Vogue LeadersPřežít v online éře. O digitální inkluzi s Petrou Krištof z Pomáháme.Digital
Kateřina Špičáková10. 3. 2025
Řešit úřední záležitosti pohodlně online je teoreticky sen, praxe je ale o něco šedivější: až 3 miliony Čechů nejsou prakticky připraveny na rychle postupující digitalizaci státu. Změnit to chce Petra Krištof, která nově stanula ve vedení Pomáháme.Digital.
Ačkoliv Česká republika postupně digitalizuje státní služby, podle výzkumu neziskovky Česko.Digital na to téměř třetina dospělých Čechů není z hlediska digitálních kompetencí vůbec připravená. Mezi největší výzvy patří například práce s datovými schránkami, digitální bezpečnost a online komunikace s úřady, hlavními digitálně ohroženými skupinami jsou pak socioekonomicky znevýhodnění občané, důchodci nad 65 let, ale i děti a dospívající, kteří neumějí technologie využívat efektivně.
Nerovnosti se snaží stírat projekt Pomáháme.Digital, který se zaměřuje na praktické digitální vzdělávání pracovníků v sociálních službách. Na konci února 2025 jeho vedení převzala zkušená marketingová manažerka a jedna z výrazných osobností platformy #HolkyZMarketingu
Petra Krištof spolu s kolegou Jindřichem Oukropcem. V rozhovoru pro Vogue CS přiblížila aktivity projektu i jeho cíle na rok 2025 a vysvětlila, proč je posilování digitálních kompetencí pro naši společnost stěžejní.
Co vás přivedlo k aktivitám Česko.Digital?
V roce 2021 jsem narazila na největší dobrovolnickou civic-tech organizaci v Evropě. A už jenom tento popis mě zaujal a přišlo mi skvělé v ní být aktivní a pomoct, když to budu umět. Kmenový tým zrovna hledal koordinátora/ku interního vzdělávání a to téma mi bylo blízké. Moje dobrovolnická práce obnášela plánování přínosných workshopů a webinářů, řešila jsem je tématem počínaje až po podporu řečníků. Později jsem se k Česko.Digital několikrát vrátila – v těžkém roce 2022 jsem se zapojila do projektu Stojíme za Ukrajinou jako marketing lead. A v roce 2023 pak jako partnership manažerka a později roadshow manažerka pro projekt Digitální inkluze alias Pomáháme.Digital.
Proč jste se nyní rozhodla převzít vedení Pomáháme.Digital?
Od samého začátku mi dával projekt zaměřený na
digitální inkluzi obrovský smysl, protože i ve svém blízkém okolí vidím, že neznalost digitálních technologií přinejmenším komplikuje život. Navíc byl projekt podporován Google.org, charitativní odnoží Google, a jako bývalý zaměstnanec Googlu vím, že tato firma si pečlivě vybírá. To, co podpoří, stojí za pozornost. Začínala jsem jako dobrovolník, pak jsem si odskočila porodit a v roce 2024 se naskytla příležitost vrátit se – tentokrát jsem odpověděla na otevřenou placenou pozici roadshow manažerky. Vybral si mě k sobě do týmu manažer projektu Jindřich Oukropec a společně jsme udělali opravdu velký kus práce. Když jsem zjistila, že na projektu končí finanční partner, a Česko.Digital mu tím pádem nemůže nadále dávat tolik, kolik by potřeboval, bylo pro mě naprosto přirozené říct: Já si to vezmu. Podobnou myšlenku měl i Jindra. Byl opatrnější, ale nakonec jsme se shodli, že to převezmeme společně.
Foto: Jakub Fiedler
Jindřich Oukropec a Petra Krištof
Jaké konkrétní plány máte s Pomáháme.Digital pro rok 2025?
Nejdůležitější pro nás nyní je získat silného finančního partnera. S tím se pojí i osamostatnění od Česko.Digital. Vedle toho utužujeme komunitu, která kolem Pomáháme.Digital vznikla. Její součástí jsou expertní dobrovolníci,
ambasadorky, metodici, zaměstnanci v sociálních službách a další. Chceme Pomáháme.Digital budovat s nimi. Víme také, že chceme opět spustit roadshow, vyrazit do terénu a vzdělávat zaměstnance v sociálních službách, aby oni mohli dále předávat know-how digitálně znevýhodněným.
Proč jsou digitální kompetence a jejich neustálé posilování pro život zásadní bez ohledu na věk?
Došli jsme do doby, kdy digitální způsob komunikace, práce či pomoci často převažuje nad osobním kontaktem a tradičními metodami. Pro spoustu lidí je to naprosto přirozený vývoj věcí. Někdo dokonce říká, že stát digitalizuje pomalu. Ale my víme, že třetina Čechů má nízké digitální dovednosti a není schopna čerpat například pomoc od státu, na kterou má právo a kterou nutně potřebuje. Snížit propast a zvýšit digitální kompetence – tomu se v Pomáháme.Digital snažíme napomoct.
O jaká témata je v rámci školení Pomáháme.Digital největší zájem?
Během naší roadshow se na školeních nejčastěji ozývalo: Chceme se naučit pracovat s Jendou, což je klientská zóna MPSV, skrz kterou se podávají žádosti online, a s úřadem tak komunikujte pohodlně z domova. Zájem je také o posilování znalostí ohledně online bezpečnosti, zejména se to týká rozpoznávání podvodných zpráv ať už těch, které působí jako odeslané z oficiálních institucí, například z banky, nebo těch, které se tváří, jako že je poslala blízká osoba.
Výzkum Česko.Digital zabývající se digitální gramotností zkoumal tři nejvíc ohrožené skupiny. Jednou z nich jsou jsou děti a mladiství, kteří na jednu stranu ovládají sociální sítě, na druhou neumějí technologie využívat k řešení běžných životních situací. Čím je to způsobeno?
Pro mě je toto těžká otázka, protože jsem nebyla u výzkumu přímo. Domnívám se však, že u dětí, u kterých výzkum probíhal, představuje
mobil a sociální sítě v něm zkrátka zábavu a způsob udržování nějakého statusu mezi vrstevníky. Něco, co sami vyhledávají s přirozeně s tím vyrůstají. Ostatní potřeby, s kterými jim může digitální prostředí pomoci, si v určitých situacích uvědomí, ale není to v jejich denním hledáčku. Potom by ale měla přijít na řadu možnost mít se koho zeptat, například rodičů, vyučujících nebo právě sociálního pracovníka.
Máte za Pomáháme.Digital do budoucna ambice vzdělávat například i na základních školách nebo právě připravovat materiály pro učitele?
Naše síla je v tom, že se zaměřujeme na zaměstnance v sociálních službách, a díky nim pak akcelerujeme snižování digitální propasti nejen u dětí, ale i u dalších skupin. Vzděláváme tedy na školách, na které chodí právě budoucí sociální pracovníci. Během roadshow naše ambasadorky školily v bezmála 20 školách – na středních a vysokých, které mají sociální obory.
Neměl by se ve zvyšování digitální gramotnosti ve společnosti víc angažovat stát?
Stát se angažuje, jako příklad bych uvedla
Týden pro digitální Česko. Ale k nejohroženějším skupinám, jako jsou senioři, nízkopříjmové rodiny nebo děti v dětských domovech, je složité se dostat. Tito lidé často nemají přístup ke
vzdělávacím materiálům nebo je nevyhledávají, protože si neuvědomují, že je potřebují. V tomto je také náš projekt unikátní – vzděláváme lidi, kteří jsou s těmito skupinami denně v přímém kontaktu a znají jejich potřeby. I proto jsme získali cenu
The European Digital Skills Awards 2024: ve kategorii Digital Upskilling @ Work jsme získali nejvíce bodů z pětašedesáti zúčastněných týmů z celé Evropy.