Vogue Leaders

Annabelle Baker: Upřednostňujeme technologie, které lidskou zkušenost spíše doplňují, než nahrazují

Digitální sítě jsou předmětem mnoha kontroverzí. Na jedné straně propojují svět, na straně druhé vyvolávají nezdravé závislosti a úzkosti. O tom, že by se měly vrátit ke své původní podstatě a také fungovat na jasně definovaných zásadách postavených na digitální etice, hovoří marketingová ředitelka společnosti Lush, tedy značky, která v roce 2021 ty největší sociální sítě definitivně opustila.
Foto: courtesy of LUSH

Ovlivnilo toto rozhodnutí v době, kdy se stále více zaměřujeme na digitální svět, vaše prodeje? 

„Opustili jsme platformy Meta a TikTok, ale experimentujeme s dalšími webovými technologiemi a platformami. Přejeme si znovu získat takový pocit komunity v online prostoru, jaký byl v dobách, kdy sociální média byla skutečně sociální a kdy naše komunita Lush byla organická. Tedy ještě předtím, než algoritmy převzaly přímé spojení mezi Lush a uživateli. Naše komunita v minulém roce vytvořila třeba mnoho virálních reakcí, včetně těch na filmy Super Mario Bros, Stranger Things, SpongeBob nebo Barbie. Když uděláte něco cool, co nadchne, budou to lidé organicky sdílet, a to je autentičtější. Takže to je teď naše práce – vytvářet takové produkty a zážitky, které chce naše komunita sdílet. 
Naše komunita byla vždy organická.
Například ve Velké Británii při příležitosti uvedení Lush x Stranger Things měla značka při zveřejnění ukázky tweet, který vyvolal nejvíc reakcí od založení účtu v roce 2009. Budujeme také komunitu na decentralizované platformě Discord se záměrem navázat více konverzační interakce se zákazníky. Také máme například úžasnou komunitu na Redditu, která patří mezi 5 % nejlepších, a provozují ji přímo uživatelé, nikoli my. Komunita Lush byla vždy organická."

V České republice byla v loňském roce poprvé zveřejněna zpráva o digitálních závislostech (zatímco ve světě se o nich mluví již delší dobu), která potvrzuje, že sociální média jsou návyková a přinášejí velká rizika, včetně zdravotních. Je to také důvod, proč Lush opustil největší sociální sítě?

„Ano, je to jeden z důvodů, proč jsme opustili Meta a TikTok. Obávali jsme se jejich potenciálně negativního dopadu zejména na mladé lidi. Nemohli jsme s čistým svědomím tyto platformy dál používat."

Nedávno jste představili studii Digital Engagement: A Social Future. Co od ní očekáváte? 

„Jedním z našich cílů je zanechat svět v lepším stavu, než jsme ho našli. Potřebujeme posunout diskuzi od toho, co nemůžeme dělat, k tomu, co můžeme. Proto jsme si nechali vypracovat tuto zprávu a proto jsou její výsledky otevřené a dostupné všem. Ve zprávě jsme předložili manifest pěti zásad, kolem kterých se může tato budoucnost rozvíjet a jaká podle nás bude: Sustainable, Open-source, Community owned, Iterative, Accessible, Life-affirming (udržitelná, s otevřenými a transparentními zdroji informací, podporující komunitní vlastnictví, průchozí, přístupná a podporující život). Byli bychom rádi, kdyby každý, kdo má nějakou platformu, ať už zavedenou, nebo vytváří novou, použil tyto zásady, aby se sociální média vrátila k tomu, co původně slibovala – ke spojení, svobodnému vyjádřování a komunitě."

Podporujete etická data, etický hardware a open-source technologie. Co to přesně znamená? Máte v úmyslu inspirovat také ostatní?

„Doufáme, že ano. Nedávno jsme dokončili náš dokument Digital Open Policy, který obsahuje doporučení, jak bychom chtěli a nechtěli využívat technologie vyrobené takzvanou velkou technologickou pětkou. A také jak se chceme aktivně chovat v digitálním ekosystému, či naopak definovat zvyky, od kterých se chceme odklonit. V rámci této politiky se do hloubky věnuje všem lidským a environmentálním aspektům, stejně jako ochraně dat, sdílenému vlastnictví a spolupráci."
Foto: courtesy of LUSH
Annabelle Baker

Jak vnímáte vývoj umělé inteligence? Je to lék a odpověď na obavy, nebo zdroj dalších ohrožení?

„Potenciál umělé inteligence v rámci digitálního ekosystému je podle nás obrovský a vzrušující. Chceme, aby se každý cítil oprávněn se touto příležitostí bavit a zároveň měl na paměti hlediska stanovená v našich zásadách digitální otevřenosti. Budeme využívat možnosti umělé inteligence ke zlepšení našich obchodních operací a zákaznických zkušeností. Abychom zajistili odpovědné a etické využívání AI, vypracovali jsme zásady a pokyny, jak s ní pracovat. Důležitá je pro nás digitální etika, například princip, že člověk stojí na prvním místě. To znamená, že budeme upřednostňovat technologie, které lidskou zkušenost spíše doplňují, než nahrazují; ať už se jedná o zákazníka, nebo zaměstnance." 

Když opustím sociální sítě, budu mít stále dostatek relevantních informací a budu vyrovnanější? Je to recept pro každého?

„Záleží na tom, co považujete za relevantní. Tyto platformy mohou být zdrojem spojení s přáteli po celém světě, mohou být zábavné, mohou být také temné a destruktivní a můžete ztratit hodiny času každý den jejich nekonečným procházením. Volba je na vás a na tom, co je pro vás to pravé. Je to stejné, jako kdyby vám někdo řekl, abyste se vzdali něčeho stejně návykového – musíte být odhodlaní a chtít se změnit."
Foto: LUSH
Foto: LUSH
Foto: LUSH