Vogue LeadersMagdalena Souček: Přijmout krizi jako výzvu a nebát se jít vpřed
Vogue Leaders25. 5. 2021
Řídit pobočku velké mezinárodní firmy nikdy nebyla snadná disciplína. Vyžaduje velkou míru pracovitosti, schopnosti tvrdé i měkké a značný organizační talent. Nároky na lidi se v krizi zvyšují. Nyní je třeba řídit na dálku tým rozesetý po domácnostech, přeskakovat z jednoho videohovoru na druhý nebo se starat o mentální pohodu zaměstnanců. Nakonec ale stejně dospějete k jedinému – nezbývá nic jiného, než zatnout zuby, akceptovat to, že se nacházíme v krizi a nelekat se žádných výzev.
Doba se neskutečně zrychlila. Mně samotné se stává, že mám dva online meetingy najednou a do toho mi zvoní telefon. Nevím, zda to platí všude, ale u nás v EY se rozhodně pracuje více než před příchodem pandemie. Naši zaměstnanci využívají home office a na přehledu odpracovaných hodin vidíme, že mají pořád co dělat. Obrovským zásahem pro mě je, že pandemie omezila společenský život, který k práci patří. Ať už je to setkávání s kolegy, společné obědy nebo třeba pracovní večírky. Zůstala jenom práce. A tato práce je opravdu náročná. Právě kvůli tomu, že tento sociální kontakt zmizel, byl pro mě uplynulý rok hodně těžký, ale určitě nejen pro mne.
Současná krize dala možnost přibrzdit, nadechnout se a s čistou hlavou se zamyslet, co a kudy dál.
Často dostávám otázku, jaké je to řídit tak velkou společnost v této době. Řídit tým online je obtížné. Komplikuje to i fakt, že tohle slovo znamená v EY pro každého něco jiného. V mém nejbližším okruhu spolupracovníků jsme v tomto poměrně jednotní, ale u širšího kolektivu je to těžší. Tam už potom záleží na vedoucích jednotlivých týmů a na tom, do jaké míry a jak často spolu členové komunikují. A právě komunikace je klíčová. Tím, že jsme přišli o benefit pracovně společenského života, je pro nás nesmírně důležité spolu být ve spojení. Zavedli jsme komunikační meetingy, což jsou online setkání, na kterých můžeme s kolegy probrat vše, co nám leží na srdci. Doposud jsme je měli párkrát do roka a nyní je máme jednou za měsíc. A naplno se při tom ukazuje, jak důležitý je dobře fungující tým. Spolu s ním vytváříme strategii, vědomí, že se na sebe můžeme spolehnout, mi dává klid.
Spolu s nejistotou, kterou přinášejí současné překotné změny, se hodně skloňuje téma duševního zdraví a pohody. Myslíme na to i u nás ve firmě – naše HR s „mental health“ a podobnými tématy dost často pracuje, dělá nejrůznější online setkání, která mají velmi dobrý ohlas a já bych byla ráda, abychom toto téma ještě více rozvíjeli.
Změny se týkají i projektů, jež se k nám v práci dostávají. Bezprostředně po vypuknutí pandemie jsme řešili, jak se k nové situaci postavit, nyní se vše stabilizovalo a rozjelo. Naše klienty zajímá hlavně digitální transformace, což je logické. Digitální svět nabral na obrátkách a tomu se musíme všichni přizpůsobit. Další velkou kategorií je udržitelnost. Ochrana přírody a naší planety je stále více důležitá a lidem na ní záleží. Poptávka firem po strategiích nebo reportingu v oblasti udržitelnosti je velká. Obrovským tématem pro všechny je a do budoucna bude workforce management, což jsou všechny procesy a činnosti, které řídí nebo zlepšují výkonnost a efektivitu pracovníků.
Není na místě se hroutit, ale naopak se snažit krizi akceptovat a nacházet nová řešení a cesty. Pro každého jednotlivce a firmu je to samozřejmě různě těžké. Obzvlášť obtížná je situace třeba pro matky, které musí být doma s dětmi, učit se s nimi a zároveň pracovat. Já osobně mám štěstí v tom, že moje dcera je dospělá, ale své kolegyně v tomto ohledu opravdu obdivuji. A pak jsou zde odvětví, která jsou zasažená různě, někdy i pozitivně. Někoho může pandemie nastartovat a pro jiného je to konečná. Spoustu inspirativních příkladů najdeme v naší soutěži Podnikatel roku. Za všechny jmenujme například Josefa Průšu a jeho nápad na 3D štíty.
Pro spoustu lidí byla pandemie příležitostí uvědomit si, jak cenná je pro ně rodina a volný čas, který s ní mohou strávit. Například náš globální CEO prohlásil, že už nebude tolik cestovat a chce si svoji rodinu užít. I já jsem si v krizi mohla užívat přítomnosti své dcery, která jinak žije v zahraničí. Pracovala totiž z domova a byla zde 3 měsíce. Kromě toho všeho nám současná krize dala možnost přibrzdit, nadechnout se a s čistou hlavou se zamyslet, co a kudy dál. Já osobně jsem si uvědomila, jak moc si vážím svých nejbližších spolupracovníků. Hlavně v první vlně lockdownu pro mě byli obrovskou oporou. Kdyby tady nebyli, tak nemá cenu, abych tady byla já. Máme skvělý tým a děkuji všem za to, jak jsme to společně zvládli a že pro nás žádná výzva nebyla příliš velká.
Magdalena Souček je vedoucí partnerkou společnosti EY v ČR. Původně se chtěla stát pediatričkou, nakonec se vrhla do světa účetnictví, auditu a čísel. Dnes je jednou z nejúspěšnějších žen českého byznysu. Vede českou kancelář EY, vykonává činnost autorizované účetní a je kvalifikovanou statutární auditorkou v ČR. K jejím klientům patří společnosti zejména z odvětví výroby, spotřebního zboží a farmaceutického průmyslu. Za jeden z nejmilejších pracovních úspěchů považuje každoroční soutěž EY Podnikatel roku.