Fashion

Mamma mia. Módní návrhářky a jejich talentované dcery

Den matek se poprvé u nás začal slavit v roce 1923, o tento svátek se v Československu zasadila Alice Masaryková, dcera prezidentského páru. Jeho historie jde ale mnohem dál, stejně jako osudy slavných módních návrhářek a jejich dcer, které se postavily po jejich boku, aby společně vybudovaly nejznámější značky světa. Pojďme se podívat na deset výjimečných žen a jejich úspěšných dcer, které se za posledních 100 let nejvýrazněji zapsaly do módní historie. 

Jeanne Lanvin & Marguerite di Pietro

Foto: Roger Viollet via Getty Images
Jeanne Lanvin (vlevo) a její dcera Marguerite di Pietro
Když se podíváte na původní logo módního domu Lanvin, uvidíte postavu matky s dcerou. Jeanne Lanvin měla jako múzu právě svou dceru Marguerite, která se jí narodila ve třiceti letech. Jejím příchodem se pro ni změnil celý svět. Začala pro ni navrhovat šaty, protože věřila, že její malá holčička by měla chodit jen v tom nejlepším a nejkrásnějším. To vedlo k tomu, že Lanvin byla vůbec první návrhářka, která začala navrhovat i dětskou kolekci. 
Na začátku 20. století to představovalo velmi radikální krok. Bohaté dámy chodily do jejího ateliéru pro oblečení pro své dcery a rovnou si objednaly i šaty pro sebe a naopak. Vznikla tak úspěšná řada dámského oblečení, na které značka staví dodnes. Ve 20. letech k tomu designérka přidala pánskou kolekci a zase byla průkopnicí stejně jako v případě dětské linie. Když Jeanne ve věku 79 let zemřela, její dcera se stala prezidentkou jednoho z nejúspěšnějších a největších módní domů své doby, navrhovala kolekce až do roku 1958. 

Sonia, Nathalie a Lola Rykiel

Foto: Raphaël Gaillarde/Gamma-Rapho via Getty Images; Jacques Graf//SIPA via Profimedia
Vlevo: Sonia Rykiel s dcerou Natalií; vpravo: Nathalie Rykiel s dcerou Lolou
Od 60. letech módní návrhářka a spisovatelka se zářivě rudými vlasy přepisovala styl všech Francouzek. Vše začalo tím, že v těhotenství nemohla najít nic na sebe, a tak si navrhla pletené šaty a svetr s vysokými průramky. Praktický styl zaujal její okolí, vznikl legendární svetr Poor Boy a spolu s ním i značka Sonia Rykiel. S pomocí svého manžela založila v roce 1965 vlastní společnost, o tři roky později otevřela samostatný butik na levém břehu Seiny a zbytek je už historie.
Královna úpletů (a proužků) navrhovala oblečení, kterému nikdy nechyběl vtip, sama říkala, že chtěla oblékat ženy, které se dívají samy na sebe. Pro ty, co chtějí vystupovat z davu, které bojují samy za sebe. Stejně jako v případě madame Lanvin, i pro Soniu byla její jediná dcera Nathalie největší múzou, v polovině 90. let se stala kreativní ředitelkou a do roku 2012 navrhovala všechny kolekce. Loni značka vyhlásila bankrot, ale v posledních dnech se mluví o jejím znovuotevření. Mezitím Nathaliina dcera Lola začala navrhovat a budovat značku sportovního oblečení Pompom Paris. Název odkazuje na babičku, která často používala bambule (fr. pom-pom, pozn. red.). Lola Rykiel se inspiruje především u tanečníků a tanečních filmů. 

Maria Grazia Chiuri & Rachele Regini

Foto: Jimi Celeste/Patrick McMullan via Getty Images
Rachele Regini a její matka Maria Grazia Chiuri
Jak obě v rozhovorech přiznávají, dlouhá léta se prakticky neustále hádaly, což jim zůstalo, ale dnes pracují obě pro Diora, matka jako kreativní ředitelka, dcera ve funkci Cultural Advisor. Maria Grazia Chiuri ve své dceři Rachele našla největšího kritika i inspiraci. Když navrhuje, prý přemýšlí o tom, jak si Rachele povídá s Christianem Diorem. Byla to právě její dcera, která ji přivedla k tričkům s nápisy a spolupráci s feministickými umělkyněmi. To ona ji poprvé ukázala esej americké historičky Lindy Nochlin z roku 1971 Why Have There Been No Great Women Artists?, jejíž název se následně objevil v kolekci jaro–léto 2018.
„Potřebuji její upřímnost a názory, nikdy neříká nic, aby mi jen udělala radost,“ často říká Maria o své dceři, která v Londýně vystudovala genderová studia a historii umění. 
Rachele první kreativní ředitelce módního domu Dior přibližuje styl myšlení i sny mladé generace a dohlíží na to, aby vzkaz každé kolekce byl jasně čitelný a vycházel z těch správných zdrojů. Obě se shodují na tom, že samotná móda nestačí, za vším má být přidaná hodnota a tuto filozofii společně promítají do všeho pod hlavičkou dámského oddělení jedné z nejslavnějších módních značek světa. 

Anna & Silvia Fendi

Foto: Venturelli/Getty Images for FENDI
Silvia Venturini Fendi se svou matkou Annou Fendi
Vše začalo před 95 lety, když si Edoardo Fendi se svou ženou Adele otevřeli v Římě obchod s kůží a kožešinami. Rok po druhé světové válce do rodinné firmy vstoupilo jejich pět dcer Paola, Franca, Carla, Alda a Anna, právě ony proslavily značku po celém světě. Anna zcela proměnila sektor koženého zboží a doplňků, hlavně kabelek. Přišla s novými materiály a byla to právě ona, kdo do Fendi přivedl mladého Karla Lagerfelda, který navrhoval kolekce 54 let. Tři dekády Anna dohlížela na všechny kolekce, pod jejím kreativním vedením vznikly nové řady od dámské ready-to-wear přes pánskou, několik linií doplňků včetně bytových a zároveň dohlížela na licence na brýle, parfémy, šperky, džíny a povlečení. Mezi tím ještě navrhovala kostýmy pro divadlo a film, její práci můžete vidět mj. ve filmech Kmotr 3, Evita, Věk nevinnosti a Smlouva s ďáblem.
Po studiích v Římě a Londýně do rodinného podniku nastoupila její dcera Silvia, která se postupně vypracovala až na pozici kreativní ředitelky. Představitelka třetí generace v roce 1996 uvedla ikonickou kabelku Baguette, následovanou další ikonou Peekaboo. Když v roce 2001 módní dům Fendi koupila skupina LVMH, Anna postoupila svou funkci dceři. Dneska je Silvia Venturini Fendi jedinou členkou rodiny, která stále pro značku pracuje. Po smrti Karla Lagerfelda sama navrhuje všechny kolekci včetně doplňků a haute couture. Silviina dcera Delfina Delettrez navrhuje pod svým jménem šperky, Anna ani ve svých 87 nepolevuje, založila si vlastní značku a věnuje se bytovým interiérům a vínu.

Carolina, Carolina Jr. & Patricia Herrera

Foto: Profimedia.cz
Zleva: Patricia Herrera Lansing, Carolina Herrera a Carolina Herrera de Baez
Nebýt šéfredaktorky americké Vogue Diany Vreeland, dost možná by Venezuelanka Carolina Herrera nikdy nezaložila stejnojmennou značku. Dál by byla jen jednou z nejlépe oblékaných žen světa. Naštěstí se tak nestalo a z blonďaté krásky s čokoládovýma očima, dokonalým vkusem a slavnými přáteli (Mick Jagger a Andy Warhol s ní často trávili večery v newyorském klubu Studio 54) se stala jedna z nejvýraznějších představitelek americké módy. Rychle si vybudovala stálou klientelu, seznam jejích zákaznic připomíná encyklopedii slavných jmen od Jackie Kennedy po Renée Zellweger a Karlie Kloss. 
Dcery z druhého manželství se staly také součástí rodinného impéria. Starší Carolinu přizvala v polovině 90. let, aby jí pomohla založit a rozvíjet oddělení parfémů. Jen pár měsíců po jejím nástupu vznikla slavná vůně 212, následovaná dalšími globálními bestsellery CH a Good Girl. Nejmladší Patricia se přidala devět let poté; z módní editorky časopisu Vanity Fair se stala ředitelka speciálních projektů. V roce 2018 Carolina Herrera předala post kreativního ředitele Wesu Gordonovi. 

Angela a Margherita Missoni 

Foto: J. Vespa/WireImage
Margherita & Angela Missoni
Další příklad italského rodinného klanu, který ovládl módní svět. V padesátých letech Ottavio Missoni a jeho Rosita založili vlastní značku specializovanou na úplety. Později do byznysu zapojili všechny své děti, dva syny a dceru Angelu. Ta se v roce 1996 stala kreativní ředitelkou módního impéria, která dnes vedle dámského, pánského a dětského oblečení zahrnuje také kolekce na pláž, nábytek, koberce i nádobí. Slavnými barevnými proužky se tak můžete doslova obklopit na každém kroku.
Když se Angele narodila první dcera Margherita, bylo jasné, že rodina kromě pravnučky získala třetí generaci módních návrhářek. I když se na chvilku zdálo, že sen o pokračování rodinné tradice skončí. Dědička módního impéria se totiž odstěhovala do New Yorku, aby si splnila sen stát se herečkou. „V určitý moment jsem pochopila, že se musím vrátit,“ řekla mi před lety v rozhovoru. Začala navrhovat a od roku 2018 je kreativní ředitelkou řady M Missoni

Laura & Lavinia Biagiotti

Foto: Profimedia.cz
Laura Biagiotti a její dcera Lavinia
Chtěla být archeoložkou, ale nakonec proměnila malé římské krejčovství své matky v celosvětově známou značku. Laura Biagiotti přerušila studia, aby pomohla se zakázkou na uniformy pro Alitalia a u módy už zůstala. Ještě než v roce 1972 ve Florencii ukázala svou první ucelenou kolekci, oblékala řadu hollywoodských hvězd včetně Ingrid Bergman a Bette Davis. V 80. letech rozšířila nabídku o parfémy a pánskou kolekci. Královna kašmíru byla první italskou designérkou, která uspořádala přehlídku v Číně, a to už v roce 1988, kdy byla země vůči světu velmi uzavřená. Se svou jedinou dcerou Lavinií pracovala bok po boku dvě dekády. Ta po smrti matky v roce 2017 převzala vedení celé společnosti, k roli kreativní ředitelky si tak přidala ještě funkci prezidentky a CEO. 

Betsey & Lulu Johnson

Foto: Jason LaVeris/FilmMagic
Lulu Johnson se svou matkou Betsey
Hned po absolvování univerzity odešla Betsey Johnson do New Yorku, kde začala pracovat v časopise Mademoiselle a během jediného roku se stala hlavní návrhářkou butiku Paraphernalia Paula Younga a jednou z nepřehlédnutelných představitelek módního hnutí youthquake a spolu s Nico a Edie Sedgwick undergroundové scény kolem Andyho Warhola. Nejdřív si otevřela vlastní butik Betsey Bunky Nini, pak převzala vládu nad značkou Alley Cat. Hned první kolekce byl obrovský komerční úspěch. Vlastní brand přišel až roku 1978, to už měla čtyřletou dceru Lulu. Kde byla Betsey, byla i Lulu, což platí dodnes.  
Královna zářivých barev a bláznivých show překonala rakovinu prsu i bankrot na jaře 2012, kdy musela ze dne na den zavřít všechny své butiky a propustit většinu zaměstnanců. S pomocí Steva Maddena už půl roku poté slavila 40. let na módní scéně a přeorganizovala strukturu svého byznysu.
Lulu se od malička objevovala na přehlídkách své mámy; ve čtrnácti pracovala v létě jako prodavačka v butiku, v devatenácti začala dělat PR, následovalo vedení showroomu, až se dostala ke stylingu, castingu modelek a navrhování. Betsey minulý měsíc uvedla na trh vlastní autobiografii Betsey: A Memoir

Cynthia Rowley & Kit Clementine Keenan

Foto: Michael Stewart/WireImage
Cynthia Rowley s dcerou Kit Clementine Keenan
Příběh typického amerického snu představuje módní návrhářka a spisovatelka Cynthia Rowley. Po studiích na Art Institute v Chicagu odešla do New Yorku a z peněz od babičky si založila vlastní značku. V roce 1993 dostala od CFDA cenu Perry Ellis Award v kategorii New Fashion Talent a postupně rozšiřovala portfolio o brýle, kabelky, kosmetiku, parfémy i pánskou řadu, kterou však později zrušila. Pro piloty a letušky United Airlines navrhla uniformy. Protože sama intenzivně sportuje, promítá se to i jejích kolekcí stejně jako zájem o ekologii. Z udržitelných materiálů začala navrhovat kolekci oblečení na surf.
Spolu se starší dcerou mají vlastní podcast Ageless. Přestože Kit studuje na USC School of Cinematic Arts v LA, loni uvedla na trh vlastní kolekci mikin a triček pod názvem KIT, na níž spolupracuje s různými umělci. Značku financuje z úspor z modelingu. 

Lolita & Lauren Lempicka

Foto: Foc Kan/WireImage
Lauren Leslie Lempicka s matkou Lolitou
Stejně jako Laura Biagiotti i Lolita Lempicka (vlastním jménem Josiane Maryse Pividal) vyrůstala v rodině švadleny, a tak nebylo pro nikoho překvapením, když si zvolila studium módního designu. Z rodného Bordeaux odešla do Paříže, kde začala její kariéra módní návrhářky. Prosadila se svým nezaměnitelným stylem kombinující vintage a romantické pohádky s typickou francouzskou estetikou. Ovšem největší průlom v její kariéře bylo uvedení prvního parfému, to už její první dcera Elisa Melodie pracovala rok v rodinném podniku a společně navrhovaly módní kolekce. V roce 2003 se připojila i dvojčata Lauren Leslie a Paulina Leonor.