Vogue Leaders

Aleksandra Szol o budoucnost módního průmyslu

Ředitelka e‐commerce platformy MODIVO odkrývá budoucnost módního průmyslu i ideálního pracovního prostředí.

Jaká byla vaše profesní cesta do čela e‐commerce platformy Modivo?

První zkušenosti jsem sbírala v polské pobočce Google, odkud jsem pokračovala do vedoucí pozice rozsáhlé skupiny firem v oblasti online nakupování. Nějaký čas jsem strávila v Londýně, působila jako mentor pro Polský rozvojový fond a v roce 2019 začala stavět internetový obchod s prémiovou módou Moliera2. Od února letošního roku se starám o rozvoj platformy Modivo, takže je to pro mě stále čerstvá role.

Co obnáší vaše pracovní náplň?

Dá se říct, že jde o čtyři funkce – jsem výkonná manažerka, ředitelka e‐commerce, vedoucí marketingu i art directorka. V praxi to znamená, že se starám o definici i plnění naší strategie, každodenní chod firmy, ale hlavně o to, aby byli spojeni naši zaměstnanci a management. Udávám sice vizi a směr, ale o plnění cílů se stará celý tým.

Vaše firmy patří mezi rychle rostoucí hráče, jak velký tým aktuálně vedete?

Za celou skupinu zaměstnáváme zhruba dva tisíce šest set lidí, působíme ve třinácti zemích a chystáme se expandovat na další čtyři trhy. Můj nejbližší e‐commerce tým však tvoří okolo sto sedmdesáti lidí.

Ukočírovat takto velkou skupinu rozhodně není snadné, na jakých principech spolupráci stavíte?

Foto: Lukáš Dvořák
Slova, která mě přirozeně napadají, jsou vzájemný respekt, osobní odpovědnost a otevřenost. Do svých týmů si vybírám pracovité a sebevědomé talenty, přičemž důležité pro mě nejsou jen znalosti jako takové, ale ochota a chuť učit se. Pozice obsazujeme s ohledem na profesní zkušenosti, ale také takzvané jemné dovednosti. Talentům se snažíme poskytnout bezpečné prostředí, kde mohou být sami sebou, bez použití obranných mechanismů, díky čemuž se mohou plně soustředit na vlastní i firemní rozvoj. Nerozdávám úkoly, každý zná své cíle a zodpovědnosti a mým cílem je poskytnout ty nejlepší podmínky. Věřím, že jedině v prostředí, kde panuje vzájemná důvěra a naprostá transparentnost, může růst víra ve společnou vizi i tolik potřebný zápal přinášející nejlepší výsledky. Zároveň je dobré uvědomit si, že jde o byznys. Výsledky proto neměříme na základě emocí a pocitů, ale spravedlivě pomocí čísel.

Jak přistupujete k mentoringu a předávání zkušeností mezi juniorními a seniorními pozicemi?

V mém týmu se učíme jeden od druhého, komunikujeme otevřeně a pozitivně. Zcela zásadní však je, aby měl každý člen pocit, že může reálně zasahovat do chodu firmy a dokáže něco změnit. Jedině tak pochopí, že jeho práce dává smysl, a může se identifikovat se společnou vizí.

Je pro vás důležité udržovat si osobní kontakt napříč zaměstnaneckou strukturou?

Dívám se na to tak, že firma je jako živý organismus, ve kterém fungují oddělení jakožto jednotlivé orgány. Aby vše fungovalo tak, jak má, všechny články spolu musí dokonale komunikovat.

Co děláte pro svůj osobní růst?

Vědomosti nasávám, kde to jen jde, snažím se být neustále v obraze. Moje práce je můj životní styl a jsem jí naprosto oddaná. Mou velkou výhodou v pozici manažerky je má paměť a schopnost rychle se učit. Navíc miluji čísla – pamatuji si obraty z minulého roku, snadno si něco přepočítám nebo porovnám v hlavě, což se často hodí. Vůbec největší inspirací jsou pro mě však lidé. Ráda je sleduji, povídám s nimi a snažím se pochopit jejich niternou motivaci.

Podle výroční zprávy Nature Reviews Earth & Environment za rok 2020 je módní průmysl zodpovědný za 10 % emisí oxidu uhličitého a je druhým největším spotřebovatelem vody. Co děláte pro to, aby byla vaše firma ohleduplnější k životnímu prostředí?

To je pro nás zcela zásadní téma. Využíváme nejrůznějších iniciativ zodpovědných e‐commerce platforem, pečlivě si vybíráme své dodavatele, optimalizujeme logistické procesy, otvíráme více skladovacích zařízení tak, aby zboží nemuselo putovat z velkých dálek, rozšiřujeme portfolio o environmentálně zodpovědné značky i lokální designéry. V současnosti pracujeme na programu sadby stromů nebo péče o včely.

Co pro vás osobně znamená udržitelnost?

Z pohledu mé agendy je zcela zásadní snížení vratek a zbytečných objednávek, čehož chceme dosáhnout pomocí detailnějších produktových informací, kvalitnějšího popisu velikostí či implementace videí. Další důležitou oblastí, které se věnuji, je logistika a materiály používané při přepravě. V oblasti módy a životního stylu vidím jako nejsnazší cestu investovat do kvalitních produktů s dlouhým životním cyklem a schopnost míchat staré s novým.

Před nedávnem jste v nákupním centru Nový Smíchov otevřeli inovativní obchod, který kombinuje virtuální nakupování s fyzickými zážitky, jak tento koncept funguje?

Obchod se nepodobá dosud známým obchodům s oblečením, je to místo, kde se moderní technologie setkávají s módou. Phygital prodejna má místo figurín a štendrů velkoformátové displeje s aktuální nabídkou či tablety, na nichž si zákazníci mohou vyhledat a objednat zboží podle svých potřeb. K dispozici je deset interaktivních zkušebních kabinek, kam jsou do tří minut od objednání doručeny vybrané produkty ze skladu situovaného přímo v obchodě. Oblečení objednané k vyzkoušení se nachází ve speciálně konstruované skříni, která je spojená se skladem. Díky tomuto je možno již během zkoušení vybraných položek objednat prostřednictvím tabletu daný produkt v jiné velikosti nebo barvě. 

Aktuální číslo + Vogue Leaders 12/21

149 Kč / 5.99 €
První vydání Vogue Leaders vychází společně s prosincovým číslem Vogue CS za cenu 149 Kč.

Koupit: