Vogue Planet

Úspěch hrozbám navzdory

Rychle nachází efektivní řešení. V dnešní době je prý tahle vlastnost u hoteliéra nepostradatelná. Obavám z krizí lze totiž čelit jen s odhodláním věci měnit. Petr Nešpůrek, šéf dvou pražských hotelů NH Prague City a NH Collection Prague, má takového odhodlání na rozdávání. Proč je pro něj vedení hotelů někdy podobné fotbalovému utkání? A kde hledá inspiraci?
Potkáváme se předtím, než vyrážím na cestu do Itálie a Dánska. A tak se bavíme o strachu z cestování, který v lidech po pandemii přece jen místy převládá. Ve velkém křesle své kanceláře na pražské Smíchově mě ale přesvědčuje, že není čeho se bát. Vůbec ničeho… Ani války nebo energetické krize; když mluví o schopnosti přizpůsobit se, mám pocit, že takovou míru optimismu a kuráže by měl mít v těžkých časech každý. 

Byl jsem v hotelu NH Prague City naposled v době, kdy se ještě jmenoval úplně jinak, ale kouzlo místa na mě působí stejně i dnes… Cesta lanovkou, to byl v devadesátých letech zážitek! Jak se od těch dob hotel změnil?

Více než se na první pohled z ulice může zdát. Víte, pro každého návštěvníka je ten pocit povědomosti, o kterém mluvíte, důležitý. Cítí se kvůli němu bezpečně, že přijíždí na místo, které důvěrně zná a kde znají jeho, kde se může uvolnit. Proto se energie místa nemění, ani by neměla, neděláte to jen kvůli sobě, ale i kvůli ostatním, co přijdou po vás. Co ale naproti tomu můžete měnit razantně, je struktura podniku uvnitř, především služby a jejich kvalitu. S tím jdeme rapidně dopředu, to je nezpochybnitelné. 

Ale to teď není úplně jednoduché, ne? Najít personál musí být oříšek. Z důvodu covidu se lidé práce v pohostinství prý kvůli nejistotě trochu vyhýbají.  

Ano, o tom se hodně mluví. A je pravda, že mnoho hoteliérů podobný problém řešilo. Četl jsem o personálu, co odcházel do IT firem, nebo do jiných služeb, které mohly fungovat i v době nejtvrdších lockdownů. Ale my jedeme tak, jak jsme jeli i před covidem. Máme hodně rodinnou atmosféru. Já jsem tady deset let, tohle je má jedenáctá sezona. Hodně zaměstnanců je tady víc jak dvacet let, zaměstnanci jsou provázáni, a i v minulosti byla fluktuace velmi nízká. Takže my takový odliv řešit nemuseli. Známe se tady navzájem velmi dobře, slavíme narozeniny skoro všech, máme teambuildingy dvakrát do roka, nejenom managementu, ale i na jednotlivých střediscích. Naši zaměstnanci se k nám těší, co vím.
Foto: Archiv firmy

Jsou změny, které současné krize urychlily?

Ano, především ty, které se týkají zavádění ekologičtějších řešení provozu. Snažíme se být zelenější, a to tempo je daleko rychlejší, než jsme předpokládali. V létě budeme například instalovat takovou menší fotovoltaickou elektrárnu. Bylo nezbytné se rychle přizpůsobit situaci na trhu s energiemi. Když se proto naskytla možnost čerpat solární energii, neváhal jsem.

Kde obecně nacházíte inspiraci při zavádění inovací?

Miluji Thajsko. Takže Thajsko je pro mě inspirací, protože cestovní ruch a hotely v Thajsku jsou, podle mého názoru, na špičce. Bezpochyby to platí v oblasti služeb. A já jsem v Thajsku dvakrát do roka, protože nás shodou okolností před čtyřmi lety koupila thajská společnost Minor Hotel Group, do které spadá luxusní značka Anantata hotels, to je pro mě asi jedna z největších inspirací vůbec. 

Dá se říct, že jste se v Thajsku něco konkrétního naučil?

Individuální přístup k hostovi. Řeknu vám příklad, který by podle mě, kvůli GDPR, v Evropě nikdy nemohl úplně fungovat, ale já se snažím segmenty takového přístupu aspoň trochu adaptovat. V Thajsku jdete na snídani, a oni se vás neptají na číslo pokoje, protože už vás znají jménem, a tak se vás rovnou zeptají, co byste si k té snídani dali.  

Co v NH hotelech nabízíte po gastronomické stránce?

Pořádáme mnoho food eventů a v budoucnosti hodláme ještě přidat. Spolupracujeme s italským šéfkuchařem Gionatou D'Alessim, který v minulosti pracoval pro michelinskou restauraci. Poté si otevřel vlastní restauraci v Toskánsku. Pan D'Alessi s námi dvakrát do roka spolupracuje na speciální gastronomické události, další máme naplánovanou na duben. Jednou za dva roky pořádáme festival s vícero michelinskými šéfkuchaři, protože v rámci naší sítě jich několik působí. Letos ji plánujeme na podzim, bude to poprvé po pandemii.

V Praze jsou velmi populární brunche. Hodláte jejich organizováním rozšířit svou nabídku?

Ano, aktuálně máme brunche v sobotu a zřejmě velmi záhy přibude i neděle. Snažíme se ten koncept vypilovat. Před covidem byl u nás populární i experiment se street food pokrmy, které jsme podávali jako amuse bouche. A protože je street food hodně populární, snažíme se pracovat na jeho originální podobě.

Na co nejvíc dbáte, když cestujete?

Abych toho prožil co nejvíc. Cestování je ostatně jeden velký zážitek. Vždy se snažím, abych cestoval někam, kde to ještě neznám. Protože pokud pořád dokola prožíváte stejné věci, už vás nic neobohacuje. Nevyhledávám jen luxus, to v žádném případě. Můžu jet pod stan, což je výborná dovolená, stejně jako do jednoho z nejluxusnějších hotelů na světe, což je Anantara Golden Triangle v Chiang Rai.

Jaké zážitky NH Prague City nabízíte?  

Snažíme se být co nejvíc inovativní, takže máme různé druhy balíčků, ať už jsou to třeba pikniky v Petřínských zahradách, nebo projížďka kolem Vltavy na elektrokole. Já sám pak nabízím – když je o to zájem – běh s ředitelem po centru města. Snažíme se neposkytovat pouze ubytování a stravování, což je standard, ale vždycky jdeme o kousek dál.

A běháte s hosty často?

Někdy se to naskytne. A někdy si s nimi i zahraji fotbal. Jezdí sem mnoho fotbalových klubů a my se jim tu snažíme poskytnout domácké prostředí.

To musí být výzva zahrát si, coby fanoušek, fotbal s profesionálními hráči.

Víte, fotbal je taky o strategii, podobně jako řízení hotelu. Musíte hledat vhodná řešení, být dynamický a přemýšlet o celkové hře jako o cestě k získání bodů pro svůj tým.