Móda

Jak móda mladých českých tvůrců zabodovala na Slow Fashion Show Stockholm

Slow Fashion Show začala v roce 2020 jako osobní projekt Moniky Pizur, která tehdy vykonávala stáž v Českém centru Stockholm. Postupně se akce rozrostla z jednoho komponovaného večera na dvoudenní festival módy s nabitým denním i večerním programem. Monika spolu s Ebbou Aniansson a Alexem Levchenkem před rokem založila neziskovou organizaci SFS, která cílí na studenty a na udržitelnou módu. 
Foto: Daniel Kaspar
Během dvou březnových dní se v brutalistických prostorách stockholmského A house mohli návštěvníci prostřednictvím panelových diskusí a přednášek seznámit se začínajícími i zavedenými značkami a organizacemi, jako je třeba Studio Heijne, Fashion revolution Sweden nebo Nil Textile Mikuláše Hurty. Oba večery zároveň patřily studentům z devíti evropských zemí, které vybral John-Jamal Gille, projektový ředitel stockholmského fashion weeku a předseda poroty. Českou republiku reprezentovali studenti z Ateliéru oděvního a textilního designu FUD, UJEP Ludmila Kopecká, Jakub Mikulášek nebo Tereza Kasalová. Nechyběli ani Ema Strnadová nebo Antonín Meissner z UTB ve Zlíně, Klára Kozderková z Pražské VOŠON a SPŠO a Júlia Sadloňová z VŠUP.
První přehlídkový blok zahájila estonská designérka Alice Pärtelpoeg s kolekcí Distant Sounds, pro kterou čerpala inspiraci v příbězích z dětství své babičky a rolničkách, jež v nich hrály jednu z ústředních rolí a jejichž tvar Alice do kolekce převedla technikou háčkování z měděného drátu. Následovaly přehlídky Júlie Sadloňové a Terezy Kasalové, která ve své kolekci Gentlewoman s minimalistickou barevností a nadčasovými siluetami odhalila sofistikovanou fúzi klasické dámské a pánské módy. 
Klára Kozderková, která od odborné poroty získala divokou kartu, se prezentovala hned dvěma ready-to-wear kolekcemi vytvořenými výhradně z přírodních materiálů. První přehlídkový blok pak zakončil polský designér Szymon Jachna s kolekcí Spring Summer 33, inspirovanou klasickou pánskou krejčovinou a pracovními oděvy 30. let 20. století, kde propojil nadčasovou eleganci s inovativními siluetami.
Svěží pohled na outdoorovou a funkční módu v kolekci Ultima Thule přinesl student UTB Antonín Meissner. Střihově inovativní kolekcí Cut up se prezentovala Maria Czarnecka z Polska, která ve svých oděvech vycházela téměř výhradně z obdélníků a čtverců, jež tvarovala technikou vycházející z origami. Některé outfity pak přímo na modelkách během show přetvářela skládáním nebo stahováním.
Zatímco první večer si přišli na své především milovníci ready-to-wear, ten druhý se nesl v avantgardnějším duchu. Své kolekce zde představili tři čeští designéři: Ema Strnadová se svojí ručně pletenou kolekcí Florere; Ludmila Kopecká, která se jako jedna z mála pustila do variabilních oděvů ve své experimentální kolekci Embrace of nature; a Jakub Mikulášek, jehož kolekce Hybrid Garden patřila mezi nejvýraznější z celého programu. Jakub se ve svých konceptuálních návrzích pohybuje na hranici designu a umění, pracuje s netradičními materiály a své koncepty staví na filozofických úvahách. 
Celou akci zakončila makedonská designérka Jovana Gunjova se svými rozměrnými a extravagantními kusy z kolekce Metamorphosis, jejichž prostřednictvím vyprávěla příběh o emocích, ochraně a lidském doteku.
Iniciativy tohoto druhu přináší osvětu nejen o udržitelné módě, ale mají velký význam pro samotné studenty, kteří realizují své ideje a formou přehlídek je představí veřejnosti. Účast mladých začínajících designérů z různých zemí je zajímavou sondou do smýšlení nastupující generace. Jen tak dál.