Sustainability

Livia Firth: Nikdy si nemyslete, že váš hlas nemá žádnou váhu

Petra Němcová se stala Sustainability Editor československé Vogue, řadu jejích textů k tématu udržitelnosti a etické módy už najdete na našem webu. Prvenství na této pozici ale drží Livia Firth, která se o stejná témata stará už několik měsíců ve Vogue Arabia. 
Foto: Petra Němcová
Petra Němcová: Žijeme v době, kdy se všichni musíme chovat aktivisticky. Ty jsi pro mě i řadu dalších byla v tomhle směru neskutečnou inspirací. Sama se dokonce označuješ za profesionální agitátorku. Kdy sis poprvé uvědomila, že je pro tebe osobně důležité narušovat zaběhnuté pořádky? 
Livia Firth: Vždycky se mi líbilo působit veřejně, už odmala. A když jsem pak v pětadvaceti poznala Colina a přestěhovala se pak do Londýna, dostala jsem se do kontaktu s řadou nových podnětů a myšlenek, byl totiž do aktivismu taky hodně zapojený. Účastnila jsem se kampaní na podporu organizací jako jsou Reprieve, Oxfam, Amnesty a podobně, ale nejsilnější impuls pro mě byl dokument o organizaci Black Panthers pojmenovaný In Prison My Whole Life, který jsem produkovala – přinutilo mě to začít pochybovat o všem, co jsem znala, a vystupovat hlasitěji. Když se člověk setká s velkými případy zneužívání a vykořisťování a uvědomí si, že většina lidí je vůči nim buď absolutně slepá, anebo jsou jim prostě jedno, něco uvnitř si řekne: „Dobře, tak já vám teď povím, proč by vás to mělo zajímat!“ Co se módy týče, všechno začalo mojí cestou do Bangladéše v roce 2008, kdy jsem se ocitla v továrně vyrábějící fast fashion pro jednu z velkých evropských značek – to, co jsem tam viděla, bylo naprosto šokující a špatné.
Foto: Branislav Simoncik
Podněcuješ lidi okolo sebe, aby byli aktivními občany, a oni skutečně jsou. Proč bychom měli být všichni činní a jakým způsobem může mít naše jednání co největší dopad?
Pojem aktivní občan je v ostrém kontrastu vůči spotřebiteli – dnes nás přitom označují právě spíš za spotřebitele než za občany, zbavují nás moci a přesvědčují nás o tom, že nemůžeme nic změnit, že jsme jen jednotlivci, takže nemá vlastně smysl cokoli dělat. Ale stačí se podívat do historie a uvědomit si, jaký vliv na změny měli jednotlivci – jeden po druhém postupně vytvořili celé zástupy! Naše každodenní chování má vliv, dokonce takový, že skutečně dokážeme změnit svět. Vezmi si například dvě obyčejné věci, které děláme den co den: jíme a oblékáme se. Kdybychom jedli a nosili jen věci vyráběné eticky, vytvořili bychom kruh změny, který by způsobil ohromnou proměnu. Vůči každému člověku v celém dodavatelském řetězci by se chovali s úctou a platili mu důstojnou mzdu, veškerý dopad na životní prostředí by byl pozitivní, vše by na sobě bylo závislé a s tím vědomím bychom ke všemu přistupovali. To je síla!
Jedním z tvých hlavních témat je rozkrývání velkých problémů módního průmyslu, zejména pokud jde o fast fashion nebo neetické zacházení s dělnicemi a dělníky v textilním odvětví. Co by lidé měli vědět a jakým způsobem se mohou lépe rozhodovat?
Fast fashion je poměrně nový obchodní model (podobně jako fast food) postavený na výrobě ohromného množství oblečení v neskutečně rychlém tempu a lacině. Funguje pouze v případě, že využíváte otrockou pracovní sílu a má ohromný dopad na životní prostředí – ve jméno demokratizace módy stále nakupujeme a vyhazujeme oblečení (pro lidé pracující v tomhle odvětví to ale rozhodně žádnou demokracii neznamená). Když jsem byla mladá, fast fashion neexistovala. Člověk si koupil jeden nebo dva kusy oblečení do roka, bylo velmi kvalitní a vydrželo celou věčnost. Když se pak začaly obchody těchto značek objevovat na nákupních třídách, pomaličku v nás vybudovaly závislost na rychlém nakupování, protože zboží bylo v nabídce jen týden, bylo laciné a připadalo nám výhodné… a stala se z toho svého druhu droga. Dneska si kupujeme šaty jen na sobotní večírek nebo je nosíme jenom jednu sezonu (podle statistik vydrží průměrné zboží ženám v šatníku sotva pět týdnů, což je neskutečné). Je tohle normální? A hlavně, je to udržitelné? Otroctví a ničení planety – tohle jsou jejich příčiny.
Uplynulých 12 let jsi jako zakladatelka a ředitelka organizace Eco Age dosáhla řady zásadních změn. Jak se ti daří podněcovat tolik jednotlivců, značek i organizací, aby se přiklonili k udržitelnějšímu a vědomějšímu životu na naší planetě?
Díky! Tým Eco Age je hodně odhodlaný a zapálený. Působíme také v řadě různých dodavatelských řetězců a za ta léta už jsme se toho hodně naučili. Navštívila jsem taky řadu různých zemí, abych se o jednotlivých problémech dozvěděla z první ruky: v Austrálii jsem zkoumala dodavatelský řetězec vlny, v Bangladéši fast fashion, v Botswaně diamanty a v Brazílii kůži, abych zmínila aspoň některé.
Foto: Getty Images
Díky Green Carpet Challenge a Green Carpet Awards, #30Wears a řadě dalších iniciativ se ti podařilo přitáhnout pozornost k tématu udržitelné módy – ještě v roce 2008 o ní přitom prakticky nikdo nemluvil. Co máš s Eco Age v plánu v následujících letech?
Plánujeme toho spoustu, práce je dost a dost! Snažíme se vytvářet projekty, které jsou pro lidi zábavné a krásné, abychom v nich podnítili zvědavost a neodradili je. Problémů existuje takové množství, že si člověk občas připadá zahlcený a tím pádem i bezmocný. Green Carpet Fashion Awards jsou proto ceremoniál podobný Oscarům, abychom dali prostor inovátorům udržitelné módy. Spolupracujeme teď s Camera della Moda Italia na přípravě čtvrtého ročníku – bude to první událost takového druhu na světě, která se bude natáčet a vysílat za pomoci čtyř různých technologií: rozšířené reality, hologramu, digitálního snímání a filmového záznamu. Spouštíme digitální verzi Green Carpet Challenge a také novou online podobu našeho časopisu. Pracujeme na řadě projektů s partnery a klienty, ale ne o všech teď můžu hovořit.
Rok 2020 je v řadě ohledů jiný. Jak budou Green Carpet Fashion Awards vypadat letos? Na co se můžeme těšit?
Chtěli jsme narušit zavedené pořádky, ale také všechny přinutit, aby se zastavili a zamysleli nad tím, v jak neobyčejné době žijeme. Letos to platí více než kdy dříve – svět byl doslova v plamenech (hořelo v Austrálii, Amazonii, Africe, Indonésii a dokonce i v Arktidě) a epidemie Covid-19 rozložila naši neudržitelnou společnost na kusy. Hnutí Black Lives Matter nám připomnělo, že kupředu vede jediná cesta: spravedlnost a rovnost. Ale přes všechny tyhle problémy před sebou máme obří příležitost, která skutečně nabízí možnost zásadní změny. Jelikož se na globální problémy často díváme prizmatem módy, téma letošního ceremoniálu budu „převlékání světa“. Náš každodenní rituál oblékání tím pádem v sobě potenciálně nese možnost změnit tok dějin.
Které značky a návrháře udržitelné módy bychom všichni měli podporovat?
Kde začít – je taková spousta talentovaných lidí počínaje třeba Richardem Malonem, který experimentuje s využitím odpadu jakožto látek, a to včetně recyklovaných lahví nebo rybářských sítí, a který vyhrál letošní International Woolmark Prize za kolekci přírodně barvených a biologicky odbouratelných modelů.
Bethany Williams je britská návrhářka pánské módy, která usiluje o společenské změny tím, že spolupracuje v každé sezoně s novou dobročinnou organizací a zároveň reaguje na různé problémy oděvního průmyslu, od zemědělství po komunikaci.
Dalším úchvatnou návrhářkou pánského oblečení je Bode, první žena-návrhářka, která měla přehlídku na NYFW: Men’s a před časem získala v rámci International Woolmark Prize výroční cenu Karla Lagerfelda.  
Hanifa je soudobá značka ready-to-wear oblečení, která nabíz kolekce ve velikostech 0-20 a pracuje s paletou barev a textu, které odpovídají přirozeným křivkám ženské postavy. V rámci virtuální módní přehlídky, kterou streamovali na Instagram Live, se jejich šaty objevovaly v 3D na černém pozadí, jako by je na sobě měly oblečené neviditelné modelky kráčející po mole a látka je těsně obepíná – bylo to vysoce inovativní a vyvolalo to silnou odezvu.
A chtěla bych zmínit také Ahluwalii Priyu, která pracuje s prvky z obou kultur, kde má kořeny, z indické a nigerijské, s vlivem Londýna a zabývá se vintage a dead stock oblečením, protože využívá různé textilní postupy, aby mu vdechla nový život.
Ekvádorská aktivistka Nina Gualinga dostala při nedávném rozhovoru otázku, co pro ni znamená slovo rozvoj. Podle jejích slov pro ni a její komunitu původních obyvatel Ekvádoru představuje hlavně čisté řeky, zdravou půdu a prosperující společenství. Jak vypadá rozvoj podle tvých představ?
To je skvělá otázka, protože lidé mi často říkají: „Vždyť ale fast fashion v těch chudých zemích poskytuje pracovní příležitosti.“ Z toho šílím, protože to je přesný opak rozvoje. Úplně nový náhled na věc jsem získala po návštěvě Botswany v prosinci loňského roku. Zajímalo mě, jak vypadá dodavatelský řetězec v zemi vyvážející diamanty, a zjistit, co přesně se tam děje. Vyrazilo mi to dech. Zatímco kupříkladu v Bangladéši jsem narazil na zneužívané, vykořisťované a vyděšené ženy, v Botswaně byla spousta silných, sebevědomých a hrdých žen. Natočili jsme tam s Andrewem Morganem (režisérem dokumentu The True Cost) krátký film Fashionscapes: The Diamonds of Botswana, který je k vidění na Amazon Prime a YouTube kanálu Eco Age. Všem ho doporučuji ke zhlédnutí. Byla jsem svědkem skutečně hezké ukázky rozvoje: podnikatelé s diamanty úzce spolupracují s botswanskou vládou a občanská společnost z toho skutečným způsobem těží. Fast fashion by se tam mohla hodně přiučit.
Světové ekonomické fórum volá v návaznosti na pandemii po resetování kapitalismu. Je na pováženou, že některé státy využívají krizi jako příležitost k oslabení ochrany přírody a regulace nebo ke zhoršení společenské nerovnosti. Co bychom měli dělat pro ochranu lidstva a Země?
Nikdy si nemyslete, že váš hlas nemá žádnou váhu! Buďte aktivní, zajímejte se, nechte se pobouřit a protestujte – je pouze na nás, abychom stáli o spravedlivější společnost. A pokud nám to bude jedno, jak lidé tak planeta budou nepředstavitelně trpět.