Sustainability

5 udržitelných značek, které vyrábějí skvělé produkty a chrání přírodu

Dnes, 22. dubna, se na celém světě slaví Den Země, jehož cílem je připomenout každému člověku na této planetě, že přírodní zdroje nejsou neomezené, je třeba si jich vážit a chránit je. Tato otázka je obzvláště aktuální pro ukrajinské designéry, jejichž země bojuje o svou nezávislost, ale také nese obrovské ekologické ztráty. Dnes vám chceme představit pět udržitelných značek z Ukrajiny, které svým malým, ale důležitým dílem přispívají k ochraně zdrojů naší planety.

KSENIASCHNAIDER

Ukrajinská značka Ksenia Schnaider je jedním z hlavních průkopníků udržitelného hnutí mezi značkami v celé východní Evropě. Značka již více než pět let pracuje s vintage denimem, ze kterého vytváří džíny známé po celém světě. Během jedné sezony tým Ksenia Schnaider zrecykluje několik tisíc kilogramů džínoviny, kterou vypere, roztrhá a promění v nové výrobky.

SAPO

SAPO vznikla na podzim 2022. Zaměřuje se na používání vintage materiálů souvisejících s Ukrajinou a její historií. Hvězdou debutové kolekce SAPO se tak staly vlněné a bavlněné deky, které byly v naší zemi populární před čtyřiceti, padesáti lety. Design bund SAPO je zase diktován barvami a potisky těchto dek – jednoduchý a utilitární střih, který neodvádí pozornost od výrazné vizuální složky.

Atelier Handmade

Ukrajinská značka Atelier Handmade, která se specializuje na oblečení pro volný čas, se dlouhodobě rozvíjí udržitelným směrem. V současné době má dvě řady – lněnou a plážovou. V první z nich Anastasia Yershova, návrhářka značky, používá ekologický len pěstovaný na Ukrajině a ručně vyráběný, ve druhé sází na technologický ECONYL, známý také jako regenerovaný nylon. Ten je vyroben z recyklovaných rybářských sítí.

BETTTER

Stylistka Julia Pelipas, jedna z nejstylovějších osobností v celé východní Evropě, vsadila také na šetrnost k životnímu prostředí. V květnu 2020 založila značku BETTTER, která využívá i staré oblečení. „Teprve nyní si konečně začínáme uvědomovat, co kupujeme. Spotřebováváme příliš mnoho a příliš dlouho.“ Suroviny pro BETTTER sbírají „skauti“ po celé Ukrajině od Kyjeva po Ivano-Frankivsk. Estetika značky navazuje na samotnou „pelipaskou“ módu – převažují pánské obleky z pánských obleků, volné košile, úplety.

RDNT

RDNT je značka streetwear, kterou založil známý ukrajinský návrhář Andre Tan v době války. Podle designéra je RDNT značkou o štěstí a svobodě projevu. Pracuje výhradně s udržitelnými recyklovanými materiály, ale vznáší ještě globálnější otázky – o udržitelnosti technologických postupů při tvorbě oblečení. „Mým velkým snem je výroba, která bude fungovat výhradně na solární energii,“ říká Andre Tan. „Je to ambiciózní a nákladný projekt, a ještě před velkou válkou jsme podnikli první kroky k jeho realizaci. Původně jsme plánovali otevřít toto místo na jihu Ukrajiny, kde je mnoho slunečných dní v roce, ale toto území je nyní okupováno. Jakmile však Ukrajina zvítězí, vrátíme se k našim plánům.“