Trendy

Rodinné záležitosti: Když beauty značku buduje matka s dcerou

Je to výhoda, nebo prokletí? Přirozený vývoj, nebo tíha rodinného jména? Zeptali jsme se slavných dcer, které spolu se svými maminkami budují nejznámější beauty značky současnosti. 
Foto: Franziska Krug/Getty Images for STADAvita
Dr. Barbara Sturm se svou dcerou Charly

Charlotte Sturm: Není jen nejlepší mámou, ale i nejlepší kamarádkou

Spolu se svou matkou, doktorkou Barbarou Sturm stojí za jednou z nejvyhledávanějších skincare značek na světě. V minimalistických bílých obalech s drobným černým písmem najdete maximální účinky, ať už hledáte hydrataci, recept na zastavení vrásek, zázračnou formulku na akné, zklidnění, nebo cokoliv mezi tím. Dr. Barbara Sturm se během pár let dostala na samotný vrchol globálního beauty byznysu. Charlotte, nebo také Charly, se spolupodílí na celé řadě aktivit, hlavně pomáhá s marketingem, sociálními médii a obsahovou stránkou, se spoluprací s dalšími značkami a stala se jednou z ambasadorek molekulární kosmetiky. 
Berete práci v rodinné firmě jako výhodu?
Rozhodně ano. Má to spoustu předností, za hlavní považuji fakt, že k tomuto byznysu mám velmi blízko. Jako malá jsem pozorovala maminku, jak od základu buduje značku. Postupně jsem se zapojovala do nejrůznějších aktivit a díky tomu jsem získala obrovské zkušenosti z různých oborů. Takovou příležitost bych jinde dostala jen těžko. 
Rozhodla jste se sama připojit do rodinného podnikání?
Maminka to vždycky chtěla, já jsem jí říkávala, že potřebuji začít dělat něco sama. Nicméně jsem byla přirozenou součástí značky, a tak se stalo, že jsem po dokončení školy začala pracovat na plný úvazek. Zjistila jsem totiž, jak moc mě máma, její nadšení, vášeň a všechno, co dělá, inspiruje. Opravdu jí záleží na mé práci, mých názorech. Stal se z nás skvělý tým. 
Vždy vám radila, jak se máte starat o pleť? Kontrolovala vás?
Právě že ne! Když poprvé uvedla na trh své výrobky, byla jsem v pubertě a pevně věřila, že mi pomůže pouze to, co trochu pálí nebo štípe. Nikdy to nefungovalo, a když mi tyto produkty na internátní škole došly, rozhodla jsem se vyzkoušet maminčiny (které už všichni moji kamarádi používali). Stal se zázrak, moje pleť se uzdravila, rozzářila, všechny nečistoty zmizely. Od té doby jsem věrná péči Dr. Barbara Sturm
Co vás maminka naučila?
Spoustu věcí, ale především to, jak důležité je jednat s ostatními s úctou a laskavostí. A také zůstávat nohama na zemi, což je pro mě často obtížné. 
Co jste naučila vy ji? 
Že je někdy v pořádku a důležité udělat si chvilku pauzu. Pracuje tak tvrdě, že jí ráda připomenu, aby si jednou za čas udělala čas na péči o sebe.
Co na své mamince obdivujete?
Je mojí největší inspirací. Skutečně obdivuji, jak se jí podařilo samotné vybudovat značku, zatímco jako 23letá svobodná matka vychovávala dítě. Vždy byla neuvěřitelně pracovitá, vášnivá a oddaná své práci a zároveň je jednou z nejlaskavějších lidí, jaké znám. Ve všech ohledech je mým vzorem.
Rozhovor s doktorkou Barbarou Sturm najdete v prvním čísle Vogue Leaders, které vychází spolu s červnovou Vogue CS 13. května 2021.

Taylor Frankel: Nebyly jsme posedlé make-upem, proto se zrodil Nudestix

Kanadská společnost se proslavila především pro své multifunkční produkty, přirozené odstíny a inovativní přístup k líčení. Za globálně úspěšnou značkou stojí chemická inženýrka Jenny Frankel a její dcery Taylor a Ally. „Máma pracovala v kosmetickém průmyslu, co si pamatuju, ale nikdy mě nenapadlo, že bych měla vést vlastní značku,“ říká Taylor Frankel, která je nejznámější tváří rodinného podnikání. Zatímco její sestra se plně věnuje studiu, ona převzala roli kreativní ředitelky, tiskové mluvčí i ambasadorky v jedné osobně. 
Jak vznikl nápad na založení vlastní značky?
Byla jsem v poslední ročníku na střední škole, když jsme s maminkou a sestrou objevily velkou díru na trhu. Buď tu byly značky založené na uměleckém přístupu k líčení, nebo péče o pleť, nic mezi tím. Co skutečně vedlo k založení Nudestixu, byl fakt, že jsme nikdy nebyly posedlé nošením make-upu. Když jsem vyrůstala, nikdy se mi nelíbilo přistupovat k make-upu jako k umění, byla jsem spíš pravý opak. Proto jsme přišly s nápadem na anti-make-up make-upovou značku. 
Jaké byly vaše osobní začátky ve firmě?
Byla jsem v pubertě, bez jediné zkušenosti. Musela jsem se spoléhat na maminku, která pracovala dlouhá léta v kosmetickém byznysu (mj. pro značky MAC a Cover FX, pozn. red.). Myslím, že jsem tenkrát vynechala polovinu hodin ve škole. Máma nás hodně podporovala.
Je výhoda, nebo nevýhoda pracovat po boku rodiče?
Popravdě neznám nic jiného a strašně mě baví pracovat v rodinném kruhu, po boku maminky. Je mylná představa, že pracovat v rodinné firmě je nějaká výhoda. Ať už společně večeříme, nebo jedeme na víkend, pořád se bavíme o práci. Baví nás to, je to naše společné dítě, ale někdy je opravdu těžké od sebe oddělit osobní a profesní život. 
Co vás maminka naučila v podnikání?
Vždycky zdůrazňovala transparentnost a umět správně komunikovat s lidmi v týmu, aby všichni věděli, co a proč se děje. 
Jakou nejlepší radu vám dala?
Abych odložila pinzetu. Bez toho bych dneska neměla takové obočí, jaké mám. Za to jsem jí opravdu vděčná.
Na československém trhu najdeme celou řadu rodinných značek a beauty projektů. V Karlíně najdete beauty concept store Biosophy, který vede Hana Blažková s dcerou Kateřinou. Na trh přinášejí clean beauty značky jako Sienna Baron Bay, Abel, Earl of East London, Ilia Beauty, Salt & Stone a zároveň dávají v obchodě prostor i lokálním značkám. Za českou značkou Smyssly (dříve Ushuaya) stojí Silvia Straková a její maminka Cecília Blanárová. Nejznámější příběh matky a dcery na lokální scéně patří české značce Ryor, která letos slaví 30. výročí od svého vzniku.

Jana Štěpánková: Maminka se modlila, abych měla tah na branku

V rodinném domu na pražském Strahově se před třiceti lety rozhodla inženýrka Eva Štěpánková, že založí vlastní kosmetickou značku. Důvodem nebylo nic menšího, že uživit sebe a svou malou dceru Janu. Proč právě kosmetika? Absolventka Vysoké školy chemicko-technologické působila 17 let jako vedoucí výroby v Ústavu lékařské kosmetiky a zároveň si uvědomila, že nadále nechce dávat své nápady někomu jinému. Původně se Ryor zaměřoval jen na profesionální produkty pro kosmetičky, poptávka po nich byla tak velká, že se nakonec zakladatelka rozhodla rozšířit portfolio o kosmetiku pro finální spotřebitele. Dnes v čele rodinného podniku stojí dcera Jana.
Vaší mamince se povedlo vybudovat jednu z největších lokálních značek, kterou teď vedete vy. Bylo přirozenou volbou pokračovat ve firmě, nebo jste někdy uvažovala, že se vydáte jinou cestou?
V Ryoru jsem figurovala už od jeho založení, tedy mých tří let. Moc se mi líbila ta atmosféra, brala jsem je jako rodinu. Samozřejmě to byl takový ten dětský pohled ve stylu „všichni jsou tu na sebe moc hodní“. Pokračovalo to tím, že mě mamka brala tehdy na kontrakty (tehdy se tak říkalo veletrhům, kde se dohadovala spolupráce) a na semináře a já si pak na to doma hrála. Takže ano, bylo to pro mě přirozenou volbou, kdy jsem jasně věděla, že jsem nástupce. Jen maminka se tajně modlila, abych měla opravdu nějaký tah na branku a nebyla leklá ryba. 
Jste nová generace ve vedení firmy, chystáte se k nějakým zásadním změnám, abyste přiblížila Ryor mladším generacím? 
Ano, plánujeme daleko více obsahu. Stále je na čem pracovat. Dá se ale říct, že máme docela nakročeno. V roce 2019 jsme začaly s kolegyní-kamarádkou dělat živá vysílání na Instagramu a Facebooku. Musím říct, že to bylo skvělé rozhodnutí. Byť se považuji spíš za introverta, tak v roce 2020 se nám velmi hodilo, že máme už obecenstvo. 
Máte nějaký sen, který byste si v souvislosti se značkou a kosmetikou chtěla splnit?
Určitě dekorativní kosmetiku, některé receptury už máme v šuplíku. Také více se zaměřit na export do zahraničí a ideálně i rozšířit prodejny po Česku. Vše má ale svůj čas. A pokud to bude trochu možné, tak jednou firmě dát následovníka. 
Celý rozhovor s Janou Štěpánkovou najdete v prvním čísle Vogue Leaders, které vychází spolu s červnovou Vogue CS 13. května 2021.