Fashion

Hedi Slimane: Bez správné hudby přehlídku neudělám

Kreativní ředitel Celine v exkluzivním rozhovoru pro Vogue o tom, proč je hudba stejně důležitá jako oblečení, když se bavíme o přehlídkovém mole.
„Myslím, že je to čistě intuitivní,“ odpoví Hedi Slimane, když se ho zeptáte, co ho k hudbě přitahuje. „Okamžitě rozpoznám zvuk, který odráží charakter, jenž chci zobrazit.“
Foto: Y. R.
Hedi Slimane
Pokud víte něco o kreativním řediteli módního domu Celine, budete znát jeho štíhlé střihy, schopnost způsobit rozruch pomocí menších typografických změn (vzpomeňme odstranění Yves z konfekce značky Saint Laurent nebo pokles důrazu na é z bývalého loga Céline, aby připomínalo původní design z 60. let) a samozřejmě jeho rockovou duši. 
Hudba je základním kamenem Slimaneho estetiky, jeho kolekce jsou věnovány různým hudebníkům, které obdivuje; pseudo garderoby na pódium dokonale doplňující zkreslené kytary a řízné vokály. „Bez správné hudby nemohu udělat styling show, což může být velmi frustrující,“ vysvětluje designér a fotograf. „Soundtrack a obsazení jsou to, co definuje styling, jeho stupeň důvěryhodnosti, jeho autentičnost. To, co slyšíte a vidíte, je součástí jedné věci, jednoho světa jako celku.“
„Svým způsobem jsem téměř ilustroval zvuk, stejně jako ve filmu nebo v hudebním videu,“ pokračuje. „Někdy je to opravdu těžké, dostanu správnou stopu jen týden před akcí a celý směr přehlídky se podle toho posune.“
Foto: Hedi Slimane
Christopher Willatt
Foto: Hedi Slimane
Nathan Roche
Během mnoha fází Slimaneho kariéry byla hudba konstantní. Od mládí, kdy navštěvoval pařížské kluby Le Palace a Les Bains Douches, až po své dny u značky Dior (2000 až 2007), kdy oblékal legendy, jako je David Bowie, Mick Jagger a Keith Richards. V roce 2005 vydal knihu svých fotografií s názvem London: Birth of a Cult. A během svého působení v Saint Laurent (2012 až 2016) zahájil Music Project, kampaň s hudebními ikonami včetně Joni Mitchell, Marilyna Mansona a Courtney Love, všechny fotografoval sám Slimane.
V roce 2018 se však rozhodl zaměřit na francouzskou undergroundovou hudbu. Při první show pro Celine spolupracoval s Marlon Magnée a Saschou Got z La Femme na 20minutové kompozici s vokály, pro AW20 pak vyřadil zamýšlený soundtrack dva týdny před přehlídkou ve prospěch jednoho singlu od Amélie Rousseaux, známou pod uměleckým jménem Sofia Bolt, poté, co se jeden člen týmu zúčastnil garážového koncertu v Los Angeles. Sama Bolt říká, že se nikdy nesetkala ani nepracovala s někým tak vážným a pečlivým jako Slimane. „Slyšel věci, které jsem ani já neslyšela. Ale samozřejmě když jsem viděla show, všechno to dohromady dávalo smysl.“
Foto: Kate Kornberg
Sofia Bolt
Pro kapelu Oracle Sisters, jejíž píseň I'm You byla použita pro online kampaň Celine, byla spolupráce se Slimanem klíčová. Když designér narazil na skupinu na koncertě v pařížském Le Pop-Up du Label, hlavní zpěvák a kytarista Lewis Lazar připustil, že byl nejdříve trochu skeptický. „Byli však neuvěřitelně velkorysí a důslední, používali naše písně, zvali nás na akce, zapůjčovali nám oblečení... Skrz ně máme spolupráci v časopise W s fotografem Timem Walkerem,“ říká Lazar. 
Nathan Roche, frontman Villejuif Underground a hvězda kampaně Celine Portrait of a Performer, souhlasí: „V hudebním průmyslu je velmi vzácné získat příležitost jako ta, kterou jsme dostali. Jsme malá kapela, Hedi Slimane z nás nic neprofituje. Pokud vím, zeptal se, protože je to hudební geek jako my. A to je to, co svět potřebuje – více geeků.“
Proč je tedy vyhledávání a podpora začínajících hudebníků nedílnou součástí Slimaneho tvorby? „Dnešní mainstreamová kultura podporovaná algoritmy na sociálních sítích, které upřednostňují čísla, nedává žádnou šanci alternativním hlasům. Je smutné, že média nevynakládají snahu na podporu něčeho neznámého. Pokud to dokážu pomocí módy nebo fotografie, jsem rád, že se můžu zapojit a pomoci, jak jen umím,“ dodává Slimane.