Vogue Leaders

Blogerky s vizí: jak se zrodila nová skandinávská módní hvězda

V roce 2020 dvě mladé blogerky a autorky jednoho z prvních finských lifestylových podcastů spojily své síly a založily svou vlastní módní značku pletenin. Jak se jim povedlo stát se jednou z nejoblíbenějších skandinávských značek Instagramu? 
Foto: Almada label
Zakladatelky Almada label Linda Juhola a Alexa Dagmar
Alexa Dagmar a Linda Juhola svou značku Almada label založily v Helsinkách poté, co strávily dekádu v odvětví digitálního marketingu. „Toužily jsme vytvořit něco zcela vlastního, co by nám umožnilo tvůrčí svobodu a dohled nad celým procesem od výroby po branding,” říkají. „Nebyla to snadná cesta. Trvalo nám to dva roky a byly chvíle, kdy jsme se ocitly na pokraji rezignace.”

Jak se móda dostala do vašeho života?

Láska k módě je v nás zakořeněná už od našich raných let. Obě jsme jsme pracovaly v různých buticích během středoškolského studia. Následně jsme pilovaly své dovednosti prostřednictvím stáží v časopisech a fotoateliérech. S nástupem éry blogů jsme se obě vydaly do digitální sféry a spustily vlastní módní blogy. I když to není úplně tradiční cesta, tak to byla právě láska k módě a designu, která nás dovedla tam, kde teď jsme. 

Jak jste se tedy staly influencerkami?

Začaly jsme jako blogerky ve Finsku dávno předtím, než pojem influencer vůbec existoval. V roce 2009 Linda spustila svůj blog P. S. I Love Fashion a v roce 2011 založila Alexa svůj blog Alexa Dagmar. Během příštího desetiletí jsme pokračovaly v udržování našich jednotlivých blogů. Kromě toho jsme se pustily do světa podcastingu s naší vlastní show nazvanou Nonsense, která běžela každý týden po dobu více než pěti let. Nonsense byl jedním z vůbec prvních finských lifestylových podcastů a k dnešnímu dni už nashromáždil 10 milionů přehrání.

Kdy vás napadlo založit si vlastní módní značku?

Obě jsme v odvětví digitálního marketingu strávily přes deset let a pracovaly pro různé značky, přitom jsme v sobě obě cítily podnikatelský impuls. Realizace trvala dva roky a nastaly i chvíle, kdy jsme to už málem vzdaly. Stály jsme před náročným úkolem najít ty správné kontakty a továrny, se kterými bychom mohly spolupracovat, než jsme mohly značku luxusních úpletů konečně uvést k životu. 

Proč jste se rozhodly zaměřit na pletené oblečení? 

Vzhledem k tomu, že žijeme ve Skandinávii, pletené zboží je stálicí našich šatníků po celý rok. Almada label jsme založily, abychom vytvořily nadčasové luxusní úplety, které spojují kvalitní řemeslo s dostupnou cenou. Pevně věříme v koncept pohodlné elegance – když se cítíte dobře, vypadáte nejlépe a to nám pleteniny umožňují.

Čím jste si získaly své zákazníky?

Máme zákazníky po celém světě v různých věkových skupinách a více než 50 % z nich se k nám pravidelně vrací. Konzistentní zpětná vazba, kterou dostáváme, zdůrazňuje ocenění kvality a nadčasového designu. V našich kouscích nacházejí všestrannost, protože jdou nosit jak elegantně s podpatky, tak i ležérně s teniskami. 

Jaké jsou vaše dosavadní poznatky z módního průmyslu? 

Na naší cestě bylo zásadní mít spolehlivé partnery v oboru. Módní průmysl dokáže být neuvěřitelně hektický. Díky bezsezonnímu přístupu k naší práci ale máme to štěstí, že navrhujeme bez pevných termínů, což nám umožňuje svobodu vylepšovat a zdokonalovat každý kus vlastním tempem. Věříme, že je důležité nespěchat a vyhýbat se tlaku nucené kreativity. V dnešní době je také důležité uznat hodnotu zachování výjimečných kusů po více než jednu sezonu. Vyřadit skvělý design jen proto, že byl vytvořen minulou sezonu, nedává smysl.
Digitální důvtipnost je v dnešní době klíčová.

Vděčíte za popularitu své značky i marketingu s influencery?

Určitě ano. Předchozí zkušenosti s influencer marketingem sehrály významnou roli při řízení naší značky. Digitální důvtipnost je v dnešní době klíčová, což jsme mohly posoudit bezprostřední zkušeností z obou hledisek. Znalost navazování smysluplných vztahů a využívání efektivních marketingových strategií na sociálních sítích bezpochyby k úspěchu naší značky přispěla.

Co pro vás bylo zatím nejtěžší?

Když jsme se v roce 2020 touto cestou uprostřed pandemie vydaly, byly jsme obě těhotné a počítaly jsme s tím, že to bude těžké. Realita ale předčila všechna naše očekávání. Čelily jsme složitosti výroby, neustále se vyvíjejícímu prostředí logistiky a technologií a požadavkům na zákaznický servis, a to vše při emocionální horské dráze poporodních zážitků.

Jak jste to vydržely?

Co nás drželo a umožnilo nám uspět, byla naše neochvějná víra v naši vizi. Naše přátelství, které je spíše jako sesterství, fungovalo jako naše kotva. Opíraly jsme se jedna o druhou, nabízely si vzájemnou podporu a hlavně jsme si udržovaly víru v to, co budujeme.
S podnikatelským duchem přichází motivace přirozeně.

Co je vaším nejčerstvějším obchodním úspěchem?

Jsme nadšené, že na podzim letošního roku budou naše kousky uvedeny na trh u prestižních prodejců, jako jsou obchodní domy Harrods v Londýně a Printemps v Paříži.

Kde berete inspiraci a motivaci?

Inspiraci nacházíme ve směsi každodenních okamžiků, zálibě v minimalismu 90. let ze starých časopisů a v rozmanitých scénách, se kterými se setkáváme na našich cestách. S podnikatelským duchem přichází motivace přirozeně, když usilujeme o realizaci celoživotního snu prostřednictvím vytvoření naší značky.

Co byste poradily někomu, kdo se chce vydat podobnou cestou?

Každému, kdo chce vytvořit úspěšnou módní značku, zdůrazňujeme, že je důležité věřit ve svou vizi, zůstat přizpůsobivý a otevřený změnám a pozorně naslouchat zpětné vazbě a potřebám své komunity.
Přidejte se k Vogue Leaders na  LINKEDIN.