Vogue Leaders

Lenka Helena Koenigsmark: Cukr, káva, limonáda

Tenhle dětský popěvek mne napadl, když jsem přemýšlela nad anglickou frází – dá-li ti život citrony, udělej si limonádu. V posledních třech letech čelíme tolika změnám jako možná žádná generace před námi.
Kdyby nám někdo před pandemií řekl, že budeme nuceni být zavřeni doma, že budeme smět nakupovat jen v určitou dobu, že budeme muset nosit roušky, tak by to všichni považovali za sci-fi – a ejhle, najednou se to stalo. 24. února letošního roku jsme se probudili a doslova za rohem začala válka. Ochromila nás hrůza, existenciální strach z toho, co bude. Začali jsme horečně nakupovat zásoby, sledovat Danu Drábovou na Twitteru a hledat nejbližší protiatomový kryt, abychom nakonec zjistili, že pokud má přijít jaderný útok, tak bude nejlepší si v klidu sednout na terasu, koukat na to z první řady, protože nikdo nakonec nechce přežít takovou katastrofu.
Štěstí nemá s hendikepem nic společného.
Začaly se dít věci, které jsem myslela, že nikdy už znovu nezažiji. Jsem z generace, která trhala v květnu šeříky a poslouchala nonstop o míru, která se s chlebníky plazila v branné výchově zamořeným územím. A uplynulo pár desetiletí a je to zase aktuální. Sotva vše odezní, válka už není tak zajímavá, protože se nakonec všechno okouká, přijde energetická krize. A my se stáváme odborníky na energie (ano, jsme národ trenérů, vakcinologů a teď i energo-specialistů.) A s ní strach z budoucnosti. Zase a opakovaně, plíživě. A strach je špatný rádce.
Sama jsem tuto paralyzující situaci před lety zažila. Po porodu druhého dítěte jsem měla vše krásně naplánované, ale pak jsme s manželem zjistili, že je náš syn těžce postižený. A všechny plány se rozpadly jako domeček z karet. Museli jsme okamžitě řešit existenciální otázky. Co je našemu synovi, kdo pojede do nemocnice, kdo bude vydělávat peníze, kdo se postará o našeho staršího syna. K čemuž se postupujícím časem přidávaly další otázky – bude někdy náš syn chodit, bude někdy mluvit, kdo se o něj postará, až tu nebudeme?
Ale v nouzi nejvyšší jsem si nakonec řekla: nebudu oběť, raději budu bojovat. Protože pokud se člověk nevypořádá s okolnostmi, okolnosti se vypořádají s ním. A tak začala dlouhá cesta. Přes předpovědi lékařů, že náš syn bude ležák a nepohne se, je teď zdatný vozíčkář a já stále věřím, že jednoho dne bude chodit a mluvit.
Dohodli jsme se s manželem, že zůstane doma a já budu chodit do práce, bylo to rozhodnutí, které se nedělalo lehce, ale bylo v daný moment jediné možné. A postupem času jsme všichni získali lehkost bytí. Která tak chybí mnoha lidem, což mi často píší na Instagramu, kde vedu synovi profil
Foto: Jan Přibylský
Lenka Helena Koenigsmark
Na začátku mne všichni odrazovali, že toto není téma pro sociální sítě. A teď nás sleduje přes deset tisíc lidí. Kterým denně ukazuji, že štěstí nemá s hendikepem nic společného. Snažím se bourat předsudky a ničit tabu, protože naše společnost stále ještě není připravena přirozeně přijímat postižené mezi sebe. A tak to beru jako takový úkol pro sebe. Když už máme doma ty citrony, tak z nich spolu naděláme limonádu.
A možná i něco navíc. Loni jsem byla oslovena, zda bych nechtěla kandidovat do Senátu. A já se rozhodla, že to zkusím.  
Je to pro mne dobrodružství, vystoupení z komfortní zóny, ale zároveň ohromná šance dát hlas těm, kteří nejsou slyšet. Pečujícím, handicapovaným, seniorům, všem, kteří jsou znevýhodněni a nemají energii nebo sílu bojovat. Jestli to bude dobrá, nebo špatná zkušenost – to nedokážu zatím říct. Ale vítězstvím je už to, že jsem se na tuto cestu vydala.
Lenka Helena Koenigsmark je česká marketingová manažerka. Posledních osm let pracuje jako marketingová ředitelka hračkářské společnosti Mattel pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Přednáší o tématech diverzity, inkluze a života s postižením. Od roku 2000 se pohybuje v marketingu a od roku 2010 se navíc věnuje PR v oblastech jako bytový design, architektura nebo kosmetika. Od roku 2012 do konce roku 2021 zastávala pozici šéfredaktorky časopisu Czech and Slovak Leaders. Svému těžce postiženému synovi vede na Instagramu blog s názvem @MaxMilion_and_Me, který sleduje více jak 10 tisíc lidí. Letos kandiduje do Senátu na Praze 6 s heslem Aby každý hlas byl slyšet.
Přidejte se k Vogue Leaders na LinkedIn.