Móda

Bez riskování mě to nebaví. Lukáš Spilka o každoročních výzvách přehlídek WE’RE NEXT

To, co se na počátku zdálo být jako jednodenní studentská show talentů z Česka i Beneluxu, v letošním roce graduje v podobě dvoudenního programu plného prezentací jak začínajících, tak i etablovaných módních tvůrců. Lukáš Spilka, organizátor akce a návrhář v jednom, bilancuje. 
Letos se panel přehlídek poprvé rozšířil o oba víkendové dny. Proč jste se rozhodli pro dvoudenní program? 
Zahrnuli jsme přehlídky profesionálních návrhářů, tedy těch, co se na WE’RE NEXT buď už jednou předvedli nebo nabyli zkušenosti z provozu vlastní oděvní produkce. Jejich přehlídky budou čítat více looků, proto půjdou po sobě ve třech blocích pátek 15. září. Mezi tyto návrháře patří Vojtěch Lopour, absolvent univerzity ArtEZ v nizozemském Arnhemu, Studio 3, kolektiv návrhářů z Technické univerzity v Liberci, UMPRUMu a UJEPu, . V rámci jedné přehlídky se pak představí Jennifer Milleder, která pracuje nejen na vlastní tvorbě, ale žije také prací pro Iris van Herpen, a Marcel Sommer, aktuální Master of Fashion z Královské akademie výtvarných umění v Antverpách. Ten předvede smyslově nabitou pánskou kolekci.
Letos organizuješ WE’RE NEXT už po sedmé. Je něco, co tě každý rok trkne?
Ano, letos organizujeme WE’RE NEXT už posedmé — a jedna věc, která mě každý rok ohromuje, je množství talentů. Máme to štěstí, že přijímáme tolik nadaných jednotlivců, že nám to vždy přeroste přes hlavu, a proto jsme postupně rozšiřovali program na více bloků, letos poprvé i na více dní. Je úžasné sledovat, jak tato událost roste a stává se centrem pro objevování noých talentů u nás, ale i v zahraničí.

A co ti to dává jako designérovi?  
Určitě mi to dodává kuráž a energii. Ale nejsem na tom tak špatně jak profesoři v Antverpách, abych si fotil detaily jednotlivých prací jen proto, abych je mohl v upravené formě později použít. (smích). Je to spíš o odhodlání, které může pozitivně nakopnout každého z nás. Také bych mohl prezentovat vlastní kolekci. Ale nakonec jsem si uvědomil, že bych se na obě věci — organizaci WE’RE NEXT i produkci vlastní kolekce — nedokázal plně soustředit.

Podle jakého klíče si talenty vybíráš? S akcí jsi přitom začínal, když jsi byl sám ještě studentem...
V obou regionech — jak v Česku, tak v Antverpách — máme kontakty, kteří nám s výběrem každý rok pomáhají tak, že nám posílají svá doporučení. A my s těmi lidmi následně jednáme. Ale musím přiznat, že každý rok je ten výběr do poslední chvíle takovým živým organismem. To ale k věci patří, bez napětí a riskování by mě to ani nebavilo. 
Zvažovali jste někdy, že práci mladých tvůrců představíte i skrze re-see, debaty a jiné formy prezenatce?
Nijak zvlášť nad tím nepřemýšlíme, upřednostňujeme formáty, které se nám v minulosti osvědčily. A když se jedná o nové způsoby prezentace, tak ty většinou na povrch vyplouvají nějak samy. Letos budou mít profesionální návrháři v rámci prostor Technologického centra UMPRUM pro návštěvníky připravenou i sekci showroomu.
Když  už vozíte ze zahraničí talenty, zvažovali jste, že byste přivezli i nákupčí a novináře?
Víme, že by o akci takový zájem byl, ale zatím na to nejsou prostředky. A upřímně — v tuhle chvíli by mi udělalo větší radost, kdyby někdo přijel na vlastní náklady, než abychom za peníze partnerů nabízeli VIP víkend v Praze. A stále je tu malinko i rozdíl v přístupu prezentujících. Zatímco studenti z Česka to berou seriózně, protože jim jde o uvedení na tuzemskou scénu, jejich protějšky ze zahraničí vnímají WE’RE NEXT jako cvičnou přehlídku se zábavným programem v Praze.
Máš ambici s akcí vytvořit protiváhu současného Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku?  
Naším hlavním cílem je podpořit mladé designéry, kteří zatím nejsou schopni na mezinárodním týdnu módy organizace vlastní velké show, zato mají talent a vizi změnit dosavadní průmysl, který už dávno potřebuje nádech mládí, bezprostřednosti a odvahy vyjít za hranice norem. Navíc chceme zprostředkovat módní přehlídky jako kulturní zážitek širšímu publiku, nejen malé opakující se skupince fashion fanatiků.
Bez koho by se WE’RE NEXT 2023 nemohl nikdy stát?
Bez mého dvanáctičlenného týmu, nadšených diváků, podpory partnerů, Magistrátu hlavního města Prahy, automobilky DS nebo spolupráce s Czech Design Weekem. A nemohl by existovat ani bez mediální podpory Vogue CS.