Vogue Leaders

Stephany Sensi: Proutěné doplňky udržují tradiční ekvádorské řemeslo

Před třinácti lety si všimla, že technika pletení proutěných výrobků, která je pro Ekvádor typická, pomalu mizí. Rozhodla se vrátit z Itálie, kde studovala, a založila Sensi Studio. Dnes se z této značky s doplňky, jakými jsou ručně tkané kabelky, panamské klobouky a vyšívané šaty, stal oblíbený lifestylový must-have brand.
„Když jsem se přestěhovala zpět do svého rodného města v Ekvádoru, zamilovala jsem se do panamských klobouků,“ říká Stephany Sensi, návrhářka a zakladatelka Sensi Studio. „Způsob, jakým jsou vyrobeny, čas a talent, které jsou k jejich výrobě zapotřebí, to vše ve mně vyvolalo silný pocit, že kolem nich dokážu vybudovat něco speciálního a vytvořit skvělou řemeslnou značku s módním přístupem a estetikou. Něco, co by reprezentovalo krásu luxusních řemeslných výrobků a můj styl i kreativitu.“
Foto: Andres Franco (Courtesy of Sensi Studio)
Foto: Andres Franco (Courtesy of Sensi Studio)
Jsem velmi šťastná, že mohu poskytnout práci tolika ženám v domorodých komunitách po celém andském regionu.
A přesně to se jí povedlo. Po studiích módního návrhářství na Institutu Marangoni v Miláně se rozhodla zaměřit na originální tkalcovské řemeslo z Ekvádoru s použitím především slámy toquilla z lokálně pěstovaných palem. V roce 2010 uvedla na trh vlastní značku, která brzy nabízela nejen klobouky, ale i kabelky a ready-to-wear. „Vždycky jsem měla podnikatelského ducha. Věděla jsem, že jednou budu muset udělat něco svého,“ říká. Po dvanácti letech od založení značky oceňuje možnost přispět k udržení řemesla ze své země a spolupráci s místními umělci. „Jsem velmi šťastná, že mohu poskytnout práci tolika ženám v domorodých komunitách po celém andském regionu.“
Foto: Andres Franco (Courtesy of Sensi Studio)
Foto: Andres Franco (Courtesy of Sensi Studio)
Foto: Andres Franco (Courtesy of Sensi Studio)
Tradiční tkaní ekvádorských slaměných klobouků z toquilly bylo dokonce zapsáno na seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. „Je to kloboučnické řemeslo z předkolumbovské éry, které se dědí z generace na generaci,“ dodává Sensi. „V dnešní moderní době je to celkem vzácné, protože mnoho domorodých lidí migrovalo a stále odchází. Zůstává jen hrstka zručných řemeslníků, kteří stále pokračují v tomto úžasném řemesle.“ 
Foto: Andres Franco (Courtesy of Sensi Studio)
Z těchto zručných řemeslníků je většina matek, které nemohou chodit do práce, a tak se designérka rozhodla vytvořit hybridní pracovní prostor, ve kterém mohou všechny zůstat doma. Většinu kabelek vyrábějí maminky ručně doma a díky špičkové organizaci to funguje úžasně, říká Sensi. „Umělecké komunity si organizují výrobu velmi dobře. Každá žena si domů odnese slámu a technické detaily stylu, který má vytvořit, pak může tkát z domova, a přitom se věnovat svému osobnímu životu a dětem,“ vysvětluje Sensi. „Díky spolupráci s námi má mnoho žen svobodu organizovat si svůj čas a mít finanční příjem.“
Uznává, že založit módní značku nebylo jednoduché. „Je to výzva, ale stojí to za to,“ říká. Stephany Sensi navrhuje svou kolekci ve spolupráci se Santiagem Moraytem, který je kreativním ředitelem v Miláně. „Rozhodneme se pro koncept a prozkoumáme ho. Poté navrhuji každou kolekci společně s řemeslníky a pokračujeme ve vývoji produktu.“
Myslím si, že nyní je výroba udržitelných produktů důležitější než kdy jindy.
Foto: Andres Franco (Courtesy of Sensi Studio)
„Myslím si, že nyní je výroba udržitelných produktů důležitější než kdy jindy,“ říká Sensi. A jestli se bála založit udržitelnou módní značku ve světě, který je módou a oblečením doslova přeplněný? „Při rozhodování je vždy trochu pochyb o tom, jakým směrem se vydat a co bude z dlouhodobého hlediska lepší. Já se ale řídím svým instinktem a doufám v to nejlepší,“ odpovídá. „Overthinking se podle mého názoru nemusí vždy vyplatit.“
Přidejte se k Vogue Leaders na LinkedIn.