Doplňky

Nikdy jsem nevykročil z komfortní zóny, protože jsem v ní nikdy nežil, říká šperkař z lásky

Roberto Coin nezapře, jaké znamení horoskopu je: Lev, který opanuje celou místnost a jehož energie je vysoce nakažlivá. Ostatně k motivu krále zvířat jsme se dostali hned při první otázce, která při exkluzivním rozhovoru pro Vogue CS o jeho šperkařské značce padla.
Foto: archiv Roberto Coin
Roberto Coin

Jaká kolekce ve vašem portfoliu je nejfantastičtější?

V minulosti jsme uvedli mnoho kolekcí, které jsou mimořádně. Jedna s nich je zvířecí, uvádějící šperky s motivy zebry, leoparda nebo žirafy. Předstihli jsme v tom módní značky. Robetro Cavalli za mnou například přišel s otázkou, proč jsem uvedl zrovna zebru, jeho oblíbený motiv. Odvětil jsem, že za tím není nějaký složitý kalkul, prostě se mi to zvíře líbí. Současně jsem ale chtěl vyslat do světa zprávu, že je třeba přírodu a ohrožená zvířata chránit. Design šperků z kolekce Animalier je velmi realistický, lev má skutečně hustou hřívu, kterou tvoří přes 1000 malých kroužků.
Další výjimečnou kolekcí je Apassionata, která už v našem portfoliu není, a proto se z ní již stačil stát artikl pro starožitníky a aukční domy. V Roberto Coin máme velkou představivost už z toho důvodu, že naší filozofií je nemít jeden rukopis, zdobit ženy stejně, ale nabízet takovou škálu šperků, která bude odrážet jedinečnost a pestrost žen samotných, jejich různých postavení, věkových kategorií, typů i charakterů. Naši sílu vidím právě v kreativitě, kterou máme a díky níž představujeme stále něco nového. Proč? Protože následujeme ženy, jejich životní tempo. To nás nejvíc odlišuje od konkurence. Naše inovativnost a rozmanitost jsou základními kameny značky.

Jak inovujete naopak uvnitř značky?

Inovace neprobíhají jen na straně technologií, kdy nakupujeme aktuálně nejlepší stroje nebo si s vlastními vývojáři upravujeme 3D tiskárny. Jsem zastáncem teorie, že vždy jde vše udělat ještě lépe. A o to se neustále snažíme. Inovujeme slitinu pro jednu kolekci, další kolekce ale už žádá jinou. Je to nikdy nekončící evoluce. Za poslední dobu velkým vývojem prošlo například strojové pájení laserem. S novými přístroji dokážeme kostru náramku vytvořit třikrát rychleji a ještě dokonaleji, navíc je i lehčí a pevnější. Pak teprve navazuje ruční práce. Té se samozřejmě nevzdáváme, to je koruna každé šperkařské tvorby. Ale nedokonalostí díky inovacím ubylo.

Vaše značka od založení v roce 1996 hodně vyrostla. Kolik nyní zaměstnáváte řemeslníků a odkud pocházejí?

Přímo jich zaměstnáváme tři sta sedmdesát pět, nepřímo dalších dvě stě padesát. Lidi hledáme předně v naší oblasti, v okolí Verony a Benátek, a pak je školíme. Říkávám jim, že když se pracovně spojíte se značkou Roberto Coin, musíte být dobří – praxí u nás se z vás ale stane první třída. Naštěstí se o práci u nás zajímá i mladá generace. Nedávno jsme přijímali třeba začínající sazečky diamantů; učí se rychle, z čehož mám radost. Důležité jsou i investice do zaměstnanců a prostředí, v němž pracují. Řeším i takové věci, jako je dostatek světla, zeleně, apod. Roberto Coin byl první společností, která v Itálii získala ocenění za společenskou odpovědnost.

Roberto Coin brzy oslaví 30 let. Jak jste se za tu dobu změnili? Máte dnes jiné DNA než na začátku? A jak se proměnila vaše klientela?

Když jsem společnost založil, nejdřív jsme vyráběli pro jiné významné značky v pozici subdodavatele. Rychle jsem ale pochopil, co my máme a oni ne, a na našich přednostech jsem postavil naši vlastní obchodní identitu a strategii. Naší DNA se stala změna. Na světě není žádná jiná šperkařská značka, která by fungovala tak jako my. Umíme výrobu upravovat extrémně pružně, máme na to zdroje a schopnosti. Je to jako s autem – jsou firmy, které vám vyrobí podvozek, ale už ne karoserii. Karosáři zase neumí dodat elektrické rozvody. My umíme měnit výrobu tzv. za chodu, reagovat velmi rychle. Jiným bude trvat násobně déle, než upraví výrobu pro zcela nový typ kolekce a šperků. 90 % z toho, co prodáváme, si také sami vyrábíme, a zbylých 10 % jsou kameny a prototypy. Můžeme měnit výrobu až třikrát ročně. Ze zlata přeskočit na stříbro, pak na bronz. A také to děláme. Víme, jak živit krásu. Přitom respektujeme velké značky, vedeme s nimi komunikaci, nezasahujeme do oblastí, které jim patří. Od roku 1996 jsme k dnešnímu dni vytvořili 108 000 různých návrhů a kusů šperků – to je množství, jaké nemá obdoby.
Foto: archiv Roberto Coin
Roberto Coin

Kdy musel Roberto Coin vystoupit ze své komfortní zóny? Jaký moment byl pro váš byznys nejkritičtější? A jaká kolekce byla největším úkrokem mimo, který byste už neopakoval?

Že bych někdy vykročil ze své komfortní zóny, to jsem nikdy neudělal, protože jsem v komfortní zóně nikdy nežil. Přišel jsem o rodiče, když jsem byl velmi mladý, takže komfortní zónu jsem nepoznal. Ale díky tomu jsem se stal velmi silným, velmi odolným. Proto jsem se vše učil rychleji než kdokoli jiný. Musel jsem sledovat důležité lidi, v něčem je následovat, ale poznat i jejich slabiny a vyvarovat se jich. Šperkařem jsem vlastně náhodou. Původně jsem působil v hotelnictví a klidně jsem mohl skončit jako finančník. Ale jelikož miluji módní průmysl, stal se ze mě šperkař. Ne náhodou, ale z lásky. Nebylo pro mě podstatné, jestli se stanu bohatým, ale hnala mě touha v branži získat dobré jméno a úctu.
Stejně tak si nemyslím, že by nějaká kolekce byla méně dobrá. Přiznám se, že se zabývám jen jediným problémem: jak můžeme být lepší než naši konkurenti? Jinak mě nic netrápí. Problémům čelím tak, že se z velkého problému snažím vytvořit menší nebo řadu menších, které jsou už snesitelnější a lépe řešitelné. Na člověka pak nedolehne pocit velké tíhy.

Jste zakladatelem, CEO a zároveň kreativním ředitelem své značky, ale čas běží a věk doléhá na každého. Připravujete se žezlo ve firmě předat dál? Vychováváte si svého nástupce?

Odstoupit se nechystám. Umřu při práci. Ale jelikož značka je rodinná, o nástupcích mám představu. Nejstarší syn Carlo pro firmu pracuje už 30 let. Ví o našich továrnách a manufakturách všechno. A také se naučil tvořit. Navrhuje i má žena Pilar. Sice sporadicky a ne komerční šperky, ale speciální kusy pro výstavy, ty pak ale získávají chvály a sbírají víc cen než moje prodejní. Nejmladší syn je zase finančník – je mladý, gentleman jako já, ale uvažuje podobně jako moje žena, takže i v něm vidím pro značku slibný potenciál.
Ovšem design je jedna věc a výroba věc druhá. Takže je velmi, velmi důležité, abychom si udrželi stávající modeláře a sazeče a vychovávali si generaci nových. To jsou naši mistři!
Prsten z kolekce Cento, ROBERTO COIN
Prsteny z kolekce Cento, ROBERTO COIN
Prsten z kolekce Cento, ROBERTO COIN

Dnes jsem se opět dívala na vaše webové stránky a nyní na nich akcentujete kolekci Love in Verona. Jaký je její příběh? 

Chtěl jsem navrhnout ikonický náramek spojený s láskou, jako je Love od Cartier. Takový, který by ji vystihoval podobně unikátním způsobem. A jelikož jsme značka silně zakořeněná v Itálii, založil jsem kolekci na skutečném příběhu, který se stal před pěti sty lety a jímž se inspiroval i Shakespeare. Emblémem pro příběh Romea a Julie se pro mě stala květina, která se objevuje i na fasádách tamních renesančních domů. Velkou roli v kolekci hraje osazení diamanty.

Nahrál jste mi na otázku: jsou pro vás laboratorně zhotovené diamanty tématem, nebo ne?

Asi nevíte, že jsem jedním z deseti zakladatelů Světové rady pro diamanty. Z vlastní iniciativy, bez podpory politiků nebo nějakých globálních institucí, jsme se před pětadvaceti lety pustili do vyjednávání s různými zeměmi, převážně africkými, ve snaze co nejvíce legalizovat diamantový průmysl. Například v Sierra Leone se nám podařilo překlopit původní poměr 4 % legální těžby a vývozu versus 96 % nelegálního v přesný opak. Zavést Kimberleyský proces. A nyní bojuji v další bitvě, zavést povinné označování laboratorních diamantů. Neumíte si představit, kolik po světě nyní koluje laboratorních diamantů vydávaných za pravé. Chamtivost obchodníků je velká.
Mým úkolem je chránit vás, klienty. Sami jsme se pustili do velké revizní kontroly všech našich zásob a ověřovali i u klientů, jestli se nám v mezidobí pod ruce nedostaly tímto způsobem „špinavé“ diamanty. Měli jsme štěstí, nepravých jsme našli jen šest – z těch statisíců. Tím jsem si i potvrdil, že naše zdroje jsou skutečné dobré. Etický přístup je teď v módě, ale Roberto Coin je takový od počátku. Jsme jako společnost členem Rady pro odpovědné šperky, vždy jsme se také věnovali charitě a dobročinnosti. 

Jaký šperk od Roberto Coin bych si měla koupit, kdybych uvažovala čistě investičně?

Na větší návratnost si u šperků musíte počkat. Pokud máte dceru, pak třeba diamantový prsten z kolekce Animalia s větším ziskem prodá spíš až ona za pár desítek let. Dcerám se však většinou nelíbí šperky maminek, spíš babiček. Nejen geny, ale i trendy zpravidla přeskočí generaci. Důkazem je aktuální návrat medailonů.

Kdybych si přála šperk na míru, navrhnete mi ho také?

Jistě, takových výjimečných kusů vytváříme tak dvě stě za rok. Někdy jsou to variace na naše kolekce z portfolia, ale většinou se jedná o zcela originální návrhy. Náš tým věnující se těmto zakázkám je neustále zaneprázdněný, nedovolím jim, aby se nudili.