Vogue Supports Local Fashion

Maratony přehlídek a davy módních nadšenců jsou pryč

Česká fashion scéna nabízí smysluplnou prezentaci návrhářů pouze prostřednictvím dvou cyklických platforem: fashion weeku a Designbloku. Dříve ji poskytovaly ještě veletrhy módy Styl a Kabo. Ovšem o jejich existenci ví už jen hrstka lidí. Zamyšlené ohlédnutí za nedávným módním veletrhem Styl v Brně očima Jarmily Krahulcové.
Foto: Czech fashion council
Před krátkým časem proběhly na brněnském výstavišti 62. mezinárodní veletrhy módy a obuvi Styl a Kabo. Jejich vývoj v posledních letech byl pro designéry smutný. Veletrhy se veřejnosti uzavřely. Načas upustily i od prezentací módních návrhářů a úplně přestaly spolupracovat s uměleckými školami.
Po posledním ročníku by se ale mohlo zdát, že u obou veletrhů znovu vzniká snaha dát o své existenci vědět. Organizátoři zařadili účast středních a vyšších odborných škol na přehlídkách a oslovili i tři návrháře k vytvoření svatebních kolekcí. Proč byl ovšem letos celý veletrh zaměřen na svatbu, je ale další, zcela nepochopitelný krok. Specializované svatební prezentace pravidelně zaplavují regionální obchodní centra, tam možná svůj komerční smysl mají. Zařadit ale takové téma na setkání odborníků z módního a textilního průmyslu moc logické není. 
Mediální výstupy o této akci se objevují jen v bulvárních magazínech a webech. Nejsou ani spojeny s prezentací kolekcí návrhářů nebo škol, ale pouze s celebritami, které si tato média oblíbila. Nakolik designérovi přinese kvalitní propagaci fotka např. moderátorky komerční televize v jeho modelu, ale bez zmínky o něm samotném a jeho tvorbě, zůstává další otázkou visící ve vzduchu.
Foto: Czech fashion council

Jak vrátit lesk moravskému Manchesteru

To, v co silně doufám, je návrat odbornosti a designu. Veletrhy od pradávna propojují nabízené služby a zboží s konkrétními nákupčími. Jezdí se na ně za inspirací, za setkáním s lidmi z oboru a hlavně kvůli profitu z obchodního hlediska. Tak tomu před krizí textilního průmyslu a veletržnictví a před ekonomickou krizí bylo i v Brně. 
Možná by stálo za zvážení zapojit do příprav jediného módního veletrhu v Česku profesionály z módy, kteří by byli schopni tuto platformu, tak důležitou pro oděvní segment, pozvednout.
V loňském roce proběhl zajímavý a vstřícný krok od Jihomoravského centra pro mezinárodní mobilitu, které začalo mapovat regionální síť podnikatelů v oděvním designu. U kulatého stolu zazněla otázka, zda by bylo pro návrháře přínosné prezentovat se v rámci prostor výstaviště na tomto odborném veletrhu. Jistě bylo! Propojení s Brnem, provozovatelem veletrhů, by mohlo navrátit dřívější lesk někdejšímu moravskému Manchesteru. 

Na veletrhu ukazovat a prodávat

Fashion week a Designblok jsou poslední roky více centralizované projekty. Regionální design, který existuje ve všech koutech republiky a stojí za vidění, má pramálo prostoru. Veletrh Styl by se mohl stát místem, kde se tito tvůrci dvakrát do roka sejdou, vymění si kontakty, nasdílí zkušenosti a v nejlepším případě uskuteční obchodní kontrakty a své produkty prodají. To je totiž to hlavní, o co tu běží. Veletrh představuje ideální místo pro setkávání všech rovin výrobního procesu od monočlánků (galanterie, textil…) přes švadleny, krejčovské dílny, malé textilní tvůrce až po designéry a módní značky.
Pokud chceme jako stát zaujmout alespoň viditelné místo v tomto byznyse, měli bychom změnit přístup také k prezentaci české módní tvorby. Zaměřit se jak na české klienty, tak na mezinárodní scénu, které jistě dokážeme představit očekávanou kvalitu. Pojďme přestat organizovat jen uzavřené soukromé a monopolní akce, ať už na luxusní úrovni, nebo v regionální party formě. Soustřeďme se především na podporu a prezentaci toho, co by měla široká veřejnost vidět: Perfektní českou módní produkci!