Vogue Planet

World Oceans Day: Beauty produkty, které pomáhají zachránit oceány

Myslíte na to, že tím, co si pouštíte do své koupelny, ovlivňujete stav mořské vody (a ta má na kvalitu vašeho života mnohem větší vliv, než by se mohlo zdát)? Otevřít oči bychom měli všichni, nejen na Světový den oceánů, který připadá na dnešek.
Foto: Pamela Hanson
Eva Herzigová pro Vogue CS, 2019
Kvalita oceánu ovlivňuje všechno a všechny — bez ohledu na to, kde žijete. Bez světového oceánu by zkrátka nebyl na Zemi život. Nebylo by co jíst, pít, dýchat. Jeho stav je proto zcela klíčový pro každého z nás. Světový den oceánů připadá na 8. června a při té příležitosti se nejrůznější iniciativy, fondy i kosmetické značky zapojují do společného dialogu o ochraně a čistotě vod. Téma letošního World Ocean Day zní: 30x30. Co si máte pod tím představit? Hlavní cíl. A tím je zvýšení povědomí a podpory celosvětového hnutí na ochranu alespoň 30 % půdy, vody a oceánů. To vše do roku 2030.
Svým dílem můžete přispět i vy. Jak? Můžete se vydat čistit řeky, finančně podpořit projekty cílené na čistění vod a také změnit své každodenní návyky tím, že budete používat produkty značek, které se touto problematikou intenzivně zabývají a dělají smysluplné kroky k zajištění lepší budoucnosti životního prostředí. 

Mořský plankton, recyklace a kouzlo zelené chemie

Francouzská biochemička Jeannine Marissal si jednoho dne ve své laboratoři všimla účinků termálního planktonu na lidskou pokožku. Použití planktonu si nechala patentovat, a tak vznikla v roce 1952 značka Biotherm založená na kombinaci vědy a přírodních složkách (termální plankton Vitreoscilla filiformis zůstává základem produktů péče o pleť Biotherm dodnes; prodává se pod názvem Life Plankton). 
Účinná složka v současnosti vzniká v laboratořích 100% obnovitelným a 100% biologicky odbouratelným způsobem, za pomoci takzvané zelené chemie je v porovnání s planktonem z divoké přírody výsledná ingredience 400000krát koncentrovanější. V loňském roce značka oznámila výrobu první kosmetické lahvičky, která vzniká z recyklovaného plastu pomocí enzymatické technologie Carbios, a do roku 2025 se zavázala, že bude celých 100 % plastových obalů znovuplnitelných, opakovaně použitelných, recyklovatelných nebo kompostovatelných. Značka také deklarovala, že do roku 2030 zcela přestane používat plasty z fosilních paliv, a naopak všechny použité ingredience budou z udržitelných a dohledatelných zdrojů.
Aby toho nebylo málo, letos brand Biotherm oznámil partnerství s Oceánografickým institutem v Monaku, čímž  své propojení s oceánem ještě víc prohloubil, a také přivedl na trh limitovanou kolekci nejprodávanějších produktů — v obalech z recyklovaného skla a plastu. Digitální umělec Pablo Rochat vyzdobil pleťové sérum Life Plankton Elixir, obnovující pleťový krém Cera Repair Barrier Cream a tělové mléko Lait Corporel neonovými ilustracemi fytoplaktonu, které poskládal na zářivě modré pozadí. „Chceme tím upozornit na zdraví a kondici modrých plic naší planety,“ vysvětluje Gregory Benoit, prezident značky Biotherm.

Modré srdce

O účincích mořského planktonu mluví značka La Mer hodně a dlouho. Všechny její produkty obsahují takzvaný Miracle Brooth, komplex látek, jehož základ tvoří fermentované mořské řasy. Ty se sklízejí ručně v čistých vodách kolem kanadského Vancouveru. Jedna z nejrychleji rostoucích rostlin na světě se přitom fermentuje tři až čtyři měsíce a do nové dávky Miracle Brooth se pokaždé přidává část předchozí. Samozřejmě udržitelným způsobem.
Navíc každý rok značka uvádí na trh limitovanou edici Blue Heart. Ta letos oplývá temně modrou barvou evokující mořské hlubiny a zelené ilustrace se stříbrnými tečkami, které zase odkazují na řasy a kyslík. Iniciativa Blue Heart se věnuje ochraně oceánů zvyšováním povědomí a podporou ochrany mořských stanovišť. Koneckonců, bez moře by nebyly žádné řasy, a už vůbec ne ikonický Crème de la Mer. Značka si proto dala do tří let závazek, že 75 % jejích produktů bude recyklovaných, recyklovatelných, znovunaplnitelných, znovupoužitelných či obnovitelných. 

Plasty z vody ven!

Na adresu ochranných, nebo chcete-li opalovacích, krémů v posledních letech se vynořila lavina informací o jejich vlivu na oceány. Všechny vycházely z malé studie, při které bylo v laboratorních podmínkách použito enormní množství UV filtrů (139miliokrát více, než bylo následně naměřeno na korálových útesech u Panenských ostrovů). Jako mnohem větší problém se proto jeví plasty a obrovská nadprodukce obalů. A protože správná spotřeba ochranných produktů před škodlivým ultrafialovým zářením je velká (jen na obličej a uši musíte nanést čajovou lžičku krému, gelu, nebo lotionu). 
S mořem a vodou souvisí také dlohoudobé aktivity francouzské značky Clarins. Od roku 1999 zakázal Christian Courtin Clarins, prezident dozorčí rady Clarins, dávat do oběhu plastové tašky, a zahájil spolupráci s Plastic Odyssey, první iniciativou v boji proti plastovému znečištění na světě. Plastic Odyssey dodává řešení do zemí s nejhorším znečištěním, aby mohly přeměnit plasty na znovupoužitelný materiál. A teď k samotným produktům... 
Sluneční řada Clarins respektuje životní prostředí svým složením a obaly při plném zachování uživatelsky příjemných textur, vůní i zážitku z jejich používání. V nabídce má mimo jiné suchý olej, nemastné krémy, gely, mist, gel měnící se na olej, transparentní tyčinku a další produkty pro bezpečný pobyt na sluníčku. Jejich koupí podpoříte jedinečnou expedici za záchranu oceánů.

Kdo vůbec vymyslel Světový den oceánů?

Myšlenka se zrodila v roce 1992 na Earth Summit v brazilském Rio de Janiero. Měl to být způsob, jak oslavit světové oceány jako celek a zároveň začít zvyšovat povědomí o zásadním vlivu oceánu na život každého člověka na Zemi, ať už žije kdekoliv. Datum 8. června patří této problematice již od roku 2008, přičemž každý rok se mění téma a motto. Více najdete zde.