Vogue LeadersEva Herzigová & Hana Vopravilová: O českém talentu, který nemá hranice
Natálie Debnárová12. 6. 2025
Na letošním Vogue Summit se potkaly dvě výrazné osobnosti české kultury. Supermodelka a editor-in-large Vogue Czechoslovakia Eva Herzigová a sklářská designérka nové generace Hana Vopravilová. V otevřeném a překvapivě osobním rozhovoru vedeném šéfredaktorkou Danicou Kovářovou mluvily o původu, udržitelnosti i cestě, která nevede vždy přímo, ale rozhodně stojí za to.
Foto: Matyáš Matlach
Hana Vopravilová a Eva Herzigová
Eva Herzigová bezpochyby patří k nejvýraznějším osobnostem české módní historie a zároveň k těm, které se aktivně snaží otevírat dveře nové generaci. Jako modelka se stala tváří největších světových značek od Chanelu po Dolce & Gabbana a stála před objektivem legend, jako byli Peter Lindbergh nebo Helmut Newton. Dnes je mimo jiné editor-at-large Vogue Czechoslovakia a trojnásobná matka.
Hana Vopravilová je naproti tomu čerstvým talentem, sklářská designérka, jejíž práce s materiálem osciluje mezi uměním a výzkumem toho, jak umění vzniká. Na loňských Czech Grand Design byla nominována na titul Objev roku, letos vystavovala v prestižní galerii Rossana Orlandi během milánského týdne designu. Přestože obě ženy dělí věk i profese, jejich rozhovor ukázal, že mají víc společného, než by se mohlo zdát, počínaje původem v severních Čechách až po osobní vztah k práci, která má hlubší smysl než jen vizuální efekt.
V jednom z panelů na
Vogue Summit 2025 se šéfredaktorkou Vogue Czechoslovakia Danicou Kovářovou obě ženy mluvily o tom, jak je formovalo Mostecko, o tom, co znamená úspěch v zahraničí, a také o tom, proč je důležité si zachovat autenticitu. „Já si sama šila, pletla,“ vzpomíná Eva na dobu, kdy česká móda v 90. letech prakticky neexistovala. „Netušila jsem, že se modelingem dá vydělat, brala jsem jej zprvu jako koníček. Více mě fascinovala a dodnes fascinuje fotografie.“
Je důležité si umět sám něco uvařit, zasadit, vytvářet..."
Hana zase přiznává, že modeling dnes využívá pragmaticky, pomáhá jí financovat vlastní designérské projekty. Obě se ale shodly na tom, že práce musí mít hloubku: „Krása bez emocí je prázdná,“ říká Hana. Eva na ni navázala myšlenkou, že návrat k ruční práci a fyzickému úsilí je v dnešní digitální době klíčový. „Všichni se spoléháme na služby, ale práce nás šlechtí. Je důležité si sám něco uvařit, zasadit, prostě něco vytvářet."
Foto: Matyáš Matlach
Hana Vopravilová a Eva Herzigová
Jedním z nejsilnějších momentů rozhovoru byla debata o udržitelnosti a odpovědnosti. „Kolik černých svetrů proboha ještě potřebujeme?“ ptala se kdysi v rozhovoru Eva Herzigová. Hana na téma navázala vysvětlením, jak pracuje se zbytkovým materiálem a že její tvorba je často způsobem, jak zpřístupnit samotný proces divákovi. A protože jsme byli na Vogue Summit, mluvilo se zde i o technologiích. O avataru, který Eva zkusila jako nový způsob komunikace s mladou generací, i o tom, jestli má umělá inteligence místo v tradičním řemesle. Hana uznává její potenciál, ale zdůrazňuje: „Sklo je o lidském kontaktu. Řemeslo je o naladění se řemeslníka s designérem.“
Češi drží při sobě a v zahraničí si pomáhají, vídají se a podporují."
Závěr patřil komunitě. Obě ženy mluvily o síle českého původu v zahraničí a o tom, jak důležité je propojovat se i mimo domov. „Češi drží při sobě,“ říká Eva. „Vždy, když někoho potkám, je tam snaha se spojit, podpořit se, vídat se.“ Hana potvrzuje, že sdílení zkušeností se vyplácí: „V Miláně jsem si uvědomila, že na to nejsme sami a že když potkáte v zahraničí člověka ze stejného oboru, pomáháte si.“