Celebrity

Dita Von Teese: Všichni bychom měli dělat, co milujeme, ať už to dopadne jakkoli

Inspiraci čerpá ze zlaté éry Hollywoodu, dokázala dát nový význam burlesknímu umění (i sklenici na martini) a nadále proměňuje v realitu sny, o kterých jsme ani nevěděli, že je máme. Ladies and gentleman, the one and only...
Foto: The Morelli Brothers
Se slovem glam, zkrácenou verzí glamour – označením krásy tak oslnivé, že z ní češtině dochází dech –, jsem se nikdy nesetkal tolikrát jako během pár dní, které předcházely focení cover story a interview s Ditou Von Teese. V produkčním e‐mailovém vláknu, které by nerozmotali ani pletaři kolekcí Métiers d’art od Chanelu, byl glam (tedy líčení a vlasy) tématem číslo jedna: Kdo se ho ujme? A pokud přijde na řadu až po rozhovoru, může během callu zůstat kamera vypnutá? Není divu. Ve slovníku by u výrazu glam klidně mohla být Ditina fotka. Třeba ta, co se právě objevuje na obrazovce přede mnou – umělkyně je na ní oblečená do kostýmu posetého tolika blyštícími se krystaly Swarovski, že bych naživo nejspíš potřeboval sluneční brýle.
V Praze odbíjí šestá večerní, v Los Angeles hlásí hodiny devět ráno. Dita sedí akorát znovu v maskérně. Včera fotila obálku česko‐slovenské Vogue, dost možná svou první obálku Vogue vůbec, ačkoli tím si není úplně jistá. Dnes je na pořadu dne kampaň ke kolekci spodního prádla, kterou sama navrhla.
Foto: The Morelli Brothers
„Dita Von Teese je inspirativní nejenom jako performerka. Její show jsou jako ten nejdokonalejší obraz, který se rozpohybuje. Přináší opravdový old‐Hollywood glam do současnosti. Zároveň vybudovala silný brand – hned několik produktů nese její jméno – a svá turné si produkuje sama. Nenapadá mě lepší příklad feminismu,“ pověděla mi dnes po telefonu Terézia Bělčáková aka Miss Cool Cat, naše nejvýznamnější burleskní umělkyně. „Jsem jí opravdu vděčná. Myslím, že právě díky ní je možné se burleskou i živit.“
U hvězd takového formátu se počítá se zpožděním. Čas rozhovoru je pouze orientační a vy jako novinář čekáte klidně i hodinu, zpravidla protkanou komunikací s agentem, který se pokouší svého klienta dostat ke callu a vás u něj mezitím udržet. Dita se připojuje na minutu přesně. Jak záhy zjistím, mluví klidným hlasem. Působí uvolněně. Není v žádné roli, natož póze, nedělá dramatické pauzy, nesnaží se vás uchvátit naučenými frázemi, a už vůbec nesklouzává ke klišé. Každou otázku zodpovídá tak nějak poctivě, jako by ji právě dostala poprvé v životě, a umocňuje ve vás pocit, že nepřišla dělat interview. Přišla si popovídat. Jestli se při tom písek v přesýpacích hodinách vůbec hýbe, nevím o tom.

Vystupujete už více než třicet let, za tu dobu jste si připsala na konto nejeden ohromný úspěch. Co považujete za svůj zatím největší splněný sen?

Vlastně mě nepřestává překvapovat a těšit, že můžu v dnešní době dělat to, co dělám. Poslední velká burleskní hvězda, kterou znal celý svět, byla Gypsy Rose Lee, a to už je pěkně dávno. Když jsem začínala, neexistovaly žádné burleskní ikony, které bych mohla následovat. Vnímám to jako lekci v tom, že bychom všichni měli dělat, co milujeme, ať už to dopadne jakkoli. Dává to smysl?
Foto: The Morelli Brothers

Jasně!

V začátcích by mě ani nenapadlo, že se jednou budu moct burlesce věnovat na téhle úrovni, byla pro mě spíš hobby. Vždycky jsem milovala balet a všechno kolem něj, krásné kostýmy a špičky, jenže jsem v něm nikdy nebyla dost dobrá. A tak jsem se vydala vlastní cestou a začala s burleskou, která má s legitimním světem tance mnoho pojítek.

A stejně jako tanec se coby umělecká forma jistě hodně proměňo- vala. V čem vidíte její smysl v dnešním světě?

No, hodně se proměnila už jenom během mojí kariéry a je skvělé si to uvědomovat. Ve třicátých a čtyřicátých letech dávala mužům možnost sledovat dívky, jak se svlékají, a poslouchat přitom sprosté vtípky bavičů. A ještě v době, kdy jsem s ní začínala já, to byla velice, velice specificky zaměřená a převážně heteronormativní pánská zábava pro velmi úzký okruh diváků. Dneska tvoří většinu z nich ženy a LGBTQIA lidé. Lepší vývoj bych si přát nemohla. Neustále se mě někdo ptá, jestli nesním o tom, že stále trvají čtyřicátá léta, a to tedy opravdu nesním. Stačí se ohlédnout za tím, čemu musely čelit tanečnice, které tu byly přede mnou, abych si uvědomila, jaké mám štěstí, že žiju v téhle době.
Foto: The Morelli Brothers

Jak byste vysvětlila, čím přesně dnes burleska ženám dodává sílu?

Už bych ani neříkala, že posiluje ženy, posiluje zkrátka lidi. Mám v představeních stejně tolik tanečníků jako tanečnic. Nechci ty nejkrásnější dívky nebo pin‐upky, hledám ty nejlepší performery. Takové, kteří dokážou změnit způsob, jakým o burlesce smýšlíte. Sedíte v publiku a říkáte si „Wow, co asi udělá tenhle!?“ a můžete si být jistí, že to bude něco úžasného. Tohle je moje mise uplynulých dvacet let. Najímat různorodé lidi mi připadá klíčové. Sama dobře vím, jaké to je, vidět na jevišti někoho, kdo je jako vy. Někoho, kým se můžete chtít stát. To je podle mě to, co má schopnost skutečně dodávat sílu.

Mluvil jsem dnes s Miss Cool Cat, slavnou českou burleskní umělkyní, a ta mě požádala, abych se vás zeptal, jak vidíte budoucnost burlesky coby žánru. Kam podle vás směřuje?

To kdybych věděla! Jak jsem říkala, dříve by mě ani nenapadlo, že bude tam, kde je nyní. O co se ale neustále snažím já, je posunovat ji na další a další úroveň, dělat show větší a větší. Občas mě někdo osloví s tím, že má malý klub a bylo by skvělé, kdybych v něm vystoupila, a já si vždycky říkám, jestli vůbec moji show někdy viděli. Protože mně jde hlavně o to, vrátit burlesce slávu velkých jevišť a dělat, co ještě nikdo nikdy nedělal. Přála bych si, aby to tak viděli i ostatní performeři. Aby nedělali jen to, co vidí u mě, ale hledali vlastní způsob, jak zanechat stopu a jak burlesku dostat dál. Vývoj probíhá jen díky lidem, kteří jsou inovativní a přistupují k věcem jinak.

Celý rozhovor si můžete přečíst v aktuálním vydání Vogue CS, které si můžete koupit na stáncích nebo online ZDE.