Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Jak móda mladých českých tvůrců zabodovala na Slow Fashion Show Stockholm

Hana Coufalová9. 4. 2024
Slow Fashion Show začala v roce 2020 jako osobní projekt Moniky Pizur, která tehdy vykonávala stáž v Českém centru Stockholm. Postupně se akce rozrostla z jednoho komponovaného večera na dvoudenní festival módy s nabitým denním i večerním programem. Monika spolu s Ebbou Aniansson a Alexem Levchenkem před rokem založila neziskovou organizaci SFS, která cílí na studenty a na udržitelnou módu. 
Autor: Daniel Kaspar
Foto: Daniel Kaspar
Během dvou březnových dní se v brutalistických prostorách stockholmského A house mohli návštěvníci prostřednictvím panelových diskusí a přednášek seznámit se začínajícími i zavedenými značkami a organizacemi, jako je třeba Studio Heijne, Fashion revolution Sweden nebo Nil Textile Mikuláše Hurty. Oba večery zároveň patřily studentům z devíti evropských zemí, které vybral John-Jamal Gille, projektový ředitel stockholmského fashion weeku a předseda poroty. Českou republiku reprezentovali studenti z Ateliéru oděvního a textilního designu FUD, UJEP Ludmila Kopecká, Jakub Mikulášek nebo Tereza Kasalová. Nechyběli ani Ema Strnadová nebo Antonín Meissner z UTB ve Zlíně, Klára Kozderková z Pražské VOŠON a SPŠO a Júlia Sadloňová z VŠUP.
První přehlídkový blok zahájila estonská designérka Alice Pärtelpoeg s kolekcí Distant Sounds, pro kterou čerpala inspiraci v příbězích z dětství své babičky a rolničkách, jež v nich hrály jednu z ústředních rolí a jejichž tvar Alice do kolekce převedla technikou háčkování z měděného drátu. Následovaly přehlídky Júlie Sadloňové a Terezy Kasalové, která ve své kolekci Gentlewoman s minimalistickou barevností a nadčasovými siluetami odhalila sofistikovanou fúzi klasické dámské a pánské módy. 
Klára Kozderková, která od odborné poroty získala divokou kartu, se prezentovala hned dvěma ready-to-wear kolekcemi vytvořenými výhradně z přírodních materiálů. První přehlídkový blok pak zakončil polský designér Szymon Jachna s kolekcí Spring Summer 33, inspirovanou klasickou pánskou krejčovinou a pracovními oděvy 30. let 20. století, kde propojil nadčasovou eleganci s inovativními siluetami.
Svěží pohled na outdoorovou a funkční módu v kolekci Ultima Thule přinesl student UTB Antonín Meissner. Střihově inovativní kolekcí Cut up se prezentovala Maria Czarnecka z Polska, která ve svých oděvech vycházela téměř výhradně z obdélníků a čtverců, jež tvarovala technikou vycházející z origami. Některé outfity pak přímo na modelkách během show přetvářela skládáním nebo stahováním.
Jovana Gunjova
1 / 10
Jovana Gunjova
Foto: Daniel Kaspar
Zatímco první večer si přišli na své především milovníci ready-to-wear, ten druhý se nesl v avantgardnějším duchu. Své kolekce zde představili tři čeští designéři: Ema Strnadová se svojí ručně pletenou kolekcí Florere; Ludmila Kopecká, která se jako jedna z mála pustila do variabilních oděvů ve své experimentální kolekci Embrace of nature; a Jakub Mikulášek, jehož kolekce Hybrid Garden patřila mezi nejvýraznější z celého programu. Jakub se ve svých konceptuálních návrzích pohybuje na hranici designu a umění, pracuje s netradičními materiály a své koncepty staví na filozofických úvahách. 
Celou akci zakončila makedonská designérka Jovana Gunjova se svými rozměrnými a extravagantními kusy z kolekce Metamorphosis, jejichž prostřednictvím vyprávěla příběh o emocích, ochraně a lidském doteku.
Iniciativy tohoto druhu přináší osvětu nejen o udržitelné módě, ale mají velký význam pro samotné studenty, kteří realizují své ideje a formou přehlídek je představí veřejnosti. Účast mladých začínajících designérů z různých zemí je zajímavou sondou do smýšlení nastupující generace. Jen tak dál.