Sustainability

Doba plastová: dokáže kosmetický průmysl čelit nové výzvě?

Malá želvička s plastovým brčkem zapíchnutým v nozdrách. Mořský koník držící se vatové tyčinky. Vyplavená velryba s žaludkem plným igelitových tašek. Ze světových oceánů se pomalu ale jistě stává jedno velké smetiště. Které značky bojují za lepší a udržitelnou tvář beauty businessu?
Když uvažujeme nad naší kosmetickou rutinou, většina z nás řeší to, co je uvnitř a vyžaduje co nejčistší složení bez nadbytečných chemických látek. Tento rok se však do popředí a pozornosti všech dostávají samotné obaly kosmetických produktů. Zatímco v módě se o nadbytečné produkci mluví už nějakou dobu, beauty průmysl se začal probouzet teprve nedávno. Konzumenti a beauty fanatici po celém světě svou vášní přispívají ke stále větší uhlíkové stopě, která je pro naši planetu neúnosná. Je sice skvělé, že byla plastová peelingová zrníčka zakázána už minulý rok a že složení kosmetiky je čím dál tím víc přírodnější, ale co se všemi těmi celofány, papírovými krabičkami a plastovými obaly? 
Foto: Imaxtree

Moře nebo skládka

Podle OSN jde hned po znečištěném ovzduší o " největší environmentální planetární krizi naší doby". Ve své poslední studii uvádí, že ve světových oceánech plave na hladině více než 268 000 tun plastů. Takové množství by mohlo 425 krát obmotat zeměkouli podél rovníku. Tím to ale zdaleka nekončí. 
Každý rok se do oceánu dostane více než 8 milionů tun plastů. To je jako kdyby se do moře každou minutu vyklopil plný nákladní vůz plastového odpadu. Plasty tvoří až 80 % veškerého odpadu v mořích. Odborníci  vypočítali, že až 70% plastového odpadu skončí na mořském dně, přičemž každý kus plastu, který byl kdy vyroben, je stále na naší planetě a pouze 9% z nich je v současné době recyklováno. Nejčernější prognózy dokonce předpovídají, že při rychlosti, s jakou vyhazujeme produkty z plastů, bude do roku 2050 v oceánu více plastů než ryb a odhadem 99 % mořských ptáků bude mít v útrobách úlomky plastů. 

Není cesty zpět

Ještě větší problém než tyto větší plastové předměty však představují mikroplasty. Plastové tašky, rybářské sítě a další odpadní obaly, které se dostanou do moře,  se působením slunce narušují a rozpadají na drobné plastové částečky. Jsou příliš malé na to, aby je bylo možné z oceánu vylovit. Mikroplasty se pak s potravou dostávají do těl organismů na spodním konci potravního řetězce, planktonu. Plankton následně slouží jako potrava pro větší ryby a mořské živočichy. Ti tedy také pojídají plasty. A když ryby konzumujeme, jíme je defacto také. Dosáhli jsme snad vrcholu doby plastové?

Změnu odstartují největší "ryby" 

Spolu s tím, že zkrátíte čas, který trávíte ve sprše, můžete také rozříznout plastové tubičky v půlce, abyste z nich dostali opravdu všechen krém a kupovat multifunkční produkty od značek, které mají udržitelnost jako zásadní plán do budoucna. Přestaňme vysávat život z oceánů. Není čas na rozmýšlení. Jednejme nyní!  Kevin Murphy začíná v těchto dnech jako první kosmetická značka společně s organizací Pack Tech recyklovat mořský odpad a přeměňovat ho v ekologické obaly pro své výrobky. "Tato změna je pro budoucnost nás a našeho prostředí - a musí být skutečně udržitelná - vyčistěme naše oceány pro naši planetu a pro budoucí generace," říká zakladatel značky a kadeřník celebrit, Kevin Murphy. Do roku 2019 se firma zavázala, že veškerý obalový materiál bude tvořen výhradně ze 100% plastového odpadu vytaženého z oceánu.
Udržitelnost a ekologická uvědomělost je také základní filozofií řady Source Essentielle od L'Oréal Professionnel. Každý šampon lze doplnit v salonu u šamponového baru až třikrát. Obaly jsou přitom z 90% odbouratelné. Britský Lush je lídrem v otázkách týkajících se životního prostředí už nějakou dobu, ale letos vůbec poprvé představil ucelené portfolio ve kterém je 80%  produktů úplně bez obalu. Je libo "nahý" sprchový gel a šampon? Když už jsou nějaké produkty v plastovém kelímku a spotřebujete jich pět, můžete je přinést do některého z jejich obchodů a dostanete zdarma čerstvou masku. 
Průkopnice zelené krásy Tata Harper balí všechny produkty zásadně do dnes již signaturních recyklovatelných zelených lahviček. Co není ve skle je v plastu vyrobeného z kukuřičné pryskyřice a inkoust na potisk je na bázi netoxického sojového inkoustu. Stejného principu využívá značka Farmacy v jejíž krabičkách také nenajdete žádné zbytečné letáčky. Informace o produktu jsou totiž vytištěné na vnitřní straně krabiček, čímž se eliminuje spotřeba papíru. S řadou Dior Hydra Life byly navrženy šetrnější obaly a všechny nepotřebné elementy odstraněny - letáky, lepenka i celofán. Jestli má tedy nakonec někdo sílu odstartovat nutnou vlnu udržitelnosti, jsou to ty největší značky kosmetického průmyslu.