Vogue Leaders

Beata Rajská: Dívám se na módu v souvislostech

Kdyby v módním průmyslu existovaly jistoty, jednou z nich by byla právě její tvorba. Beata Rajská tvořit nepřestává. I v nesnadné době nachází inspiraci a v nespravedlivém světě se snaží vytvářet spravedlivou módu. Tu, která jde naproti klientkám, zodpovědně zpracovává zdroje a chová se ohleduplně k těm, kteří ji vytvářejí.
Foto: Vogue Leaders

Právě jste se vrátila z autorské přehlídky v Brně. Na co myslíte bezprostředně po show?

Byla úžasná, plná energie a já jsem velmi spokojená, i když na mě samozřejmě doléhá únava. Takové akce si totiž vždy stoprocentně produkujeme sami, nenajímáme si žádnou agenturu. Jak pro mě, tak pro můj tým je to pocit zadostiučinění. Prostor Nové Zbrojovky a atmosféra skvěle zafungovaly. Show jsem sice sledovala jen na monitorech v zákulisí, ale fotky z runwaye vypadají skvěle. No a hned po přehlídce mě napadají nová řešení a impulzy, které mě přivádějí k dalším výtvorům a kolekcím.

V módě se zkrátka nedá zastavit.

Přesně to mě napadlo v situaci před vyhlášením prvního lockdownu v březnu 2020. Pamatuji si ten den velmi přesně. Vracela jsem s z Indie z Bombay Times Fashion Weeku, kde jsme se prezentovali s českými skláři na exkluzivní přehlídce, a za námi se zavírala letiště. Když jsem dorazila do Prahy, věděla jsem, že nelze přestat pracovat. Ve Žďáru mám dílnu i tým, sice jsem zůstala v Praze, vše jsem organizovala na dálku, ale věděla jsem, že nesmíme ustat. Nenadálá změna nakonec přinesla obrovský impulz. A podle úsloví „kdo se nezastaví, nezamrzne“ běžím dál. Hýbu se, vymýšlím. Vždycky říkám, že dobrého návrháře dělá to, jak reaguje na změny ve společnosti. Dobrý návrhář není jenom dobrý designér, ale i sociolog a psycholog v jednom.

Jaké společenské změny dle vás teď módu ovlivňují?

Je nevyhnutelné sledovat design, ale i sociální pohyb. V současné době bude módu ovlivňovat konflikt na Ukrajině a samozřejmě změny, které nastaly po epidemii ve světě. Souvislosti vždycky odhalí až historie. Například ze zkušenosti víme, že během světových válek se do módy dostala pestrost. A díky tomu, že návrhář sleduje historii a společenské změny, může být o krok napřed. Mladým lidem, studentům, kteří si přijdou pro radu, vždy říkám: Nesledujte jen design, ale i všechny věci kolem.

Jakou výhodu jste získala díky studiu filozofie?

Dívám se na módu víc v souvislostech. Daleko předtím, než v módě rezonovala udržitelnost, jsem pracovala s principem, který počítá s přáním klientek mít skvělý šatník. U nás vznikají modely, které nezůstávají někde ve skladu nebo ve skříni. Nikdy jsem nechtěla šít oblečení jen pro molo nebo „jen tak“ do butiku. Nedávalo mi to smysl. Navíc pracuji s tak exkluzivními materiály, že to ani není možné. Bereme je často od dodavatelů ve Švýcarsku, se kterými pracují třeba i návrháři studia Balenciaga, nebo od české dodavatelky, která mi vybírá výjimečné látky. Můžete je recyklovat a to je důležité. Během pandemie jsme vytvořili i sportovnější casual řadu, ale také pouze v omezeném množství. Nebudu našívat zásoby na sklad. Ale chtěli jsme klientkám nabídnout alternativu k business oblečení, když na home office potřebovaly něco pohodlnějšího.