
McCartney v
Rudolfinu odhaluje sérii snímků, které spojuje schopnost vystihnout moment, kdy mizí vědomí objektivu. Všechno, co by jinak působilo stylizovaně, se tu rozplývá. Postavy na fotografiích se nehýbou pro fotoaparát, ale v jeho blízkosti existují. Zatímco v některých záběrech převládá měkké denní světlo a klid domácího prostoru, jiné působí jako krátké záblesky z místa, kde se něco právě odehrává – a není jisté co.
„První věc, které si na place všímám, je vztah,“ říká autorka. „Dívám se, kdo přede mnou stojí, a přemýšlím, co ode mě potřebuje.“ Právě z tohoto přístupu vychází její specifická forma portrétu, která není postavená na póze, ale na empatii. Její fotografie se stávají prostředím, ve kterém se člověk může na chvíli uvolnit a být sám sebou.
Tento způsob pozorování je přítomný i v samotném rytmu výstavy. Každý snímek stojí samostatně, ale dohromady vytvářejí tok obrazů, které spojuje jemná, intuitivní logika. „Správný moment poznám podle toho, že všechno na chvíli ztichne,“ vysvětluje McCartney. V tom tichu, ve kterém mizí tlak a očekávání, pak vzniká její obraz – lehký, ale přesný, vizuálně klidný a přitom emocionálně velmi blízký.
Striking by Playce ukazuje, jak může fotografie fungovat bez spektáklu, a přesto působit silně. Neusiluje o velké gesto, ale o čistotu pohledu. Výstava tak potvrzuje, že i v době, kdy se vizuální svět rozpíná rychlostí obrazovek, má smysl zůstat pozorný. Pozorovat pomalu.