Vogue Supports Local Fashion

Linda Procházka chce, aby sklo bylo sexy. A daří se jí to

Seznamte se se značkou Linda Pro, pod níž designérka Linda Procházka vrací sklu život a dělá ho prostě a jednoduše super sexy! Její skleněné kabelky-objekty si zamilovala i Emma Smetana.
Foto: Anna Plesková
Designérka Linda Procházka má aktuálně slušně našlápnuto. Po nominaci na Objev roku v soutěži Czech Grand Design vyhrála cenu EDIDA v kategorii mladý talent. Odborné poroty oborových soutěží zaujaly Lindiny produkty pro výstavu Lightness of Being v galerii Kvalitář a svítidla Moonlight, která vznikla v Hongkongu. Aktuálně se Linda snaží o posun vnímání skla více směrem k fashion tak, aby podle jejích slov bylo „méně na piedestalu, ale více na akcích”. Dávat sklu nový význam a udělat z něj talk of the day se jí jistě povedlo na cenách Anděl, kde se rozhodla to, o čem mluví, předvést v přímém přenosu. Svou novou skleněnou kabelku tam ukázala fotografům a kamerám nejen na sobě, ale vynesla ji také zpěvačka a herečka Emma Smetana.

Jaká byla cesta a motivace tak trošku od produktového designu, který jsi vystudovala, ukročit do módy?

Myslím, že skleněnými kabelkami zase až tak od produktového designu neutíkám, spíš jej posouvám do jiných souvislostí a do jiného prostředí. Šlo mi o to propašovat dílo ze skla i mimo galerie, muzea, sbírky a interiéry na akce, na red carpety, přehlídky, důležité události, jako bylo například předávání cen Anděl, na nichž byly poprvé představeny. Zlomit trošku to nudné vystavování děl ze skla na piedestalu a naopak jej vynést do společnosti a představit sklo v nové, trochu více sexy podobě.

Co svět designu produktů a módy spojuje a v čem jde naopak o rozdílné disciplíny? Co tě tahle cesta zatím naučila?

Největší rozdíl mezi těmito obory vidím jednoznačně v tom, že fashion se mnohem snadněji prezentuje zákazníkovi. Každý potřebuje něco na sebe. V dnešní době vlivem sociálních sítí je poptávka po stále nových kouscích mnohem silnější než kdy dřív. Oblečení můžete půjčovat, lehce customizovat. Snadněji se tak buduje brand a dělá marketing. Fashion do jisté míry zajímá skoro každého.
S produkty je to jiné, prodej je podle mého názoru mnohem těžší v tom smyslu, že například domácnost, do které si dílo kupujete neměníte tak rychle jako styl oblékání, ten může být každý den úplně jiný, podle toho, jak se zrovna vyspíte. Tím chci říct, že nákup produktu je logicky mnohem méně častý než ve fashion.
Co obory spojuje je kreativní proces, v obou případech dílo vypráví nějaký příběh, nese nějakou myšlenku. V oboru případech se snaží autor vytvořit nadčasový kousek. I když fashion musí mnohem více reflektovat nebo nastavovat trendy. U produktového designu je zase mnohem větší důraz kladen na funkčnost. Přesah do fashion vytvořením těchto skleněných kabelek mi prozatím dává mnohem větší svobodu a volnost tvorby. Dílo se může vynést do společnosti a radost z něj může být bezprostředně sdílená s ostatními. Dalo by se to přirovnat k přísloví: Když nemůže hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře.

Sklo má v Čechách dlouhou tradici. Ty jsi například pracovala jako designérka pro prestižní značku Lasvit, která tuto tradici ctí. Kdy v tobě vykrystalizovala myšlenka použít sklo na módní doplněk?

Právě během práce pro firmu Lasvit, když jsem v Londýně ze skla léta navrhovala instalace do celého světa, ve mně touha použít sklo i netradičním způsobem značně sílila. Sklo je fascinující materiál a jeho krása nejvíce vynikne, když jej smíte vzít do ruky, hrát si s ním, zkoumat jeho odlesky a jak reaguje se světlem, protože to je na skle nejkrásnější. Taková věc, jako dotek, je ale u skleněných uměleckých děl téměř tabu. Ve své tvorbě se často snažím takové limity bourat. Prvním takovým příkladem byl například design urny z taveného čediče, kterým se mi v roce 2013 povedlo detabuizovat téma smrti v designu a po představení mé urny se strhla smršť nových návrhů uren a rakví od českých designérů. 

Kabelky tvého nového brandu Linda Pro vnímám na pomezí uměleckého objektu a praktického doplňku. Je podle tebe více tím prvním, nebo druhým?

I když používáme výraz kabelka, jde opravdu spíše o umělecký objekt, který ale funkční stránku také splňuje. Uvnitř je prostor, do kterého se dají vložit menší předměty. Do menší kabelky vložíte například rtěnku nebo klíče od auta, do větší se vejde i telefon. Kabelky jsou vyrobeny z křišťálového skla. Jde o velice prémiový materiál, čemuž odpovídá i jejich cena. Není to kousek, který by si mohl dovolit úplně každý. Spíše než praktický doplněk jsou skleněné kabelky statement kusy pro milovníky*ice umění, designu, fashion a luxusních výrobků obecně.

Přemýšlíš nad experimenty s dalšími netypickými materiály? Francouzská značka Coperni, kterou virálně proslavila právě jednoduchá skleněná kabelka, aktuálně nabízí například kabelku z meteoritu nebo jako 3D tištený discman...

Určitě ano, experimentování je nedílnou součástí kreativní tvorby, je důležité a mně osobně je velice blízké využívat netradiční materiály na nečekaným místech a dosazovat je do nových kontextů. Právě proto, že jsem produktovou designérkou, se nemusím nutně držet jen skla. Ale chvíli u něj s kabelkami určitě ještě zůstanu. Můžete se těšit i na další designy a kombinace skla právě s jinými materiály. 

Co můžeme po kabelkách ze skla čekat od Linda Pro dál – přemýšlíš o rozšíření řady o další skleněné doplňky? Zní mi to jako zábavný experiment nejen vizuální, ale také technologický…

Už na předávání cen Anděl, kde jsem díla poprvé představila, jsem kabelky měla doplněné náhrdelníkem z křišťálového skla ve stejném provedení. Využití skla ve fashion mě hodně baví, určitě bych v něm chtěla i nadále pokračovat. 

Jak dlouho trvalo zhotovení prototypu, bylo to technicky náročné?

Mám veliké štěstí, že jsem na vytváření skleněných kabelek měla možnost spolupracovat s jedním z nejlepších sklářů nejen u nás v Česku, ale i ve světovém měřítku, totiž s Markem Effmertem, který je neuvěřitelně šikovný. Díky jeho letitým zkušenostem se nám podařilo díla vytvořit hned na první pokus, i když podobnou věc dělal vůbec poprvé.

Jaké jsou za kabelkami z křišťálového hutního skla konkrétní inspirace?

Záměrem bylo nechat vyniknout krásu křišťálového skla, jehož duhové odrazy nejlépe vidíme kromě na brusu právě v organické struktuře skla. Chtěla jsem dosáhnout snového, jemného vzhledu, který připomíná zčeřenou vodní hladinu. 

U koho bys ráda svoji kabelku-šperk-umělecké dílo ráda viděla?

Pokaždé, když kabelku uvidím u spokojené zákaznice, budu mít velikou radost a budu za to vděčná. Kdyby ji ale vynesla například Zendaya, tak bych se rozhodně nezlobila (smích).