Health & Fitness

Když nastoupí podzimní depka, pomůže světlo

Nálada pod psa, chce se vám brečet, i když vlastně není proč, vstát z postele se zdá být těžší než výstup na Mount Everest bez kyslíkové masky, nechcete nikoho vidět, chuť po sladkém stoupá stejně rychle jako počty nakažených covidem a pořád se vám chce spát. Pokud vám tyto symptomy připadají více než známé, možná zažíváte sezonní afektivní poruchu. Jak vypadá život s touto depresivní nemocí a jakou roli v její léčbě hraje světlo? 
Foto: Kolby Knight
Košile, CHANEL; sukně, CUSHNIE.
Každý podzim. Rok co rok to je stejné. Nálada a energie klesnou do takových hlubin, odkud není vidět světlo na konci tunelu. Nastupuje tzv. podzimní depka, která ale trvá několik měsíců a klidně se objeví kdykoliv během roku, pokud zrovna několik dní nesvítí sluníčko.
Potýkám se s ní, co si pamatuji, a pořád je to stejné. Jakmile se mění roční období, přijde rychle a pokaždé mě překvapí jako silničáře první sníh. Mám pocit, že mi na mozku leží šedý mrak a všechno je v neprostupné mlze. Neurčitý smutek, žádný pocit radosti, ať dělám, co dělám. Prostě se nedostavuje. Nepomáhá ani tanec, komedie, nad kterými mám jindy záchvaty smíchu, procházky, sex, nákupy všeho možného. Nic. Mrak zůstává, pozitivní emoce nepřichází.
Doktoři pro tento stav mají příznačné pojmenování: SAD – seasonal affective disorder nebo-li sezonní afektivní porucha. Není to obyčejný smutek nebo blbá nálada, která za pár hodin nebo dní sama odezní. Tuto nemoc spouští nedostatek denního světla, jak se dny zkracují a slunečního svitu rapidně ubývá, a ve většině dní se nedostaví skoro vůbec, mám pocit, že jediné, co bych opravdu chtěla, je zahrát si na medvěda, zalézt si do temné jeskyně a celé to zaspat. V tom se ostatně SAD liší od klasické deprese. Tu obvykle doprovázejí problémy se spaním a nechuť k jídlu, u sezonní poruchy se vám chce prostě hibernovat. Bohužel se týká velké spousty lidí. Samozřejmě záleží na tom, kde žijete. V Anglii postihuje jednoho ze tří, na tropických ostrovech ji prakticky nenajdete. Ženy jsou k ní náchylnější. 
V našich zeměpisných šířkách obvykle SAD nastoupí v září a odejde dubnu, pokud je lepší (čti slunečný) rok, tak už v březnu.
Ať už jde o mírnější formu špatné zimní nálady, nebo vstupní bránu ke klasické depresi, přichází s celou řadou symptomů od nedostatku energie přes změny chutě k jídlu po pocity smutku bez zjevné příčiny, návaly pláče a bezmoci. O spaní nemluvě. Jak přijde podzim, spala bych přes den, kolem půlnoci bývám naopak probuzená a nemám šanci další dvě hodiny usnout a ráno jsem schopná zaklapnout budík běžně i šestkrát. Někdo se dokáže cpát uhlohydráty a cukrem od rána do večera, další nepotřebuje státem nařízenou karanténu, udělá si ji dobrovolně sám a ještě se vyhýbá telefonu a Zoom callu. K tomu se často objevují úzkosti a ty to celé ještě více ztěžují. U mě to jsou kromě zmiňované nálady pod psa a rozhozeného spánku ještě jistá forma letargie a pěkně ztuhlé svaly. To patřím pořád k těm šťastnějším, protože těžší formy sezonní poruchy mohou doprovázet sebevražedné myšlenky, v tom případě to chce okamžitou pomoc od doktora. 
Foto: Kolby Knight
Top, ALEXANDER WANG.
Foto: Kolby Knight
Top, CHANEL.
Přes půl roku smutku je opravdu hodně dlouhá doba. Rozhozené hormony během každé epizody sezonní afektivní poruchy dávají tělu i hlavě pořádně zabrat. SAD ovlivňuje hladiny melatoninu a serotoninu a tím i denní rytmy. Jelikož se celá porucha točí kolem nedostatku slunečního záření, světlo je také odpovědí, jak se s kolotočem symptomů, nekonečné únavy, blbé nálady, stresu a úzkosti vypořádat.
Foto: Kolby Knight
Košile, CHANEL; sukně, CUSHNIE.

Budiž světlo

Před mnoha lety jsem objevila tzv. světelnou terapii. Její úspěšnost je podle Seasonal Affective Disorder Association až 85 procent. Jde o to, že speciální lampou nebo světelným boxem s velmi jasným světlem ošálíte mozek, který si začne myslet, že je krásný slunečný den a začne se podle toho i chovat. Znovu se spustí produkce hormonu štěstí serotoninu a rozhozené cirkadiánní rytmy se začnou vracet do normálu jako u zdravého člověka. Pozor, nejde o obyčejné světlo. To, že si zapnete designovou lampičku, se nepočítá. Žádná není dost silná, aby simulovala intenzitu slunečního záření, a tím měla vliv na chování buněk. U světelné terapie se používá chladné studené světlo o síle 10 000 luxů, což je dvakrát více než běžné osvětlení. 
Foto: Kolby Knight
Náušnice, CHANEL.
SAD lampy nevyzařují ultrafialové světlo, takže jsou bezpečné pro pleť. A ne, neopálíte se. Ani neprohřívá svaly jako infralampa. Jediné, co se od vás chce, je sednout si 15 až 50 cm od světla půlhodiny denně. Já si svůj panel zapínám dopoledne, rána jsou totiž na terapii světlem nejlepší. Poměrně rychle srovná přirozený rytmus těla. Buď u toho rovnou pracuji, ale světlo pro svou intenzitu je skvělé i při líčení. Nebo taky pro nasvícení fotek, bez něj by nevznikla řada mých postů na Instagramu. Každodenní používání lampy pozitivně ovlivňuje náladu, energii, kvalitu spánku a fungování vůbec. Osobně na ni nedám dopustit, na sezonní poruchu jsem nenašla nic lepší a účinnějšího. Jak ji začnu pravidelně aplikovat, za pár dnů se mi dost uleví a vracím se do svého letního normálu. Nepotřebuju mít po ruce čokoládové tyčinky, brambůrky ani mě neláká junk food. 
Světelná terapie vás dostane zpátky do nálady. Cítím víc energie, nemám potřebu hibernovat ani se dopovat sacharidy a cukrem.
Foto: Kolby Knight
Náušnice, CHANEL.
První dny terapie mě sice z intenzivního světla trochu bolí oči a určitě bych ho nedoporučovala, pokud zrovna máte migrénu, nicméně i to rychle odezní. Navíc světlo stačí používat opravdu jen půl hodinu (ale můžete klidně i hodinu nebo dvě). Některá světla mají menší intenzitu, pak není jejich účinek tak rychlý a musíte před nimi sedět delší dobu. Po několika zkoušení jsem zůstala u klasického panelu od Lanaform se dvěma stupni intenzity světla a pokukuju ještě po stolní lampičce od Lumie. Přeci jen zapadne do interiéru home office lépe než velký panel. Lampy s denním světlem seženete i u jiných značek v různých cenových relacích, jen z osobní zkušenosti doporučuji sáhnout jedině po intenzitě 10 000 luxů. Investice se rozhodně vyplatí. 
Foto: Kolby Knight
Modelka: Sammy (IMG Models NY)
Styling: Taylor Greeley
Make-up a vlasy: Kacie Corbelle  (Ennis INC)