Sustainability

Rozhovor s Nikolajem Stormem, vítězem Zalando Sustainability Award

Zalando pokračuje v partnerství s kodaňským týdnem módy a udílí v jeho rámci ceny za udržitelnost. Cíl? Vyzdvihnout tvůrce, kteří se zasazují o šetrnější podobu módního průmyslu. Novým vítězem se stal dánský návrhář Nikolaj Storm.
Udržitelnost v módním průmyslu není trendem ani výsadou, je standardem. Určuje výšku laťky, kterou buď přeskočíte, nebo ustrnete v minulosti. A to se úspěchem rozhodně nazvat nedá.
Severské země byly a jsou o krok napřed v mnohém. Šetrný přístup k módě není výjimkou. Stačí se podívat na skandinávskou edici Vogue, jejíž první číslo vyšlo relativně nedávno. Pokud by vás zajímalo, v čem je výjimečná, a jak se o udržitelnější budoucnost zasazuje, doporučuji přečíst si rozhovor s šéfredaktorkou Martinou Bonnier, najdete ho v našem říjnovém vydání.
Dává smysl, že byla Martina součástí poroty během letošního udílení Zalando Sustainability Awards, které proběhlo v rámci kodaňského týdne módy. A dává smysl, že se vítězem stal právě Nikolaj Storm.
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm
Nikolaj vystudoval Královskou dánskou akademii výtvarných umění a jeho stejnojmenná streetwearová značka vyniká svou nenucenou estetikou, v níž se odvážné barvy a střihy mísí s funkčností, ale také svým přístupem. Designér se během produkce snaží eliminovat dopad na životní prostředí. Jeho ateliér je poháněný obnovitelnou energií, vzorky se nedělají z plátna, aby nevznikal odpad, ale šijí se rovnou z látky, takže se následně buď prodávají, anebo darují těm, kdo je potřebují. Látky jsou přitom vysoce kvalitní, mnohdy z deadstocku nebo recyklované, a pocházejí od ekologicky fungujících dodavatelů. Vše, co značka nabízí, vzniká v EU, aby se doprava omezila na nezbytně nutnou, a zároveň si mohl být designér jistý etickým zacházením se zaměstnanci svých výrobců. A dokonce ani odpad z látek, který během vzniku kolekce vzniká, není tak docela odpadem. Putuje dál, na příklad k výrobcům nábytku, kteří z něj dělají výplňový materiál. Nikolaj také nabízí opravy a úpravy onošeného oblečení. Je vůbec třeba pokračovat, nebo už jste si udělali obrázek?
Vedle finanční odměny spočívá vítězství také v možnosti vytvořit se Zalandem exkluzivní kolekci, během jejíhož vzniku bude mít Nikolaj možnost zkoumat inovativní udržitelný způsob tvorby módy ještě o něco podrobněji. Kolekce bude k dostání příští rok.
Jak se ti daří?
Velmi dobře, zastihl jsi mě v dobrou chvíli, protože jsem si už trochu odpočinul. Všechno si po týdnu módy zase sedá, ale bylo to skvělé.
Gratuluji k získání Zalando Sustainability Award!
Díky, jsem z toho, co mě čeká, docela vzrušený.
Na základě jaké myšlenky tvá kolekce vznikala?
Zpravidla vytvářím kolekce tak, aby vyprávěly nějaký příběh, který se odvíjí v mé hlavě, a každá kolekce navazuje na tu předchozí. Tahle začala se vzorem, který jsem původně vytvořil pro jinou společnost, ale ta ho nechtěla. Připadalo mi, že mě vystihuje, a tak jsem si ho nechal, je to ten s pomeranči. Vznikl pár let zpátky, ale připadalo mi, že až teď je ta správná chvíle ho využít. Evokuje mi viktoriánské pití čaje, které jsem se snažil svou kolekcí přivést k životu. Pracoval jsem také s tím, že reprezentuji mladou generaci, takže jsem chtěl přidat trochu barvy, aby to nebylo celé jen bílé – aby kolekce nepřipomínala viktoriánské pití čaje příliš doslova. Inspiroval jsem se přitom berlínským undergroundem a techno scénou.
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Co pro tebe vítězství znamená?
Když jsem se zbylými finalisty představil svou kolekci, pochyboval jsem o tom, že vyhraji. Všichni jsme totiž měli opravdu silné kolekce a každý jsme představili jiný, nový způsob, jak se dá k udržitelnosti přistupovat. Jakmile ale oznámili moje jméno, bylo mi do breku, protože to pro mě opravdu hodně znamená. Jsem malá značka a mít možnost, abych byl takhle vidět a mohl ukázat, čím se o udržitelnost zasazuji, bylo skvělé. Ještě mám před sebou dlouhou cestu, ale přijde mi, že pokud tohle dokážu já, dokážou to i ostatní značky a celý průmysl se může obrátit správným směrem.
Je pravda, že musí designér splnit řadu kritérií týkajících se udržitelnosti, aby vůbec během kodaňského týdne módy mohl svou kolekci představit?
Těch kritérií je okolo třiadvaceti a týkají se nejen kolekce, ale i její prezentace. Udržitelná musí být i show, nemůžeš během ní používat plast nebo vytvářet zbytečný odpad. V případě Zalando Sustainability Awards jsme museli celou kolekci vytvořit z udržitelných materiálů, a třebaže jsem s nimi pracoval už dříve, tohle bylo poprvé, co jsem do toho šel naplno a ukázal, jaké materiály existují a co se s nimi dá dělat. To je další důležitá myšlenka stojící za mou kolekcí – ukázat, že se dá použít opravdu široká škála udržitelných materiálů – a výsledek může být stále zábavný, nikoliv jen vypadat jako něco, co si pod udržitelnou módou představujeme.
Označení „udržitelné“ bývá zbytečně stigmatizované, nemyslíš? Jako by nutně avizovalo nudu.
Vnímám to stejně. Dokonce jsem zpočátku nechtěl udržitelnost své značky příliš komunikovat, protože jsem se bál, aby si lidi nemysleli, že vytvářím lněné věci v zemitých tónech. Ten předsudek bych rád změnil.
Vítězství v soutěži tě jistě zviditelnilo a ještě zviditelní. Jak si sám představuješ úspěch v módě? Přijde mi, že pandemie jeho vnímání změnila. Dříve jako by designéři toužili stát se kreativními řediteli velkých značek a módních domů, dnes jako by spíš usilovali o úspěch vlastních značek, i kdyby to znamenalo zůstat pouze na lokální scéně.
Když jsem začínal, snil jsem o vlastní značce, protože jsem už tehdy měl vlastní, odlišný přístup a nechtěl jsem, aby mě někdo omezoval. Zároveň jsem ale chtěl jako spousta dalších studentů pracovat pro někoho zkušeného, abych se od něj mohl přiučit. Jenže pak se mi naskytla příležitost založit si vlastní značku a já po ní skočil a učím se za chodu, což je možná zábavnější.
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Jaké hodnoty by sis přál, aby tvá značka ztělesňovala?
Pro mě jde o navrácení módy k tomu, čím byla a čím by být měla. Móda by měla být zábavná a dokázat ti posílit sebevědomí, měla by ti dát prostor vyjádřit se. Na druhé straně by měla ukazovat, jak se můžeme zasadit o udržitelnější podobu tohohle průmyslu, protože zabíjíme planetu. S tím musíme něco udělat, než bude příliš pozdě. Opravdu věřím, že když se člověku podaří tyhle dvě podmínky splnit, může být jeho značka úspěšná.
Býváš označován za pánského návrháře, ale vnímáš se tak? Tvá móda působí, že pohlaví příliš nezná.
V tuhle chvíli se tak vnímám, protože když navrhuji kolekci, myslím přitom na mužské tělo. Ale myslím, že se to časem změní. Rád bych dělal i módu, která by byla blíž ženskému tělu. Pro mě oblečení není o genderu, ale o těle. Pokud vidíš něco, co se ti líbí, měl bys mít možnost to nosit.
Obdobně se mluví o tom, jestli potřebujeme sezony. Vytváříš kolekce tak, aby byly sezonní, nebo spíš jedna doplňovala druhou a dávaly společně vzniknout ucelenému šatníku?
Už jen kvůli udržitelnosti si myslím, že by měly vznikat kolekce, které budou fungovat společně. Není lehké dosáhnout toho, aby to tak bylo s každičkým kouskem v kolekci, ale obecně by se měly dát mixovat. Proto chci také dát zákazníkům platformu, na které budou moct sdílet, jak moje oblečení z různých kolekcí nosí, a poskytovat tím dalším lidem inspiraci. To je podle mě udržitelná perspektiva.
Chceš tím ze svých zákazníků vytvořit komunitu?
Ano, myslím, že je opravdu hezké navazovat se svými klienty interakci a mít osobní přístup. Na to se nyní soustředím a doufám, že budu moct brzy dělat větší přehlídky, kam bude moct přijít zkrátka kdokoliv, kdo má o značku zájem.
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Foto: Courtesy of Zalando
Nikolaj Storm Copenhagen, jaro/léto 2022
Pandemie mimo jiné prezentaci módy redefinovala. Ukázala nám, kterým značkám víc sluší digitální prezentace a kterým zase spíš tradiční přehlídka. Jaká je tvoje obhajoba tradiční přehlídky?
Myslím, že je tu místo pro oba způsoby prezentace a záleží na dané kolekci. Musí to dávat smysl, i kdyby to byla kombinace přehlídky a krátkého filmu, jako jsem to nyní měl já.
Mají podle tebe sezony budoucnost?
Nemyslím si, že je v budoucnosti budeme potřebovat. Určitě se to změní. Jsme čím dál globalizovanější a sezony nejsou na každém konci světa stejné, takže nemám problém dávat do zimní kolekce šortky, třebaže žiji v Dánsku. Myslím, že budeme sezonám věnovat méně pozornosti a značky budou upřednostňovat model see-now-buy-now.
Co tě čeká nyní?
Další kolekce, upcyklovaná kolekce, spolupráce se Zalandem… Následujících šest měsíců bude intenzivních, ale vzrušujících.
Čím se bude kolekce pro Zalando lišit od kolekcí, které děláš pod vlastní značkou?
Prozatím je vše otevřené, ale opravdu chci moc vytvořit něco jiného a pozoruhodného a provokativního, aby se lidé nad udržitelností zamysleli a došlo jim, že musí pro pozitivní změnu něco udělat. Chci posunovat hranice.