Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Sustainability

Head of Sustainability: Co obnáší povolání, které v módě potkáváme čím dál častěji?

Martin Váša19. 2. 2021
Představte si, že za vámi přijde dítě a řekne, že až vyroste, nechce být popelářem ani princeznou, ale dohlížet v módní značce na udržitelný chod firmy. Jen si to představte. Sci-fi, nebo prostě zítřek?
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
Foto: Courtesy of Fjällräven
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
Dnes už kultovní outdoorové značce Fjällräven se za posledních jednašedesát let existence povedlo mnohé, například uvést batoh Kånken, který i po více než čtyřiceti letech nosí s oblibou všechny generace. Produkty Fjällräven, známé pro svou vysokou výdrž a snadno rozpoznatelnou estetiku, byste dnes sehnali ve více než 70 zemích světa.
Od března se sortiment rozšiřuje o novou linii Samlaren. Ta je ušitá ze zbytkových materiálů a doslova tak dělá odpad žádoucím. Své slovo při jejím vývoji měla také Christine Dolva Törnberg, jejíž pracovní pozice Head of Sustainability není běžnou, zato čím dál častější, notabene v módním průmyslu.
Když uvažuju nad udržitelností, co mi dává naději, je skutečnost, že před desítkami let jsme to slovo ani nepoužívali a dnes je běžnou součástí našeho repertoáru. Kdyby vám jako malé někdo řekl, že jednoho dne budete mít pracovní titul Head of Sustainability, nejspíš byste ani netušila, co to znamená. Jen pro případ, že by dnes stále někdo váhal, a omluvte prosím obyčejnost mojí otázky, ale co vlastně děláte?
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
Foto: Courtesy of Fjällräven
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
V podstatě by se dalo říct, že mou prací je přijít na to, co můžeme dělat nyní a v budoucnosti, abychom vytvářeli produkty, co vydrží celé generace, a zároveň jsme tím příštím generacím nebrali možnost trávit čas v přírodě.
Abych ale byl byla specifičtější, mou zodpovědností je zajistit, že ti, kdo navrhují naše produkty, vědí, jak na to, aby byly co nejodolnější. Také zajišťuju, že vybíráme látky a komponenty, které mají co nejmenší možný negativní dopad na životní prostředí, a že všechno další, co v rámci našeho podnikání děláme, je v rovnováze s pozitivním dopadem na naše životní prostředí, na komunity, v nichž operujeme, a na lidi, s nimiž pracujeme.
Co je nejobtížnější součástí vaší práce?
Udržitelnost není separátní projekt, jedna složka nebo určitý materiál. Musí se zohledňovat ve všem, co děláme. Je o hledání rovnováhy tam, kde nic není černobílé. Když se na to jde správně, udržitelnost má vliv na všechny součásti produktu a všechny operace společnosti. Takže si umíte představit, že to je vcelku velká výzva, obzvlášť když ne vždy znáte všechna řešení. Při hledání co nejudržitelnější cesty vpřed neustále zkoušíme a chybujeme.
Pro nás je opravdu stěžejní, aby měl výrobek co nejdelší životnost a zdrojů jsme tudíž využívali na maximum. Největší množství uhlíkové stopy nebo dopadu na životní prostředí patří právě výrobě materiálů. Produkt, který je odolný, jsou lidé ochotní nosit dlouho a nemají potřebu nahrazovat ho novým s novou uhlíkovou stopou.
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
Foto: Courtesy of Fjällräven
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
Máte data týkající se životnosti vašich produktů poté, co si je zákazník koupí? Jak dlouho průměrný zákazník nosí například bundu nebo batoh značky Fjällräven?
Kéž bychom taková data měli, ale co nás těší a co nám dodává sebedůvěru, že jsme na správné cestě, jsou všichni ti zákazníci, kteří nás kontaktují, aby nám pověděli o svém starém batohu, bundě jejich babičky nebo oblíbených kalhotách, co už nosí celá desetiletí. Máme krásná kvalitativní data o dlouhodobosti našich produktů, snad o nich budeme mít v budoucnu i data kvantitativní.
Jak jste řekla, udržitelnost je o používání správných materiálů správným způsobem, kolekce Samlaren je toho ostatně skvělým příkladem, ale dotýká se i dalších aktivit firmy, například balení. Jak k němu přistupuje Fjällräven?
Ano, to máte naprostou pravdu, a jak jsem řekla, udržitelnost musí být integrována do všeho, co děláme. Když přijde na balení, zkoumali jsme naše praktiky, abychom optimalizovali a zredukovali množství obalových materiálů. Zatímco spolu hovoříme, jsme uprostřed pilotního zkoušení balení, u něhož jsme některé materiály eliminovali naprosto. Je to docela vzrušující.
Jak dlouho podle vás bude trvat, než se udržitelnost v módě stane jedinou přípustnou cestou? Než pochopíme, že neudržitelné oblečení nám zkrátka škodí, jako nám škodí třeba kouření?
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
Foto: Courtesy of Fjällräven
Capsule kolekce Samlaren z dílny Fjällräven pohledem kreativního ředitele Johana Svenssona
Myslím, že s urgencí klimatické krize bude velmi zřejmé, které průmysly jsou vysoce závislé na fosilních palivech. Celosvětový příklon k Agendě 2030 a Pařížské dohodě zvýší tlak na všechny byznysy, aby reportovaly své emise a progres. Věřím, že to bude během příštího desetiletí, kdy všichni budeme nekompromisní k průmyslu, který se neadaptuje nebo nemění. A to se může týkat opravdu kteréhokoliv, ten módní nevyjímaje.
Mimochodem, pokud by vás zajímalo, jak kolekce Samlaren vznikala, nezmeškejte dubnové vydání Vogue, v němž najdete exkluzivní rozhovor s Henrikem Anderssonem, kreativním ředitelem značky.