Vogue Planet

Musíme lidi odměňovat za to, že dělají věci lépe, říká Stella McCartney

„Nedávno jsme viděli celosvětové protesty za ochranu životního prostředí, ale překvapilo mě, jak málo lidí v módním průmyslu tyto fotky sdílelo. Co můžeme udělat, aby se toto téma stalo módní?“ ptá se britská módní návrhářka Stella McCartney a kolegům i zákazníkům nabízí své zkušenosti.
Po odvážném projevu šestnáctileté Grety Thunberg na summitu OSN sílí obavy obavy, zda se změna klimatu bere v módním průmyslu dostatečně vážně. A zanechaly nesmazatelné stopy i na celém měsíci fashion weeků. Mezi návrháře využívající platformu svých kolekcí SS20 k tomu, aby na tento problém upozornili, patří také Maria Grazia Chiuri, která obklopila módní molo 164 původními evropskými stromy, které po výstavě nechala znovu vysadit.
„Víme, že jsme součástí problému. Snažíme se vymyslet, co můžeme v našem podnikání udělat, aby se věci zlepšily," vysvětluje Clare Bergkamp, ředitelka inovací a udržitelnosti Stella McCartney Ltd.
Především jsou to nové technologie a výzkum, které posouvají tuto značku na vyšší úroveň v oblasti udržitelnosti. To jí umožnilo sdílet své zkušenosti také s dalšími lidmi a módními domy. A zahrnuje to i spolupráci s Bolt Threads, biotechnologickou společností se sídlem v San Franciscu, která vyrábí vlákna vytvořená z pavoučích sítí a Mylo, kůži na bázi myceliových hub.
Stella McCartney netvrdí, že zná řešení ekologické krize. Módnímu průmyslu i zákazníkům jen nabízí své poznatky a zkušenosti:

Jak mohou spotřebitelé ovlivnit změnu

„Vzdát se masa není tak těžké. Všichni jsme vyděšení a nechceme se cítit provinile nebo špatně. Ale musíme také pochopit dopad kůže a živočišných lepidel, které se v módním průmyslu používají. Až si příště půjdete koupit tašku nebo boty, zeptejte se sami sebe, jestli to opravdu potřebujete.“

Jak přitáhnout talenty nové generace

„Vyrostla jsem na na ekofarmě a zažila jsem jsem roční období. Moji rodiče byli vegetariáni, byli to průkopníci. Tento pohled na svět jsem převzala do své tvorby. Chci tvořit produkt, který je stále sexy, žádoucí a luxusní, ale není to jen zbytečný odpad. Lidé, kteří chtějí pracovat v módním průmyslu (a za pět nebo patnáct let jich bude ještě více), chtějí pracovat ve firmách, které staví na etických principech. Platí to i pro každé jiné podnikání. Lidé chtějí pracovat na místě, které má dobré morální hodnoty. Každým dnem ve své práci se snažím o lepší praxi v módním průmyslu.“

O porozumění materiálům, ze kterých se vyrábí oblečení

„Snažím se lidi povzbudit, aby více dbali na to, co konzumují. Rayon (forma viskózy) je z buničiny. Jen v tomto roce bylo pokáceno až 150 milionů stromů kvůli viskóze. Je to jeden z nejpoužívanějších materiálů v módním průmyslu. Strávila jsem tři roky svého života hledáním řešení a nyní získáváme veškerou naši viskózovou buničinu z udržitelného lesa ve Švédsku. To je zkušenost, kterou chci do svého oboru přinést. Musíme lidem poskytovat informace, aby mohli nakupovat informovaněji a lépe.“

O podpoře módního průmyslu na cestě k udržitelnosti

„Návrháře je třeba podpořit. Když jsem do Spojených států dovezla jiné než kožené zboží, byla jsem penalizovaná. Zdanění bylo až o 30 procent vyšší, protože výrobky nejsou z kůže. Musíme lidi odměňovat za to, že dělají věci lépe.“